Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door wilde »

Harmen schreef:
Ik heb nog een vraag over de behandeling met oxaalzuur.
Ik hoor je doet het nu voor het tweede jaar. Is 1 behandeling voldoende om de volken het hele jaar door gezond te houden of pas je ook nog andere manieren van bestrijden toe.
Harmen, de vraag was wel niet aan mij gericht, maar ik heb wél een antwoord.
Bij mij bleek het voldoende te zijn om eenmalig te bestrijden met oxaalzuurverdamping. In de zomer heb ik enkele broedloze volken gecontroleerd met een nieuwe behandeling en die hadden slechts weinig mijten. In september heb ik via bierviltjes met mierenzuur een korte behandeling gegeven aan alle volken om te zien of er veel mijten vielen. Dat was niet het geval: gemiddeld totaal 75 per volk in 3 dagen tijd.
Momenteel ben ik bezig met de oxaalzuurverdampings-behandeling. Ik heb al 7 volken gedaan. Morgen doe ik de rest. De weersomstandigheden zijn er nu goed voor: ruim boven de 2º C en ruim onder 10º C. Dan vliegen de bijen dus niet en het werkt vlot.

Thomas schreef:
De bijen kunnen echt wel een kleine verstoring en 8% boven nul weerstaan.
Verdamping is een methode die meer zekerheid biedt dan de andere toepassingen van oxaalzuur. Het is bovendien veel minder verstorend voor de bijen dan de druppel- en de vernevelmethode. Bij deze lage temperaturen zijn die beide zeer riskant. Het is zeker geen kleine verstoring, zoals Thomas meent. Er kunnen veel natte bijen verkleumen, zoals vroeger bij Perizin ook wel het geval was. Ik zou het liever pas toepassen als het wat warmer was, ruim boven 10º C, eventueel 's avonds in het donker met bijlichting van een zaklantaarn. Dan vliegen er geen bijen op.

Groetend, Albert
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

heidecap schreef:
Ha, DIE a DRIE !

Ik zit nog steeds in mijn eerste jaar als imker.
Als je je een voorstelling wilt maken hoeveel 5000 bijen zijn ...
ik heb net de cellen in een broedkamerraam geteld. Dit zijn er bij mij 2 x 2378, dus afgerond bestaat 1 broedkamerraam uit 5000 cellen.
Voila, als 1 raam bevolledig bezet zou zijn heb je dus 5000 bijen ...
Thomas
Die Thomas! Een raam broed wat uitloop kan twee ramen bezetten!
En verder over dat bestrijdingsmiddel niet nu!!! het kan zijn dat je het paard de wagen spant! We hebben indertijd Perizin gebruikt moest je oplossen en 50 ML tussen de raten druppelen Je weet niet wat je een bijenvolk aandoet zoveel vocht op hun bast. Verder maak je een bijenvolk "wakker". Ze lopen van de tros weg en verkleumen. Veel volken zijn niet klein van de varroa de winter uitgekomen maar van de verliezen van het verkleumen!!
Hans.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hans, dat uitlopend broed meerdere ramen kan bezetten, dat snap ik ook wel.
Het ging hier even over een voorstelling hoeveel 5000 bijen ongeveer zouden zijn.
Verder weet ik echt niet waar je het over hebt. Wat denk je dat ik van plan ben met mijn bijen. Ik ga ze niet overgieten met water en zuren !!
De druppelmethode is een zeer beproefde methode. Degenen die hier kretiek op hebben kunnen zich denk ik beter richten tot bijenonderzoekers zoals die ook bij PPO-bijen te vinden zijn. Nogmaals, lees de folder ...

Albert, wat jij schrijft over natte verkleumende bijen kan ik niet helemaal volgen. Maar wellich hebben we het over iets anders. Ik ga de dekplan van mijn bijen in mijn stalletje oplichten en een paar druppels van boven tussen de raten laten vallen. Vervolgens de dekplank weer dicht. Volgens al die imkers in Enschede waar ik mijn oxaalzuur vandaan heb werkt het als een tiet !

Ik ga het morgen wel even ervaren ...

Groeten Thomas
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

heidecap schreef:
Hans, Verder weet ik echt niet waar je het over hebt. Wat denk je dat ik van plan ben met mijn bijen. Ik ga ze niet overgieten met water en zuren !!
De druppelmethode is een zeer beproefde methode. Degenen die hier kretiek op hebben kunnen zich denk ik beter richten tot bijenonderzoekers zoals die ook bij PPO-bijen te vinden zijn. Nogmaals, lees de folder ...
Ik ga het morgen wel even ervaren ... Groeten Thomas
Je doet maar! Leer ze lekker maar houd je niet te veel aan PBO-bijen!
We zijn indertijd ook geadviseerd over perizin en de gevolgen waren niet te overzien!!
Ook over tabaks rook ook over melkzuur enz.enz.…….
Elke druppel moet verdampen kost warmte. Elke storing in deze tijd van het jaar kost bijen.
Hans.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Voor zover ik nog volken behandel is dat met oxaalzuurr druppelen na het invoeren.
Gaat heel goed!
Mijn zwager doet al zijn volken op die manier en de vereniging Bussum is er nu ook goeddeels toe overgegaan.

