Bijenseizoen 2014 is begonnen!
Moderator: Hans van der Post.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: Bijenseizoen 2014 is begonnen!
Ik snap wel waarom hij die kast opentrekt.
Volgend jaar doet hij het vast niet weer.
Halen ze ook stuifmeel?
Volgend jaar doet hij het vast niet weer.
Halen ze ook stuifmeel?
Ik heb 20 van mijn kasten even open gehad. Hadden allemaal broed behalve die ene die dood is. Sommige echt veel broed. Drie hadden geen verzegeld broed, dus die kunnen nog darrenbroedig zijn.
Dat betekent volgens mij wel dat de oxaalzuurbehandeling waardeloos is geweest, want hier in het zuiden heeft het nauwelijks gevroren. Dus zal er wel continu behoorlijk wat broed geweest zijn.
Dat betekent volgens mij wel dat de oxaalzuurbehandeling waardeloos is geweest, want hier in het zuiden heeft het nauwelijks gevroren. Dus zal er wel continu behoorlijk wat broed geweest zijn.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Ik heb vanmiddag even op een schuiflade gekeken en de volgende waarneming gedaan:
Hele schuiflade bedekt met snippertjes en dekseltjes, in het midden ongeveer een cirkel van ongeveer 5 of 6 straatjes en er omheen grijs/wit afval: ook dekseltjes etc. Je kunt haast zeggen: een grijs/witte dekplank met in het midden een flinke cirkel met bruine strepen.
De vraag: wat weet je nu zonder de dekplank eraf te halen, raampje op te lichten, bijen om je hoofd, warmteverlies, grote verstoring etc.?
Groet,
Roel
http://www.ruinerimkers.nl
Hele schuiflade bedekt met snippertjes en dekseltjes, in het midden ongeveer een cirkel van ongeveer 5 of 6 straatjes en er omheen grijs/wit afval: ook dekseltjes etc. Je kunt haast zeggen: een grijs/witte dekplank met in het midden een flinke cirkel met bruine strepen.
De vraag: wat weet je nu zonder de dekplank eraf te halen, raampje op te lichten, bijen om je hoofd, warmteverlies, grote verstoring etc.?
Groet,
Roel
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Moest je naar de bestuiving van de aardbeien onder glas? om zo vroeg de bijenkasten van binnen te inspecteren??Luuk schreef:Ik heb 20 van mijn kasten even open gehad. Hadden allemaal broed behalve die ene die dood is. Sommige echt veel broed. Drie hadden geen verzegeld broed, dus die kunnen nog darrenbroedig zijn.

!Hans.
- Matts Vos
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
@alfa, ja ze halen stuifmeel, maar het was zeer weinig, kleine klompje en slechts enkele bijen. Ik wil de kast nu niet weer open maken totdat t weer een stuk warmer en zonnig is..
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Zuid-west Drenthe: ongeveer 15 graden: volop stuifmeel gehaald vandaag.
Tot mijn verbazing zag ik bij het vlieggat al ventilerende bijen, en was er een honinggeur te ruiken!
Waar moet dit heen met de temperaturen die ze voorspellen, en dan te bedenken dat het in maart en April nog akelige kann vriezen 's nachts!
Groeten,
Roel
Tot mijn verbazing zag ik bij het vlieggat al ventilerende bijen, en was er een honinggeur te ruiken!
Waar moet dit heen met de temperaturen die ze voorspellen, en dan te bedenken dat het in maart en April nog akelige kann vriezen 's nachts!
Groeten,
Roel
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Vandaag om 15.00 uur elf graden nog geen wilg in bloei. Er kwam wel veel stuifmeel binnen.
Om 16.00 uur was de vlucht over.
Verwacht dat dit weekeinde de wilg met bloeien begint.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
In het zuiden wordt 7 dagen zon voorspeld (buienradar) en de wilg bloeit hier wel al!
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het weer ziet er goed uit. Vandaag in Heiloo wat bewolkt.Alle 12volkjes vliegen. Vandaag wat minder maar afgelopen zondag stonden de bijen te stertselen. En er was een drukte van jewelste.(vergeten foto's te maken ). Nu maar hopen dat er geen echte koude periode meer komt.
Van het weekend mogelijk even in de kasten kijken. Er wordt 17 graden voorspelt.
Van het weekend mogelijk even in de kasten kijken. Er wordt 17 graden voorspelt.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Goede morgen Hans, weet je wel zeker dat in jouw buurt nog geen wilgen bloeien. Ik kan me dat niet voorstellen:Hans van der Post. schreef:Vandaag om 15.00 uur elf graden nog geen wilg in bloei. Er kwam wel veel stuifmeel binnen.
West-Nederland kouder dan Groningen ? Ik hoop dat het klopt, want dan ben jij de eerste 'beeldenstormer' die dat onuitroeibaar
weerbeeld van het 'koude' Noorden eindelijk eens een kopje kleiner maakt. Hier bloeien de vroegste wilgen volop.
Al een dikke week kondigde zich de bloei aan met dikke witte katjes. Sinds afgelopen zondag zie je bij 5 % van de katjes
per vrouwelijke boom de gespleten stempeltjes van de stampertjes glimmen. Bij elk katje begint de bloei bovenin het katje.
Beneden is het katje dan nog witbehaard. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om bomen met stuifmeelkatjes op te sporen.
Die zijn in mijn omgeving helaas dunner gezaaid dan de vrouwelijke bomen. Al die wilgen heb ik zelf gepoot in een beekdal
20 jaar geleden op eigen grond en ook een beetje ...Helaas heb ik toen niet de vrouwelijke en mannelijke stekken eerlijk verdeeld.
We hebben momenteel een heel goed weertype. 's Nachts komt de temperatuur dicht bij het vriespunt, maar 's middags
stijgt ze naar 14 dankzij de nodige zon. Dat belooft een lange bloeiperiode te worden. Als we thans hoge nachttemperaturen
zouden hebben, was de bloei gauw afgelopen. Dan was de kans op dagen met regen groter en konden de bijen niet vliegen. Thans wordt de bloei voorbeeldig gedoseerd. Het stuifmeel is niet beschimmeld, wat wil je nog meer. Zj