Pakketbijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Pakketbijen

Bericht door Dar-Bert »

LWPisa schreef:Uitheemse pakketbijen, klote.

Isolatie is belangrijk voor evolutie en dat wordt lastig zo. Maar het kan in de "natuur" meerdere kanten op gaan, we zullen zien. Het zou mooi zijn als onderzocht werd hoe het ze vergaat.

Lennard
Lennard, hoezo is isolatie belangrijk voor evolutie? Ok, als lokale populaties worden bedolven onder geimporteerde bijen, dan wellicht. Maar geldt dat zelfde probleem niet ook voor alle teelt van "zuivere" lijnen in Nederland zoals carnica en buckfast? Genetische diversiteit als "template" voor evolutie lijkt mij veel belangrijker, want hoe meer genetische diversiteit, hoe groter de kans dat er eigenschappen in de genenpool zijn die varroatolerantie bevorderen.

Bij een sterke selectiedruk vindt evolutie sowieso plaats, de isolatie voor varroagevoeligheid treedt dan vanzelf op.

Zolang de siciliaanse populaties ook bloot staan aan varroa, wellicht kan een bijdrage aan de genetische diversiteit door die import juist wel weer een positief effect hebben!

Blijft wel de noodzaak van screening op ziektes overeind staan, trouwens. Een pleidooi voor een importverbod vind ik alleen geloofwaardig wanneer geuit door imkers die uit principe met A. mellifera mellifera (donkere bij) imkeren.

Groet, Bert
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Volgens mij halen we hier twee dingen door elkaar: importeren van bijen (koninginnen/rassen/genen) uit andere streken, en het importeren van volken (10.000 in een pakket).

Het eerste doen we feitelijk al zeker een halve eeuw op grote schaal, buckfast is juist een mengelmoes van genen uit de hele wereld verzameld. Daarin is dit pakketbijen voorbeeld weinig verschillend.

Het importeren van volken, dat is een ander verhaal, omdat je dan behalve genen ook ziektes importeert, en daar heb ik ook wel bezwaar tegen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

@ Dar-bert: Op zich heb je wel een punt. Maar het mengen van genetica en ziekten wordt steeds groter, de genetische diversiteit wordt breder maar de survival kant van het proces niet, selectie door omstandigheden in de brede zins des woords. Evolutie vraagt meestal tijd en grote aantallen om eigenschappen in populaties vast te leggen. Als iedereen voortdurend gebiedsnieuw materiaal aanschaft dan stabilseert er niks door de omstandigheden ter plaatse, er gaat geen tijd overheen.

Het is een lastige zaak als het selectiemilieu ook nog es dynamisch is, de ene plek/imker is de andere niet. Dat fragmenteert de selectiedruk, die door menging al plaats vindt in minipopulaties.

Ikzelf zou het al mooi vinden als geen bijentransport tussen landen meer plaastvindt. Een echte crisis zou interessant zijn, met mensen gewoon te arm of te druk bezig met eigen survival om met bijen te sjouwen.

Lennard
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Ewout, mee eens in zoverre, dat je enorm goed aan screening moet doen. Pakketbijen is misschien niet het probleem, maar transport over grote afstanden wel.

Lennard, goed punt. Het blijft vooralsnog onduidelijk hoe groot de invloed is van invoer, imkerselectie en natuurlijke selectie op onze straatbij. Zou inderdaad enorm interessant zijn daar eens genetisch onderzoek aan te doen! Ik werp me op, heb alleen nog een pot geld en een lab nodig ;-)

Groet, Bert
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Prof. De Graaf heeft dat een halt toegeroepen, het was een project die zijn voorganger Prof. Jacobs in het leven geroepen had .Vanaf dit jaar gaan deze cursussen niet meer doorgaan, hopelijk is dan ook het probleem van die jaarlijkse sterfte daarmee opgelost (???)
Op 10 juni heb ik een vergadering met de raad van bestuur van de Provinciale Oost-Vl imkersbonden, ik zal dat daar voorleggen.
groetjes uit Vlaanderen waar het al gans de dag aan het regenen is
Beste Roger,

om eerlijk te zijjn geloof ik niet in het cursisten-sterfte verhaal.
Je kunt in principe zoveel rommelen in bijen volken als je wilt zodner dat er schade onstaat (mits koninginnen niet om zeep worden geholpen in het najaar natuurlijk). Er moet gewoon op tijd en secuur worden bestreden. Bovendien heeft centrum (toen ik er was) een imker in dienst. Bovendien monitoren ze die volken ook nog eens mbt natuurlijke mijtenval.

Gisteren sprak Jan Hoes (zeer kundige imker!) over koninginneteelt (deel 2 bespreking alle facetten van bevruchtingskastjes). Een late lezing maar zeer handig aangezien de meeste mensen hier nu net voor staan. Op het einde van presentatie is de import besproken, waar veel imkers geen goed woord voor over hebben. Temeer omdat er vanaf nu steeds meer een meer volken op de makrt zullen komen. Een imker wist op te merken dat ze in Sicilie ook last hebben (gehad) van de kleine bijenkast kever, maar volgens mij klopt dat niet (is toch alleen Portugal geweest?). Sommige ingevoerde leden hebben het idee dat je weinig kunt doen via bestuurlijek wijze (=Konvib). Maar je weet nooit.

gr
JP
Plaats reactie