Harmen, de vraag was wel niet aan mij gericht, maar ik heb wél een antwoord.Ik heb nog een vraag over de behandeling met oxaalzuur.
Ik hoor je doet het nu voor het tweede jaar. Is 1 behandeling voldoende om de volken het hele jaar door gezond te houden of pas je ook nog andere manieren van bestrijden toe.
Bij mij bleek het voldoende te zijn om eenmalig te bestrijden met oxaalzuurverdamping. In de zomer heb ik enkele broedloze volken gecontroleerd met een nieuwe behandeling en die hadden slechts weinig mijten. In september heb ik via bierviltjes met mierenzuur een korte behandeling gegeven aan alle volken om te zien of er veel mijten vielen. Dat was niet het geval: gemiddeld totaal 75 per volk in 3 dagen tijd.
Momenteel ben ik bezig met de oxaalzuurverdampings-behandeling. Ik heb al 7 volken gedaan. Morgen doe ik de rest. De weersomstandigheden zijn er nu goed voor: ruim boven de 2º C en ruim onder 10º C. Dan vliegen de bijen dus niet en het werkt vlot.
Thomas schreef:
Verdamping is een methode die meer zekerheid biedt dan de andere toepassingen van oxaalzuur. Het is bovendien veel minder verstorend voor de bijen dan de druppel- en de vernevelmethode. Bij deze lage temperaturen zijn die beide zeer riskant. Het is zeker geen kleine verstoring, zoals Thomas meent. Er kunnen veel natte bijen verkleumen, zoals vroeger bij Perizin ook wel het geval was. Ik zou het liever pas toepassen als het wat warmer was, ruim boven 10º C, eventueel 's avonds in het donker met bijlichting van een zaklantaarn. Dan vliegen er geen bijen op.De bijen kunnen echt wel een kleine verstoring en 8% boven nul weerstaan.
Groetend, Albert