Een muis in mijn huis

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door imker Marinus »

m.kolsters. schreef:Als je de bijen kast invliegruimte wil verkleinen moet je gewoon tot 7 mm.hoog bij 30mm. lang verkleinen.
Maar hoe doe je dat zonder de kast open te maken? Ik wil het risico niet lopen, maar hoe kan ik de opening nu 1 mm smaller krijgen zonder de kast open te maken.
imker Marinus
Contacteer:

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
@ Marinus: Vandaag bij een aantal 6-ramers muizenpreventiemaatregelen genomen.
Ik heb hiervoor roosterjes geplaatst. Van die gele schuifroostertjes, maar bij een tal andere stukjes plastic koninginnerooster, 6mm breed. Vastgezet met een schroefje. Die kun je gemakkelijk op maat knippen. Ik zal foto's tzt uploaden. Overigens zouden muizen die kapot kunnen knagen, maar dat zijn ze wel even bezig. In de praktijk zal dat niet snel gebeuren.

gr.
Ha JP, zou de fotootjes graag zien. Heb geen idee wat voor schuifroostertjes je bedoelt. Zijn die speciaal voor muizen? Kun je ze bij het bijenhuis bestellen? Voor 1 kast is het jammer dat het met een schroefje moet, die kast heeft een ingebouwde vliegopening van 8 mm (houd de kast liever zonder schroefgaten). De andere kast, daar zit zo'n los blokje in, kan ik de roostertjes daar tegen aan vast schroeven, dat is geen punt. Dank voor je antwoord en een vriendelijke groet,
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Marinus. kijk in de catalogus van bijen houden bladz. 39 muizenrooster
Tinus Kolsters
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De derde muis is op de nacht van zater- op zondag heen gegaan. De verleiding van de choco was te groot voor het diertje. :wink:

gr.
JP
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Ik hoop dat je de ouden muizen hebt gevangen, je hebt altijd eerst de jonge muizen en de oudjes maken dan weer jonkies ha ha :lol:
Jelte, die kennen de klappen van de zweep.
Tinus Kolsters
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Jelte,

Vermoedelijk ben je er nog niet vanaf (zie onderstaande) :whistle:

De huismuis plant zich razendsnel voort. Hij kan zich het gehele jaar door voortplanten, meerdere nesten krijgen met een groot aantal worpen, en jongen zijn al na enkele weken geslachtsrijp. Ook is de huismuis goed bestand tegen inteelt.

Het vrouwtje kan vijf tot tien keer per jaar jongen werpen met drie tot twaalf jongen per worp. De draagtijd is 19 tot 21 dagen. Het nest bestaat uit allerhande versnipperd materiaal als gras en papier. De jongen komen kaal, doof en blind ter wereld. Ze wegen bij de geboorte 0,8 tot 1,5 gram. Ze worden voornamelijk verzorgd door de moeder. Na veertien dagen, als de snijtanden doorkomen, hebben ze een volledige vacht. De zoogtijd duurt 18 tot 20 dagen. Ze wegen dan 7 à 8 gram. Na drie weken verlaten de jongen het nest. Als ze zes tot twaalf weken oud zijn, zijn ze geslachtsrijp. Ze wegen dan 7,5 tot 10 gram.

In landbouwgebieden in Europa is er een geboortepiek in mei en juni, in stedelijke gebieden plant de huismuis zich het gehele jaar door voort. In hoger en dichter bij de poolcirkel gelegen gebieden is er een duidelijke voortplantingstijd. Ook zijn de worpen daar groter.
imker Marinus
Contacteer:

m.kolsters. schreef:Marinus. kijk in de catalogus van bijen houden bladz. 39 muizenrooster
Vandaag de muizenroosters van het bijenhuis geplaatst. Gewoon aan de bodem vastgeschroefd, de roosters leunen nu op de plank. Ik maak me een beetje zorgen of er al niet een muis in zit, maar het zal wel niet. Heb maar niet gekeken in de kast.

Bijtjes vlogen nog af en aan, beladen met stuifmeel. Wel leek het alsof, toen de roosters erop zaten, er geen bijtjes meer vertrokken. Maar ze konden in de kast, dus zullen ze er ook wel uit kunnen. Voor de zekerheid nog wel even door de gaatjes naar binnen gekeken, zag geen bijtjes die verwoed poogden eruit te komen. Het weer werd ook net wat minder.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede morgen heren, wat een muizenissen halen we in ons hoofd, dus gepeins en getob over kleinigheden .
Het kan maar op één mens- en natuurvriendelijk en afdoende manier om onze cultuurvolgers van het lijf
te houden. Terzijde: waarom hoor ik geen reacties van onze bijenminnen ? Volgens mij schrikken we ze af
met dit onderwerp. Sommige dames , maar ook heren , jagen we al op de kast als ze het woord muis horen.
Dit onderwerp is blijkbaar alleen bespreekbaar op een 'mannennaaikransje' waar ik graag aan mee doe.
Ik heb vanmorgen de eerste echte muis gevangen in een trapvalletje tussen de bijenkasten, dus niet
de boekenkasten en klerenkasten en kelderkasten. Het is een Rosse woelmuis.

Op dit moment overvalt me weer de tweestrijd met mezelf of ik met dit blog door moet gaan of stoppen.
Ik wacht even op een reactie van recensenten en het 'nihil obstat' , dus het 'niets staat je in de weg'.

P.S. Wel wil ik alvast kwijt, dat muizenroosters alleen het binnendringen via de vliegspleten verhinderen ,
maar niet via smalle spleten die muizen in de kastbodem knagen op het moment dat er buiten de kast hongersnood
en kou heersen en de bijen in absolute winterrust moeten verkeren. Het geknaag kan de bijen fataal worden.
Ik bewaar enkele kastbodems als voorbeeld hoe de knaagdiertjes zich toegang verschaften ondanks muizengaas. Zj.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Rosse woelmuizen richten geen DIRECTE schade aan de bijen aan. Ook niet aan de kasten.
Hun gebit is daarvoor niet goed geschikt. Korte tandjes en grote maalkiezen maken van woelmuizen
planteneters net als koeien. Bij koeien ontbreken zelfs snij- en hoektanden. Koeien snijden het gras af met hun tong. Woelmuizen zijn vooral ondergrondse grazers. Ze leven van plantenwortels en ondergrondse stengels, zoals die van kweekgras. Helaas lusten ze ook bloembollen. Darom moeten onze mini-keukenhofjes
elk jaar opnieuw aangevuld worden. Schade aan bolgewassen zoals Crocussen is indirecte schade aan bijen
en andere insecten. Gelukkig lusten woelmuizen nauwelijks Sneeuwklokjes.

Ik vang de woelmuizen en andere ongewenste gasten bij de kasten met trapvallen . Vervolgens mogen
ze migreren naar percelen waar veel kweek groeit, zoals akkers van SBB waar geen gif op mag .
In de ondergrondse stengels van Kweek zitten allerlei voedingstoffen. In oorlogstijd werden ze gegeten.
Industrieterreinen zijn ook geschikt om er gevangen muizen een nieuw bestaan te geven.
Sommige ondernemers kunnen trots zeggen dat er op hun terrein bij avond uilen jagen; dat ook industrieterreinen natuur te bieden hebben. Kortom, vang de muizen weg en verhuis ze minstens 1 km naar een gebied waar ze niemand tot last kunnen zijn; als er in de aanpalende bebouwing niets voor ze te halen is. Zj.
Plaats reactie