Hallo Bertus
Ik geloof niet dat de overblijvers feest vieren.Ik gloof eerder dat zij iets duidelijk willen maken. Als je goed analiseerd: jonge volken (hieronder valt ook zwerm met oude koningin) overleven makkelijker. Effectief bestrijden: Hoe doe je dat? Dit is van diverse facoren afhankelijk, zoals kennis van bijen houden en de vele middelen en manieren die voor de mijten bestrijding kunnen worden toegepast. Ik zal een voorbeeld noemen. Ergens op het forum werd gezegd er zijn imkers die bestrijden en toch sterfte hebben, dit klopt. Veel imkers gebruiken salpeterlapjes of kaartjes om enkele druppels amitraz te verdampen in een broedloos volk in de herfst/winter, wanneer het kwaad al geschied is of zij moeten op een of andere manier al eerder een hoeveelheid mijten hebben opgeruimd. Tot slot Lees ook eens aandachtig elders op het forum de bijdrage van Jaap Poppering.
ad staals
De overblijvers vieren feest
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: De overblijvers vieren feest
Ad, wat was volgens jou oorzaak van de verdwijnziekte voor het varroatijdperk ?
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoi Ad
Weet je, Nu kan ik iets gemist hebben hoor, maar ik kom er nog maar niet uit wat men steeds bedoeld. De enen keer denk ik dat we het over verdwijnziekte hebben ende andere keer over wintersterfte. Ik krijg het idee dat men dat allemaal onder 1 noemer zet. Toch denk ik dat het verschillende dingen zijn. Maar ja wie ben ik
Weet je, Nu kan ik iets gemist hebben hoor, maar ik kom er nog maar niet uit wat men steeds bedoeld. De enen keer denk ik dat we het over verdwijnziekte hebben ende andere keer over wintersterfte. Ik krijg het idee dat men dat allemaal onder 1 noemer zet. Toch denk ik dat het verschillende dingen zijn. Maar ja wie ben ik
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bertus en Mark
Verdwijnziekte vroeger in het voorjaar. Verschijnsel, grote broednesten weinig bijen. Verdwijnen in het najaar kwam bij mijn weten alleen "sporadisch" voor ten gevolge van moerloosheid en dergelijke. Wintersterft door honger en roer (vervuilde ramen). Verschijnselen zoals nu heb ik (50 jaar geleden) nooit van gehoord of gezien. Tegenwoordig is bijen houden eigenlijk niet leuk meer omdat je eigenlijk alleen bezig bent met mijten onder de duim te houden. En vooral in Ned. is dit moeilijk, want daar is apivar niet toegelaten.
Verdwijnziekte vroeger in het voorjaar. Verschijnsel, grote broednesten weinig bijen. Verdwijnen in het najaar kwam bij mijn weten alleen "sporadisch" voor ten gevolge van moerloosheid en dergelijke. Wintersterft door honger en roer (vervuilde ramen). Verschijnselen zoals nu heb ik (50 jaar geleden) nooit van gehoord of gezien. Tegenwoordig is bijen houden eigenlijk niet leuk meer omdat je eigenlijk alleen bezig bent met mijten onder de duim te houden. En vooral in Ned. is dit moeilijk, want daar is apivar niet toegelaten.

- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoi Ad
Bedankt voor je antwoord. Zomerdag valt het wel mee, maar winterdag zijn we inderdaad veel met dit soord dingen bezig.
Bedankt voor je antwoord. Zomerdag valt het wel mee, maar winterdag zijn we inderdaad veel met dit soord dingen bezig.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Raatvernieuwing wordt te pas en te onpas aanbevolen. Jonge volken op schone raat zijn het antwoord tegen bijv. de verdwijnziekte en andere rare virussen etc. Wat betreft het verkrijgen van kleinere bijen in oude raat is geen twijfel mogelijk. Hetzelfde geldt dat bijen die bouwen goed voor de harmonisatie is voor het (jonge) volk. Maar hoe gefundeerd is deze aanbeveling nou? Zijn er gegevens bekend over pathogenen op oude en nieuwe raat??Een simpel experiment uit te voeren door elke imker (en ook PPO!!!) Zet xx jonge volken op zwarte/oude raat. Zet xx jonge volken op kunstraat. Laat de moeren standbevruchten. En dan maar afwachten. Zo simpel maar erg doeltreffend lijkt me. We kunnen dit experiment ook uitvoeren onder enkele imkers van het imkerforum. Het ontstijgt rassen en imkersmethodes. Resultaten zouden al beschikbaar kuunen zijn in 2008 voorjaar.
jp