Wat een oktoberdag.
Moderator: Hans van der Post.
Re: Wat een oktoberdag.
Het is een geven en nemen he Hans.
Het verwarmend vermogen van de bijen zal de honing in hun onmiddellijke omgeving blijven warm houden en op koudere momenten zullen de bijen daar nuttige warmte van terug krijgen.
Hier speelt juist die inertie (het langzaam afstaan van zijn warmte) van een materiaal als honing een belangrijke rol.
Dit voordeel gaan ze dus meer hebben als er in de onmiddellijke omgeving (liefst in de tros nog) honing aanwezig is.
Het verwarmend vermogen van de bijen zal de honing in hun onmiddellijke omgeving blijven warm houden en op koudere momenten zullen de bijen daar nuttige warmte van terug krijgen.
Hier speelt juist die inertie (het langzaam afstaan van zijn warmte) van een materiaal als honing een belangrijke rol.
Dit voordeel gaan ze dus meer hebben als er in de onmiddellijke omgeving (liefst in de tros nog) honing aanwezig is.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Als de bijen hun tros op constante temperatuur houden is deze stelling natuurlijk complete onzin.marc schreef:Het verwarmend vermogen van de bijen zal de honing in hun onmiddellijke omgeving blijven warm houden en op koudere momenten zullen de bijen daar nuttige warmte van terug krijgen.
Warmtestroom wordt namelijk bepaald door temperatuurverschil.
Mocht er warmte in de honing zitten moeten zij bij dalende omgevingstemperatuur dus alleen maar harder werken.
Ik denk ook dat het wel wat meevalt met de warmtebuffer in honing simpelweg om dat ik op dit moment aanneem na de gedachten er wat over te hebben laten gaan dat honingraat een aardige isolator is.
Warmte kan namelijk op verschillende manieren overgedragen:
-straling
-stroming
-geleiding
1.Straling valt te verwaarlozen in dit geval.
2.stroming is er niet door de celstructuur en de koude toestand van honing die interne beweging significant remt.
3.geleiding zal amper plaatsvinden omdat was en honing volgensmij slechte geleiders zijn plus er nog een keer bijkomt dat door de celstuctuur van de raat de warmte enorm veel overgangsweerstanden heeft en dit de warmtstroom simpelweg stopt omdat er op een gegeven moment geen temperatuursverschil meer over is voor de warmte te stromen.
Ik kan het verkeerd zien maar ik denk van niet.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
@ Jaap van Popering,
Wat machtig interessant is dit toch. Dit is al de tweede of de zoveelste keer dat jij foto's publiceert van broed in je kasten, terwijl ik toch echt hele goede redenen heb om te geloven dat mijn volken op dit moment totaal broedloos zijn. Nogmaals, ik heb maar één enkel volkje bekeken, dus dat ik weinig bewijsmateriaal, ik weet het. Maar dit waarneminkje is wel in overeenstemming met twee jaar geleden, toen we zo'n warme week in november hadden. Ook toen kon ik het niet laten om één kast te openen. Zelfde verhaal, totaal broedloos. Ik ben het dan ook niet eens met Marc, die hierboven beweert dat een volk nooit helemaal broedloos is. You bet your ass.
Ik vermoed, en jij ook denk ik, een verband met de totaal andere drachtomstandigheden waaronder wij imkeren, jij op de klei in Zeeland, ik op het zand aan de Veluwezoom. Ik heb hier namelijk enorm veel dracht in augustus. Dat geldt niet alleen voor de bijen die ik naar de hei breng, maar ook voor de volken die thuis blijven. Ook op de thuisstand is hier nog steed veel dracht in de nazomer.
Kennelijk - mag ik dat zeggen? - leidt dat tot een zeer vroege broedstop. Ik hou mij aanbevolen voor andere verklaringen.
Groet,
Bart
Wat machtig interessant is dit toch. Dit is al de tweede of de zoveelste keer dat jij foto's publiceert van broed in je kasten, terwijl ik toch echt hele goede redenen heb om te geloven dat mijn volken op dit moment totaal broedloos zijn. Nogmaals, ik heb maar één enkel volkje bekeken, dus dat ik weinig bewijsmateriaal, ik weet het. Maar dit waarneminkje is wel in overeenstemming met twee jaar geleden, toen we zo'n warme week in november hadden. Ook toen kon ik het niet laten om één kast te openen. Zelfde verhaal, totaal broedloos. Ik ben het dan ook niet eens met Marc, die hierboven beweert dat een volk nooit helemaal broedloos is. You bet your ass.
