Tros komt los van het voer en verhongerd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap »

Gerard van Gastel schreef: Als het zo koud is moet je volgens mij je volken met rust laten, zodat de tros hecht blijft, minimaal voedsel opneemt maar wel aansluiting met het voedsel behoudt.
Als je bij 3 graden water over de tros druppelt, willen ze dat waarschijnlijk wel verwijderen, wat grotere aktiviteit met zich meebrengt, dus ook meer voedselopname, en weinig kans om de ontlasting buiten kwijt te raken bij die koude. Maar alleen al het openmaken van een kast, en/of raampjes vervangen brengt al een hoop aktiviteit teweeg met alle gevolgen van dien.
Gerard, met alle respect, maar lees bovenstaande nog maar een paar keer door. Heb je je wel voldoende verdiept in het werken met en de werking van oxaalzuur ??
Ik wil er hier beslist geen welles nietes spelletje van maken.
Onze standpunten liggen gewoonweg te ver uiteen.

Lammert, bedankt voor het bruikbare advies! Dat van dat borstplaat boven de bijen klinkt heel plausibel. Ik zag de bijentros echter al nagenoeg tegen het borstplaat raam aanzitten. Het lijkt me dat ze er bijkunnen. Ik wil even zien hoe het gaat. Dit borstplaatraam lijkt me al stukken beter dan een leeg raam.

Tenslotte, Lammert, nog even een vraagje aan jou : het volk naast mijn kast met dode bijen kent een enorm sterke besmetting van mijten.
In de eerste 2 dagen na druppelen vielen er al ruim 200 per dag. Denk jij dat het zin vol kan zijn om over een maand hier nog eens te druppelen ???

Bedankt!
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Gerard van Gastel schreef:
Heidecap,
Ik krijg echt het idee dat je wel erg veel in je volken bezig bent als andere daar al geruime tijd mee gestopt zijn. Vaak bij te lage temperaturen,(raampjes eruit halen om foto's te maken, met afkoeling tot gevolg), de tros verstoren, vervolgens ook nog water in de kast brengen???
Toch jezelf misschien eens afvragen waarom zoveel andere imkers dit juist NIET doen.
En dat kijken door plexiglas is zo dom nog niet hoor.
Piet Jager schreef:
Thomas schreef: 'Ik maak gewoon m'n kasten open (afgelopen weekend 3 graden boven 0) en kijk rustig hoe het volk er bij staat.'
Waarom zouden de bijen de dekplank zo vastkitten?
Wie doet dat na jouw 'operatie'?
Ook verstoor je in eenmaal de klimaatbeheersing in de kast.
Een bijenvolk is geen speelgoed!

!Piet
Beste mensen,

Jullie voeren een toch wel leuke discussie als gevolg van de niet gewilde sterfte door een heel vervelende ziekte onder onze bijen.

Als je er achter wilt komen wat je als imker kan doen om je bijen zo goed mogelijk te verzorgen en je bijenvolken te behoeden voor sterfte door varroabesmetting, dan zul je wel eens tegennatuurlijke handelingen doen bij je bijenvolken.
Voor mij is het kiezen tussen twee kwaden.
Door plexiglas kijken en verder niks doen of de kasten openmaken en een behandeling tegen varroa uitvoeren.

Ikzelf behandel mijn volken al een aantal jaren met oxaalzuur volgens de sproeimethode en dat doe ik in deze tijd van het jaar bij temperaturen rond 5 graden C. Daarbij moet ik alle ramen met bijen uit de kasten nemen. Nog nooit is één van mijn volken hierdoor doodgegaan.

Lammert van Beek
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

heidecap schreef:
Tenslotte, Lammert, nog even een vraagje aan jou : het volk naast mijn kast met dode bijen kent een enorm sterke besmetting van mijten.
In de eerste 2 dagen na druppelen vielen er al ruim 200 per dag. Denk jij dat het zin vol kan zijn om over een maand hier nog eens te druppelen ???

Bedankt!
Beste Thomas,

Een volk waar je na de behandeling tegen varroa veel dode mijten telt, hoeft niet per se dood te gaan door die varroabesmetting. Jouw dode volk had mogelijk een minder sterke varroabesmetting dan het volk waar je de eerste twee dagen na het druppelen ruim 200 dode mijten per dag telde.
Hennie Kroese heeft verleden jaar over een langere periode dagelijks de mijtenval geteld na druppelen met oxaalzuur. Bekijk zijn resultaten eens. Dan weet je ook ongeveer hoe groot de totale mijtenval bij jou zal kunnen worden. Als je op de juiste manier hebt gewerkt, zul je zeker 95 % van alle mijten doden met jouw oxaalzuurbehandeling.
Ik heb twee jaren geleden enkele van mijn volken tweemaal met oxaalzuur behandeld, eerst op 17 december 2003 en daarna nog weer op 2 februari 2004 (zie het archief voor de resultaten). Dat waren volken waar ik na de eerste behandeling in totaal tot ca. 6400 dode mijten telde.
Ik heb toen geconcludeerd dat één behandeling met oxaalzuur voldoende zal zijn als er na de eerste behandeling niet meer dan 6400 dode mijten vallen.