Oxaal zuur is alleen gevaarlijk in dampvorm bij inademen. De droge kristallen kan je zonder bezwaar met droge handen zonder handschoenen verwerken. De oplossing in suikerwater (PPO recept) is al helemaal onschuldig. Als het fout gaat voel je dat al prikken lang voor het gevaarlijk wordt: en dan gauw je handen afspoelen en goed afdrogen voor je verder gaat. Het is niet gevaarlijker dan met je handen in azijn zitten.

Druppelen in de winter lijkt mij overbodig als het ook in het najaar kan. Een beetje broed is er altijd wel.
Een verdamper kan gevaarlijk zijn en werkt beslist niet beter.
Laatste voordeel reeds genoemd: het kost bijna niks. Een paar tientjes per 25 kilo waar je dan weer een paar eeuwen mee vooruit kunt.
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Maarten,

Ik heb me nog helemaal niet verdiept in het toedienen van een oxaalzuuroplossing. Vorige week heb ik in een kast waarin ik mijten op de bijen zag zitten oxaalzuur verdampt om erger te voorkomen.

Als ik volgend jaar bij het inwinteren een flinke scheut oxaalzuur in de voerbak doe heeft dat dan enig effect ?
Op die manier hoeft de bestrijding geen tijdrovende extra handeling te zijn

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, het druppelen van oxaalzuur opgelost in water met suiker moet een zekere massa hebben om te werken. Het is een methode die via contact bestrijdt. De suikeroplossing is denk ik om de bijen tot activiteit (=warmte) te dwingen. Om een goed contact (en resultaat) te hebben moet je niet te weinig gebruiken. Echter, bij te veel gebruik zijn er waarschijnlijk veel bijen die door verkleuming niet tot de tros kunnen terugkeren en dat is ook de bedoeling niet.

Aannemend dat de bijen momenteel 5 tot 6 straten bezetten, moet je per volk ongeveer 15 tot 20 ml. van de oplossing gebruiken. Ik geef toe dat bij Perizin het probleem groter was, want daar had je 50 ml. per (groot) volk nodig, dus ongeveer 3 x zo veel.

Laat in elk geval weten hoe het ging. Welke hoeveelheid oplossing gebruikt is, hoeveel mijtenval er was en hoeveel dode bijen er na afloop waren.
Voor dat laatste moet je wel je gaasbodem van te voren schoonmaken, want er liggen op dit moment en bij deze temperatuur tientallen dode bijen vanwege natuurlijke sterfte.

... flinke scheut oxaalzuur in de voerbak ...
Hennie, dat in het voer mengen zal niet erg veel helpen vermoed ik, want ik denk dat oxaalzuur slechts als contactmiddel werkt op de chitinehuid van de mijt en niet via bloed zuigen.

Op mijn website heb ik inmiddels wat plaatjes en een beschrijving van de verdampingsmethode gezet:
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/indexvarroa.html

Groetend, Albert
Hennie Peters
Contacteer:

Albert,

Je schrijft dat je denkt dat het als contactmiddel werkt. Daaruit leid ik af dat je er dus ook niet zeker van bent. Op het internet heb ik ook nog niet over de preciese werking gevonden. Zoeken op "oxaalzuur druppelmethode" levert maar twee hits. In het engels "ocalic acid drip" levert voldoende leesvoer voor het komende weekend.
Ik kan me niet voorstellen dat met 10 ml (of enkele tientallen) alle bijen een laagje op hun chitinepanser krijgen. Ik gok dat het toch in het bloed opgenomen moet worden.

Wie het weet mag het zeggen, ik lees nog even verder in de engelse literatuur.

groet,
Hennie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

In elk geval zegt de gebruiksaanwijzing: druppelen op de tros tussen de raten zodanig dat zoveel mogelijk bijen geraakt worden. Klinkt contactueel.
Hennie Peters
Contacteer:

Maarten,

Het is zeker de bedoeling om het zoveel mogelijk over de bijen te verspreiden. Maar is dat om de reden die Albert noemt of omdat de bijen bij lage temperaturen geen siroop opnemen. Door poetsgedrag zullen ze elkaar wel schoonlikken.
Ik lees nog even verder :-)

groet,
Hennie
Plaats reactie