Ik vermoed, en jij ook denk ik, een verband met de totaal andere drachtomstandigheden waaronder wij imkeren, jij op de klei in Zeeland, ik op het zand aan de Veluwezoom. Ik heb hier namelijk enorm veel dracht in augustus. Dat geldt niet alleen voor de bijen die ik naar de hei breng, maar ook voor de volken die thuis blijven. Ook op de thuisstand is hier nog steed veel dracht in de nazomer.
Kennelijk - mag ik dat zeggen? - leidt dat tot een zeer vroege broedstop. Ik hou mij aanbevolen voor andere verklaringen.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Bart
Ik heb dat enkele weken terug zo geformuleerd .
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 20#p166712
Ik heb dat enkele weken terug zo geformuleerd .
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 20#p166712
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Jaap,
Zou het verder kunnen zijn dat jij vanaf het moment dat de linde uitgebloeid is, telkens doorgaat met voeren in kleine hoeveelheden?
Ik neem de zomerhoning af, als die er is!, waarna ik een klein beetje voer of zelfs helemaal niet. Begin augustus gaat het naar de hei. Half september zijn ze weer terug. Ik laat ze een weekje staan om in te vliegen. Ik neem in de derde week van september de honing af en als er geen honing is, dan breng ik de volken in de winterstand door te verenigen en de honingbakken onder de broedbakken te zetten.
Vanaf dat moment geef ik de emmers wintervoer in twee weken tijd, maximaal. Minder kan zeker. Ik heb grote houten voerbakken waar een halve emmer in kan. Drie volken winterde ik dit jaar in door een hele emmer te voeren in twee keer.
Misschien dat ze daar flink op reageren, om welke reden dan ook? Ik winter in elk geval al jaren prima uit.
Een warme oktober of november lijkt in elk geval heel weinig gewicht in de schaal te leggen. Waarschijnlijk zijn al mijn volken nu broedloos. Ze halen weliswaar veel stuifmeel van de klimop, maar daar doen ze pas weer wat mee als ze gaan broeden, ergens in februari of zo. Als dat oktoberstuifmeel er niet is, dan maakt dat niks uit. In het voorjaar halen ze de schade zo weer in.
Groet,
Bart
Zou het verder kunnen zijn dat jij vanaf het moment dat de linde uitgebloeid is, telkens doorgaat met voeren in kleine hoeveelheden?
Ik neem de zomerhoning af, als die er is!, waarna ik een klein beetje voer of zelfs helemaal niet. Begin augustus gaat het naar de hei. Half september zijn ze weer terug. Ik laat ze een weekje staan om in te vliegen. Ik neem in de derde week van september de honing af en als er geen honing is, dan breng ik de volken in de winterstand door te verenigen en de honingbakken onder de broedbakken te zetten.
Vanaf dat moment geef ik de emmers wintervoer in twee weken tijd, maximaal. Minder kan zeker. Ik heb grote houten voerbakken waar een halve emmer in kan. Drie volken winterde ik dit jaar in door een hele emmer te voeren in twee keer.
Misschien dat ze daar flink op reageren, om welke reden dan ook? Ik winter in elk geval al jaren prima uit.
Een warme oktober of november lijkt in elk geval heel weinig gewicht in de schaal te leggen. Waarschijnlijk zijn al mijn volken nu broedloos. Ze halen weliswaar veel stuifmeel van de klimop, maar daar doen ze pas weer wat mee als ze gaan broeden, ergens in februari of zo. Als dat oktoberstuifmeel er niet is, dan maakt dat niks uit. In het voorjaar halen ze de schade zo weer in.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Bart.
Ik voer in de zomermaanden helemaal niet , na de linde is de zomerdracht net bezig .
Ook bij mij is begin tot half september de meeste dracht voorbij en begin ook dan pas met het inwinteren, wel doe ik dit voor het merendeel op een broed en honingkamer , en laat de honingkamer boven de broedkamer staan .
Ik heb twee en zes liter voerbakken maar daar zit voor mij geen verschil in , zo nodig vul ik deze dan elke avond bij tot mijn volken zwaar genoeg wegen .
Wel heb ik meerdere keren geconstateerd dat sommige volken tijdens en direct na het snelle voeren een broedstop inlassen ,en daarna onder het opgeslagen voer aan een nieuw broednestje beginnen nog voor de winter .
Ook ik blijf al een tiental jaren beneden de vijf procent wintersterfte en heb ook nu weer het volste vertrouwen in de uitwintering van mijn volken .
Jaap v P
Ik voer in de zomermaanden helemaal niet , na de linde is de zomerdracht net bezig .
Ook bij mij is begin tot half september de meeste dracht voorbij en begin ook dan pas met het inwinteren, wel doe ik dit voor het merendeel op een broed en honingkamer , en laat de honingkamer boven de broedkamer staan .
Ik heb twee en zes liter voerbakken maar daar zit voor mij geen verschil in , zo nodig vul ik deze dan elke avond bij tot mijn volken zwaar genoeg wegen .
