nieuwe moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: nieuwe moer

Bericht door A.A. Staals »

rostohar schreef:
Aan de reacties te zien heeft niemand van de respondenten deze methode geprobeerd hoewel deze al meer dan 80 jaar bekend is en dus zeker niet door mij is ontdekt. Waarschijnlijk is het vergeten.
Ik heb het geprobeerd en het werkt. Ik had er nog nooit van gehoord en daarom benieuwd te weten waar dit vandaan komt/beschreven is.

ad staals
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik doe het ook zo Henk.
Gister nog zo'n half raam bij en volk midden in het broednest gehangen en volgende week weer.
Is een Ameland moer die op 5 ramen zaten nu dus 6 enz.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Ad, dat staat beschreven in Handboek der moderne bijenteelt van Schotman, art. 1542, blz. 604. ISBN 90 6293 991 0. Deze tekst staat er al vanaf 1947 dus al minimaal 66 jaar bekend.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Maar dan kun je toch ook een half raam (honingkamerraam) inhangen? Kunnen de bijen onderaan ook trossen en dan bouwen ze wel aan onderlat.

gr.
JP
rostohar
Contacteer:

Bericht door rostohar »

En dat werkt niet omdat de bijen trossen aan het kunstraat en tegelijkertijd de cellen op het kunstraat optrekken. De koningin belegt de cellen direct, ook als ze nog niet op hoogte/diepte zijn. De onderlat is hier de barrière die voorkomt dat er mooi aaneengesloten raat met broed ontstaat.
In het voorjaar kun je een honingraam inhangen om darrenraat te laten bouwen. Maar dat is een ander verhaal.
En JP waarom probeer je het niet? Het is nu de juiste tijd om je volken nog snel uit te breiden. Daarvan leer je meer dan van de discussie of het theoretisch wel of niet mogelijk is. Eén volk met een halve kunstraat en één volk met een honingraam. Over zes, zeven dagen weet je het.
Henk Rostohar
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

:dance: :clap:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Henk,

1) ik geloof jou (en Ad en al die anderen wel); ik ben geen ongelovige Thomas in dezen.
2) het lijkt mij ook logisch....bouwen en trossen aan de onderkant van de kunstraat.
3) ik hang wel eens laat een kunstraat honingkamerraampje in (liever nog een uitgebouwde, bovendien heb ik die na de slingerperiode in overvloed) en dat gaat ook gemakkelijk. De K. gaat daar meteen in leggen en als er genoeg bijen in het volk inzitten bouwen ze er werksterraat onder, aan de toplat. Eventueel nog wat bestuiven met suikerwater.
4) Ik ga het experiment aan en zal een half kunstraat in een volk hangen en een honingkamerraam, kunstraat dan. Want ik heb nog wel jonge volken die nog moeten uitbreiden!
5) BTW: ik heb vorige week zondag nog hele volken op kunstraat afgeslagen. Dat is zeer goed gegaan. Flink gevoerd. Ik zal ze van de week controleren en kijken hoe ver ze staan.

gr. .
JP
rostohar
Contacteer:

Bericht door rostohar »

JP, leuk dat je het experiment aangaat. Hou ons op de hoogte.
Ik denk dat vorige week zondag net op het randje was om de volken op nieuwe kunstraat te zetten. Maar met wat voeren om de bouw te stimuleren moet het goed gaan.
Henk Rostohar
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

A.A. Staals schreef:
rostohar schreef:
Aan de reacties te zien heeft niemand van de respondenten deze methode geprobeerd hoewel deze al meer dan 80 jaar bekend is en dus zeker niet door mij is ontdekt. Waarschijnlijk is het vergeten.
Ik heb het geprobeerd en het werkt. Ik had er nog nooit van gehoord en daarom benieuwd te weten waar dit vandaan komt/beschreven is.

ad staals

Eerste halve raat, uitgebouwd en belegd.

Tweede halve raat, matig uitgebouwd en niet belegd.
Naar mijn mening kun je een volkje op deze manier niet sneller meer bijen laten hebben. Wat je schijnbaar wint geef je op een andere plek toe.
In dit geval is duidelijk een grens overschreden. Broednest moet in evenwicht zijn met de aanwezige bijen.

ad staals
Bram Jansen
Contacteer:

Bericht door Bram Jansen »

De groei van de larven hebben hoe je het ook doet, hun tijd nodig.
Ik heb dezelfde ervaringen als Ad Staals, hier win je wat en daar laat je wat.
Ik had de methode vorig jaar uitvoerig uitgeprobeerd en ben het met Staals eens.
Plaats reactie