Teeltstrategie

is moeilijk op meer dan 100 km.
Het is een stand met nog enkele kasten, allemaal zwarte bijen (zonder enig oranje), die ik daar 'beheer' van een imker die ik leerde kennen in mijn bijensterfteonderzoek in 2006. De man overleed in 2010, zijn vrouw laat mij doen. Hij hield zwarte bijen samen met zijn 2 collega's op korte afstand (=/- 1.5 km en 3 km). Samen goed voor een 30-tal volken schat ik. Volgens hen zit de eerste imker met een ander ras (Buckfast) op 9 km. Niet meteen veilig om van zuivere standparingen te spreken maar na 3 jaar nog geen streepje oranje te zien. Regelmatig komt er ook een jonge F1 van de collega's in de volken. Zei komen er ook dikwijls afleggertjes plaatsen van hen. Ik probeer daar regelmatig te zijn in het seizoen, soms springen de collega's bij. Maar het gebeurt dat er niet alle 9 dagen een zwermcontrole kan gebeuren. Dat wordt dan soms de 10e of 11e dag. Dat kan je je veroorloven met Buckfast maar niet met zwartjes want dan zijn ze al weg. Als er bij Buckfast al moerdoppen aangezet worden breek je 1x en de zwermstemming is over. Als de zwartjes bij een vorige controle geen moerdoppen meer aangezet hadden, betekent dat helemaal niets want de volgende keer kan je er terug 20 vinden.
Zoals ik al zei, ik hou van bijen. Daarom hou ik ook een stand zwarten en een stand carnica aan. De thuisstanden zijn allemaal Buckfast omdat dat nu eenmaal de beste bij is om mee te imkeren en daar loopt uiteraard wel een kweekprogramma.
Maar het gaat hier over zwarte bijen en zoals ik al zei het is een andere imkerervaring, ik zou ze niet kwijt willen. Mogelijk verkoopt de weduwe haar hoeve en gronden aan een Nederlander die geïnteresseerd is (geen bijenliefhebber) en dan wordt het veldstalletje opgeruimd. Mogelijk is het mijn laatste jaar zwartjes.