Zelf een broedstoof maken.
-
- Contacteer:
Re: Zelf een broedstoof maken.
Het voordeel is dat je de bijen het warmhouden bespaart,je moet natuurlijk zorgen dat je ook een raam met voedsel in je broedkast hebt want het uitkomen van de jonge bijen kan een paar dagen in beslag nemen.Als je een broedraam van een andere kast in je bijenvolk hangt als versterking zal dat voor dat bijenvolk extra energie(voeding) kosten om dat warm te houden.Dit is niet zo als het in de broedstoof gebeurt.
roger
roger
Zou het dan niet praktischer zijn, om in een bijenkast centrale verwarming aan te leggen?
In de handel zijn er electrische vlakke verwarmings elementen ( 20 en 50 watt ) van 3mm dik en voorzien van een zelfklevende rug. Ook de afmetingen zijn van die aard dat ze in een simplex passen.
10 à 20 jaar geleden was dit ook een item met voor- en tegenstanders maar is een stille dood gestorven. Of in ieder geval, heb ik er niets meer van gehoord.
kg
In de handel zijn er electrische vlakke verwarmings elementen ( 20 en 50 watt ) van 3mm dik en voorzien van een zelfklevende rug. Ook de afmetingen zijn van die aard dat ze in een simplex passen.
10 à 20 jaar geleden was dit ook een item met voor- en tegenstanders maar is een stille dood gestorven. Of in ieder geval, heb ik er niets meer van gehoord.
kg
-
- Contacteer:
Guido,daar hebben we het gisteren ook over gehad,verwarmingselement in de kast.Zou zeker goed zijn in het voorjaar.Maar ja.....soms vraagt ge u dan ook af...waar zijn we mee bezig!
roger
roger
-
- Contacteer:
Een eigen broedmachine maken hoeft niet moeilijk te zijn, ga naar een witgoed winkel en vraag of ze een kapotte koelkast hebben (in diverse maten te krijgen enwel gratis).
Zelf gebruik ik een tafelmodel waar ik alles heb uitgesloopt een tweede deur gemonteerd van glas, het geheel is perfect geisoleerd.
Verder gebruik ik een digitale thermometer een zeer gevoelige thermostaat +/- 0,1 graad en een vlak verwarmingselement van 75 Watt, om in elke hoek gelijkmatige warmte te krijgen draait er
constant een ventilator uit een computer.
Zo heb ik ruimte gemaakt voor vier lagen arrestkooitjes 100 stuks per laag dus in totaal 400 stuks,en alles werkt perfect en op een simpele manier.
Zelf gebruik ik een tafelmodel waar ik alles heb uitgesloopt een tweede deur gemonteerd van glas, het geheel is perfect geisoleerd.
Verder gebruik ik een digitale thermometer een zeer gevoelige thermostaat +/- 0,1 graad en een vlak verwarmingselement van 75 Watt, om in elke hoek gelijkmatige warmte te krijgen draait er
constant een ventilator uit een computer.
Zo heb ik ruimte gemaakt voor vier lagen arrestkooitjes 100 stuks per laag dus in totaal 400 stuks,en alles werkt perfect en op een simpele manier.
-
- Contacteer:
Mijn broedkastje is klaar,ik kan er zo'n 60 tal cellen in kwijt.
Mijn verwarming is met een infraroodlamp van 100 watt en een pc ventilator voor een gelijkmatige warmteverspreiding.
Dit alles wordt gestuurd door een elektronisch kit met thermosstaat.
Volgende maand eens uittesten met kippeneieren(paaskuikens [;)])
En daarna hopen dat april is zoals vorig jaar,zodat we in mei volop kunnen aan de koninginneteelt beginnen voor onze leden.

roger
Mijn verwarming is met een infraroodlamp van 100 watt en een pc ventilator voor een gelijkmatige warmteverspreiding.
Dit alles wordt gestuurd door een elektronisch kit met thermosstaat.
Volgende maand eens uittesten met kippeneieren(paaskuikens [;)])
En daarna hopen dat april is zoals vorig jaar,zodat we in mei volop kunnen aan de koninginneteelt beginnen voor onze leden.

roger
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Roger weet je wel of deze lamp geen problemen geef voor de doppen, wel voor de jongen vogels,wees voorzichtig.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
Tinus ik ging te rade en kocht deze lamp bij een firma die broedkasten vervaardigd,dus.....heb ik er een goed gevoel bij.
De praktijk (moet) zal het uitwijzen hoop ik.
roger
De praktijk (moet) zal het uitwijzen hoop ik.
roger
- m.kolsters.
- Contacteer:
IK denk dat het gevoel wel eens verkeerd kan gaan.
Koop nu maar een andere lamp want deze geeft problemen.
Mijn vogel boeken heb ik verkocht dus kan ik het niet meer op zoeken.
Maar ik ga er navraag naar doen.
En wat de verwarming betreft ,een imker bij ons had een fohn met aftakingen naar elke kast waar een beetje warmte in elke kast werd geblazen maar dan kom je denk ik voer te kort,als het buiten koud blijft.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Mijn vogel boeken heb ik verkocht dus kan ik het niet meer op zoeken.
Maar ik ga er navraag naar doen.
En wat de verwarming betreft ,een imker bij ons had een fohn met aftakingen naar elke kast waar een beetje warmte in elke kast werd geblazen maar dan kom je denk ik voer te kort,als het buiten koud blijft.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
Tinus zo'n lampje kost 20 euro ik ga het eerst uittesten met kippeneieren,als dat lukt dan gaat het zeker voor koninginnecellen uit te broeden.(liet ik mij vertellen van gerenomeerde koninginnetelers[;)])m.kolsters. schreef:
IK denk dat het gevoel wel eens verkeerd kan gaan.
Groetjes.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
roger
- m.kolsters.
- Contacteer:
Draai er een gewonen lap in en tel een graad voor elke centiemeter naar beneden.
En 4 lampjes van 15wat is beter dan een stralingslamp.
Maak er wel een doek tussen op halve hoogte(glasgordijn)warmte verdeling ander krijg je stralings warmte.
Groetjes.[;)]
Tinus Kolsters
't Bakhuis
En 4 lampjes van 15wat is beter dan een stralingslamp.
Maak er wel een doek tussen op halve hoogte(glasgordijn)warmte verdeling ander krijg je stralings warmte.
Groetjes.[;)]
Tinus Kolsters
't Bakhuis