Of zijn het dan zulke oude mannetjes geworden dat hen dit niet meer lukt

Hennie, het komt inderdaad bij Buckfastbijen wel voor dat er in de winter nog wat darren in de volken blijven. Voor de bevruchting zijn die denk ik niet meer geschikt. De vruchtbaarheid van darren heeft ook een piek bij een bepaalde leeftijd. Koninginnentelers als Jan Trip en Hennie Kroese weten daar wel meer over te vertellen.
Die oude winterdarren zijn leuk om waar te nemen, maar verder niet erg nuttig. Dat verandert pas als het broednest wordt uitgebreid.
Veel imkers, ook nu nog, menen dat darren slechts opeters zijn en nauwelijks nuttig en 80 tot 100 jaar geleden waren ze nog extremer. Ze verwijderden zo veel mogelijk darrenbroed en ook de darren zelf waren niet veilig.
Op keuringen van volken krijg je minpunten voor de aanwezigheid van darrenbroed. Zulke keuringen vinden bijvoorbeeld plaats ter gelegenheid van de Bijenmarkt Veenendaal. Dat is mijns inziens volkomen belachelijk. Ik zou aftrek geven voor het ontbreken van darrenbroed in juli. Nu wordt door de deelnemers kunstmatig een volk samengesteld (darrenbroed verwijderd) om aan de meest gunstige beoordeling te komen. Je moet er maar aan mee willen doen![V]
Ik behoor tot de imkers die graag darren in de volken zien. Ze zijn denk ik zeer nuttig. Dat zie je ook aan het gedrag van het volk. De opkweek van een dar kost meer energie voor het volk dan die van een werkster. Toch doen ze dat en ze voeden ze met plezier als volwassen insect. Dat doen ze echt niet voor niets.
Het uitsnijden van darrenbroed om varroa te bestrijden moet je daarom mijns inziens beperken. Het verwijderen van maximaal 1 volledig raam darrenbroed (in etappes) is al een grote ingreep. Verder zou ik niet gaan.
Albert