Wel heb ik meerdere keren geconstateerd dat sommige volken tijdens en direct na het snelle voeren een broedstop inlassen ,en daarna onder het opgeslagen voer aan een nieuw broednestje beginnen nog voor de winter .
Ook ik blijf al een tiental jaren beneden de vijf procent wintersterfte en heb ook nu weer het volste vertrouwen in de uitwintering van mijn volken .
Jaap v P
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Er is nog een "factor" die zorgt voor het bijenvolk te maken broednestje en dat is de zee, die in de herfst een grote buffer van warmte is.
Dit heb je niet op het land.
In het voorjaar is het omgekeerd dan duurt de ontwikkeling van een bijenvolk wat langer dan is de zee kouder dan het land.
Dit is te merken, imker hemelsbreed 10 km van de zee.
Dit heb je niet op het land.
In het voorjaar is het omgekeerd dan duurt de ontwikkeling van een bijenvolk wat langer dan is de zee kouder dan het land.
Dit is te merken, imker hemelsbreed 10 km van de zee.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Hans,
Ik denk dat zelfs de plaats in de stal al van invloed is. Die van mij is NO/ZW, vliegopenening zuid oost dus. Het valt mij elk jaar weer op dat de 2 volken die het meest aan de NO kant staan en pas laat zon op de kast krijgen elk jaar het laatst in hun ontwikkeling zijn!
Microklimaat?
Groet,
Roel
Ik denk dat zelfs de plaats in de stal al van invloed is. Die van mij is NO/ZW, vliegopenening zuid oost dus. Het valt mij elk jaar weer op dat de 2 volken die het meest aan de NO kant staan en pas laat zon op de kast krijgen elk jaar het laatst in hun ontwikkeling zijn!
Microklimaat?
Groet,
Roel
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Gisteren heb ik twee volken geinspecteerd. Iets aan de te late kant de s-middags. Zo net voor schemer en dat hebben ze niet graag.Kennelijk - mag ik dat zeggen? - leidt dat tot een zeer vroege broedstop. Ik hou mij aanbevolen voor andere verklaringen.
1) Een drie ramertje, stampvol met bijen en volle voerramen heb ik overgezet naar een geisoleerde 6 ramer met bodemrooster: aan elke kant een sluitbok en ik heb er nog een raam met bijen uit een ander volk bijgehangen (uit mijn KI volk wat ontploft van de hoeveelheid bijen). Op zich had dit niet gehoeven, maar ik heb het toch maar gedaan. Ondanks dat ik het (houten) drie-ramertje (ongeisoleerd!) helemaal suf had gevoerd, had het nog een mooie strook van 5 a 7 cm broed op het middelste raam en een klein pakje broed op het buitenste raam. Broed dus!
Ook in een ander jong volk waarvan de K. pas eind augustus aan de leg is gekomen, een heel groot broednest. Hier heb ik de afgelopen weken al flink ramen met voer en bijen bijgehangen. Dit wordt een prachtig volk, maar de hoeveelheid broed verontrust mij wel wat. Het middelste ramen was bijna nog van top tot teen met broed bezet (terwijl dit volgens de boekjes nu toch een rand van 10 a 15 cm voer moet hebben). Ik had dit liever toch iets anders gezien. Ik heb besloten om deze week deeg te gaan kopen en dit op een aantal van deze jonge volken te leggen. Op die manier hoop ik toch dat ze nog een tijd van dit deeg kunnen profiteren. Maar ook hier conclusie: nog veel broed!
Dan viel mij op dat zelfs in de kantramen nog stuifmeel te vinden is. Heel positief als je het mij vraagt. Ook rondom het broednest veel stuifmeel. Ze kunnen nog wel een paar weken aan broedkweek doen met die voorraad.
gr.
JP
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Heel raar allemaal.
Zou de hei er iets mee te maken hebben? Volken komen bijna altijd terug van de hei met weinig broed, ongeacht of de hei het goed of slecht gedaan heeft. Zo heb ik dit jaar korven staan leeg halen en ook die komen met kleine plukjes broed thuis in september. Die heb ik grondig bekeken, bedoel ik. Zo gaat het ieder jaar weer. Als je eind september een volk opent hier, dan zie je nog maar heel weinig open broed.
Groet,
Coo
Zou de hei er iets mee te maken hebben? Volken komen bijna altijd terug van de hei met weinig broed, ongeacht of de hei het goed of slecht gedaan heeft. Zo heb ik dit jaar korven staan leeg halen en ook die komen met kleine plukjes broed thuis in september. Die heb ik grondig bekeken, bedoel ik. Zo gaat het ieder jaar weer. Als je eind september een volk opent hier, dan zie je nog maar heel weinig open broed.
Groet,
Coo