vooruitzien

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jochenb
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door jochenb »

Ik vind het wat jammer deze vraag te moeten lezen.

Inderdaad, de bijen van vroeger zijn de bijen van nu niet meer.
Maar als we kijken naar de geafrikaniseerde soorten, die zijn agressief ten gevolge van
bvb een dier dat de honing wil stelen.

In belgie kennen we min of meer zo geen soorten, de bijen proberen zich aan te passen ook
hier continue. De wet van de sterkste..

Als wij hier dan nog eens gaan op inspelen ben ik eigenlijk best bang voor de gevolgen.
Ik ga het niet geheel afbreken, er zullen misschien wel deeltjes zijn die positieve inbreng
kunnen hebben waardoor ze misschien beter tegen varroa kunnen... Poetsgedrag..
Wie weet

Maar toch blijf ik bang van deze genetische manipulatie, een bij zonder angel is ergens
geen echte bij meer. Mochten ze hem effectief niet meer nodig hebben zou de natuur hier
zeker op gaan inspelen.

En dan is het nog vooral het waarom: Want ze willen de angel weg omwille van menselijk belang, Gewoon dus omwille van dat de mensen (imkers) niet meer willen gestoken worden...

Als je met een zachtaardige soort imkert vind ik het al doenbaarder, ze zijn niet zo agressief.

Ik kan me misschien dan ook maar voorstellen dat de vraag die hier aangehaald werd maar interessant kan zijn voor mensen die extreem allergisch zijn. Dan kan ik er nog enigzins inkomen, zolang ze niet terug afgeleiden gaan vormen van deze bijen zonder angel.

Alvast laten we denken aan het voortbestaan van onze bijtjes, en het leuke aan de hobby. Je werkt met dieren die ervoor zorgen dat alles bestoven word. Heb geen zin om zelf met mijn penseeltje rond te lopen ;)
Plaats reactie