Gerard
Ik heb inderdaad sommige uitspraken in mijn gedachten verwisseld met die van Gerard B.W.Vos
Over tussen de regels door te lezen , zie onderstaande link ; in beginsel handelend over de Bijensterfte , daarna de opmerking van jou en die is duidelijk niet bedoeld om een chemisch middel via Dhr Bleeker tegen de varroamijt toegelaten te krijgen .
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 53#p142753
volgende punt
Hiermee wil ik vertellen dat het terugdringen van de zogenaamde verdwijnziekte niet afhankelijk is van het gebruik van bepaalde middelen . In het verleden heb ik wel eens geschreven ; Ik geef er niet om waarmee je die mijten bestrijd , wat mij betreft mag je die met een pincet verwijderen , maar zij moeten er wel uit . Er leiden vele wegen naar Rome , en er zijn ook meerdere mogelijkheden om deze mijt te lijf te gaan , maar doe dat dan ook doeltreffend .
Over middelen die zo genaamd gedoogd worden hoeven wij het ook niet meer te hebben , ik weet op dit moment niet of deze ( kapstokwet ) nog wettelijk op Europees niveau gebruikt mag worden ,en zelfs van deze middelen zijn er die in het buitenland ook weer niet toegestaan zijn .
Het meest ben ik gefrustreerd over alle verdachtmakingen die gedaan zijn ik noem er enkele ; Mobile straling , Hygiënisch Imkeren , Nosema ceranae , Neonicotinoiden ,

en de instanties ( verenigingen ) die deze verdachtmakingen oogluikend toegestaan hebben ,en geen enkel tegengas gegeven , terwijl zij beter wisten.
Het wordt hoog tijd dat er ook voor de bijenteelt één Europese regelgeving komt
Ik heb al vanaf 2007 er op gehamerd dat de hoofdoorzaak van de zo genaamde verdwijnziekte in de aanwezigheid van de varroa gezocht diende te worden , en om die reden wordt verondersteld dat ik voor het gebruik van zulke middelen een geweldige voorstander ben , ook dit is niet waar . Ik heb altijd verdedigd dat de zo genaamde verdwijnziekte niet door het gebruik van deze middelen veroorzaakt kan worden , niets meer en niets minder .
Over het geheimzinnig doen over niet officieel toegelaten middelen heb ik maar een enkel antwoord , Ga eens een jaar of tien in het bedrijfsleven met deze materie en je zult nog wel een keer aan mij terug denken .
Jaap v P