Gerard, met alle respect, maar lees bovenstaande nog maar een paar keer door. Heb je je wel voldoende verdiept in het werken met en de werking van oxaalzuur ??Gerard van Gastel schreef: Als het zo koud is moet je volgens mij je volken met rust laten, zodat de tros hecht blijft, minimaal voedsel opneemt maar wel aansluiting met het voedsel behoudt.
Als je bij 3 graden water over de tros druppelt, willen ze dat waarschijnlijk wel verwijderen, wat grotere aktiviteit met zich meebrengt, dus ook meer voedselopname, en weinig kans om de ontlasting buiten kwijt te raken bij die koude. Maar alleen al het openmaken van een kast, en/of raampjes vervangen brengt al een hoop aktiviteit teweeg met alle gevolgen van dien.
Ik wil er hier beslist geen welles nietes spelletje van maken.
Onze standpunten liggen gewoonweg te ver uiteen.
Lammert, bedankt voor het bruikbare advies! Dat van dat borstplaat boven de bijen klinkt heel plausibel. Ik zag de bijentros echter al nagenoeg tegen het borstplaat raam aanzitten. Het lijkt me dat ze er bijkunnen. Ik wil even zien hoe het gaat. Dit borstplaatraam lijkt me al stukken beter dan een leeg raam.
Tenslotte, Lammert, nog even een vraagje aan jou : het volk naast mijn kast met dode bijen kent een enorm sterke besmetting van mijten.
In de eerste 2 dagen na druppelen vielen er al ruim 200 per dag. Denk jij dat het zin vol kan zijn om over een maand hier nog eens te druppelen ???
Bedankt!