Lammert van Beek
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Hoi Thomas,

Je schreef eerder dat je bijen er niets van krijgen als je ze open maakt bij +3 °C. Ik ben het daar niet mee eens. Je geeft je bijen extra stress. Een ziekte als nosema zit in (bijna) elk bijenvolk. Maar het komt eruit als de stress een bepaald niveau bereikt. Ik geloof ook dat dat met andere ziektes zo is. Toen wij een paar jaar geleden in de herfst experimenteerden met verschillende manieren van varroa bestrijden, hadden we in die standen een hoger winterverlies.Dat kwam zeker niet alleen door het niet effectief zijn van bepaalde behandelmethodes, maar ook door het verstoren van een volk dat al geclusterd (is dat Nederlands?) is.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Ria van den Berg schreef:
Hoi Thomas,
Een ziekte als nosema zit in (bijna) elk bijenvolk. Maar het komt eruit als de stress een bepaald niveau bereikt.
Hallo, Ria,

d'r zit wel wat in wat je hier schrijft. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit meespeelt.
Toch denk ik dat ik niet veel keus heb. Zoals Lammert al schreef is het kiezen tussen 2 kwaden :
Ofwel een kast 1 keer in de winter openmaken en bijna alle mijten wegvagen ...en tevens een of meerdere volken van de hongerdood redden.
Of een volk heerlijk in de winterrust laten, met alle gevolgen van dien !

Nee, in dit geval ben ik ervan overtuigd dat ik in mijn geval juist gehandeld heb. Vorig jaar had ik dan ook 0% winterverlies.

Verder denk ik niet dat je de extreme temperatuur-omstandigheden bij jullie kunt vergelijken met ons Hollandse milde (zee)klimaat.

Groeten, Thomas
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Zoals te zien is heb ik de reeks verplaatst naar de rubriek ziekte en bestrijding
Hans, rubriekbeheerder; vraagbaak
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Beste allemaal,

Nu ik het zo nog eens nalees komt er bij mij een gedachte op dat het misschien beter is om niet alles van 1 behandeling en product af te laten hangen.
Er is vaker beweerd dat het van belang is dat er met goede bijen overwinterd wordt. Goede bijen krijg je door ze op te laten groeien in de best mogelijke omstandigheden.
Dat is dan dus met voldoende voer en stuifmeel en weinig ziekten.

In die trant van logica zou het beter zijn iets te doen in de periode dat de bijen gemaakt worden waar het in de winter om gaat (winterbijen).

Volgens de literatuur is dat (afhankelijk van onderzoek of auteur) na juli of na augustus.

Misschien zouden jullie een behandeling in kunnen proppen tussen zomer en heidehoningwinning. Dat zal met oxaalzuur wellicht niet gaan, en zal er met een ander middel gewerkt moeten worden. Maar het middel is immers niet heilig

Als je in de winter behandeld investeer je in volgend jaar. Maar dat is in rente op het bestaande kapitaal. Als dat niet goed meer is, hoef je er ook niet veel van te verwachten.
Als je laat in de zomer behandeld investeer je ook nog in dit jaar.

Ook is monitoring van veel belang. Als er op een gegeven moment een besmetting in het volk heerst die een kritieke waarde nadert dan kun je beter meteen handelen of er rekening mee houden dat het volk later wel eens problemen kan krijgen. Dus vaker de schuifla schoonvegen en de mijten van een bepaalde periode tellen.

En wellicht ook elk jaar een ander product proberen om eventuele resistentieopbouw geen kans te geven.

groeten,

Tieme
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Lammert,
jij schreef:"Voor mij is het kiezen tussen twee kwaden.
Door plexiglas kijken en verder niks doen of de kasten openmaken en een behandeling tegen varroa uitvoeren." Als je tussen deze twee moet kiezen, is er toch echt iets verkeerds aan vooraf gegaan denk ik dan. En verder ook: "Ik heb twee jaren geleden enkele van mijn volken tweemaal met oxaalzuur behandeld, eerst op 17 december 2003 en daarna nog weer op 2 februari 2004 (zie het archief voor de resultaten). Dat waren volken waar ik na de eerste behandeling in totaal tot ca. 6400 dode mijten telde." Dan vraag ik me af of je niet al eerder in het jaar een varroa mijten controle (en bestrijding) hebt uitgevoerd? Bijvoorbeeld als de eerste winterbijen komen, zodat die met zo min mogelijk schade de winter ingaan. 6400 mijten na een behandeling half december!, dan ben je toch echt veel te laat geweest volgens mij.
De vraag blijft natuurlijk of het echt wel een ziekte is die de bijensterfte heeft veroorzaakt.
Thomas, bij http://www.ppo.wur.nl staat een goede publicatie over varroa bestrijding, en ook een jaarschema.
En ja, als chemisch analist weet ik hoe oxaalzuur werkt.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hoi Thomas,
Ik heb mij niet met de discussie bemoeid; dat deed ik vorig jaar. Ik blijf mij verzetten tegen de stelligheid van jouw beweringen, daarom nog één keer héél kort:

citaat:
Ik vind nl dat iedere imker die het beste met z'n bijtjes voor heeft ook aan varroa-bestrijding in de winter zou moeten doen.
respons: ik heb het allerallerbeste met mijn bijtjes voor; ik respecteer de dringende wens van mijn bijen om ze 's winters op geen enkele wijze te verstoren met wat dan ook; de dames belonen mij met zelf de Varroa zozeer in bedwang te houden, dat er mij nu reeds een aantal lustra lang geen enkel volk is ontvallen.
hennie oes

Afbeelding
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Ik sluit mij aan bij Hennie,

Bijen in winter'rust' kun je het beste in winterrust laten. Goed en tijdig inwinteren voorkomt meer ellende dan in de winter proberen te redden wat er te redden valt.

Als ze bij mij 's nacht de deken van mijn bed trekken wordt ik daar ook niet vrolijker van. Op tijd naar bed[|)] en gezond en fris weer op!:D
Dat hou je het langst vol en dat geld ook voor de bijen.

Jaap
Plaats reactie