Heidedracht 2014
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Heidedracht 2014
Freek, denk er eens aan om het te persen. Dan gaan je raten wel kapot, maar zo is het wel te winnen. De smaak is ook nog eens veel voller dan bij geslingerde heidehoning.
Gisteren gezien dat er wat honing in de honingkamer zit. Niet heel veel, maar er komt wat binnen. Of het nog wat wordt om te oogsten blijft afwachten...
Gisteren gezien dat er wat honing in de honingkamer zit. Niet heel veel, maar er komt wat binnen. Of het nog wat wordt om te oogsten blijft afwachten...
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Santtu,
Ik heb er dit jaar de bijen niet voor omdat ik meer dan de helft van mijn volken vernieuwd heb (4 nieuwe Buckfast met wat geluk en een nieuwe carnica) die nieuwe volken zijn nog te klein om zo'n grote klus als de heide baas te kunnen en ik ga op vakantie.
Maar lijkt me wel leuk het weer eens te proberen in een ander bijenjaar. Persen lijkt mij een optie. Moet ik maar een zware pers bouwen van eikenhout. Moet ergens een zware schroefdraad scoren.
Freek
Ik heb er dit jaar de bijen niet voor omdat ik meer dan de helft van mijn volken vernieuwd heb (4 nieuwe Buckfast met wat geluk en een nieuwe carnica) die nieuwe volken zijn nog te klein om zo'n grote klus als de heide baas te kunnen en ik ga op vakantie.
Maar lijkt me wel leuk het weer eens te proberen in een ander bijenjaar. Persen lijkt mij een optie. Moet ik maar een zware pers bouwen van eikenhout. Moet ergens een zware schroefdraad scoren.
Freek
-
- Contacteer:
Vraag eens aan Bart de Coo, hij heeft een metalen pers laten bouwen. Mooi ding, wel wat prijzig. Ik zit er zelf aan te denken uiteindelijk een fruitpers te kopen hiervoor. Met mijn twee volkjes heb ik niet zo veel nodigFreek schreef:Santtu,
Freek
-
- Contacteer:
Santtu,
Ik kan zelf wel wat maken en anders kan ik altijd mijn broer nog eens vragen of ie een lange grove schroefdraad voor me wil draaien op de draaibank. Een fruitpers, denk dat zoiets er niet mee gaat, maar misschien heb ik het mis.
Freek
Ik kan zelf wel wat maken en anders kan ik altijd mijn broer nog eens vragen of ie een lange grove schroefdraad voor me wil draaien op de draaibank. Een fruitpers, denk dat zoiets er niet mee gaat, maar misschien heb ik het mis.
Freek
-
- Contacteer:
Bij Brouwmarkt hebben ze diverse fruitpersen die het denk ik wel zouden moeten kunnen. Zou deze het niet moeten kunnen: http://www.brouwmarkt.nl/wijn-maken/mos ... liter.html
-
- Contacteer:
Santtu,
Ziet er goed uit. Dacht al dat je het in een electrische sappers wilde doen
kan je garanderen dat er dan binnen de korste keren rookwolken uit komen. Ook een keer geprobeerd met een 1100W stofzuigermotor de slinger aan te drijven, de rookwolken kwamen de slingerruimte uit. De loeizware industriele boormachine van mijn vader redt het wel.
Freek
Ziet er goed uit. Dacht al dat je het in een electrische sappers wilde doen

Freek
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
Ik heb een pers gebouwd met een electrische cilinder die onder een stoel vandaan kwam.
Zo'n stoel die je langzaam omhoog kan laten gaan om je uit de stoel op je benen te zetten.
Die elektrische cilinder heeft een slag van 33 Cm, en is oersterk wat drukkracht betreft.
Als trommel heb ik een roestvrijstalen centrifuge trommel gebruikt, waar ik de naar binnen gebogen bovenrand vanaf heb geslepen.
Verder een dikke ronde drukplaat aan de cilinder gemonteerd. Het geheel in een frame gebouwd met een opvangbak onder de trommel.
Een fijn mazig net in de trommel, en dan de uitgekookte wasvliezen er in, en dan komt er nog heel veel was uit.
Je houd dan een harde droge koek over voor de groen container.
Ook de heide H is prima uit te persen.
Zo'n stoel die je langzaam omhoog kan laten gaan om je uit de stoel op je benen te zetten.
Die elektrische cilinder heeft een slag van 33 Cm, en is oersterk wat drukkracht betreft.
Als trommel heb ik een roestvrijstalen centrifuge trommel gebruikt, waar ik de naar binnen gebogen bovenrand vanaf heb geslepen.
Verder een dikke ronde drukplaat aan de cilinder gemonteerd. Het geheel in een frame gebouwd met een opvangbak onder de trommel.
Een fijn mazig net in de trommel, en dan de uitgekookte wasvliezen er in, en dan komt er nog heel veel was uit.
Je houd dan een harde droge koek over voor de groen container.
Ook de heide H is prima uit te persen.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Contacteer:
Henny, goed idee high tech te gaan.
Centrifuge trommel en electro hydraulische cilinder, yep sinds WOII werd hydrauliek gemeengoed. Het is ook wat makkelijker op te bergen dan zo'n ouderwets ding...

Freek
Centrifuge trommel en electro hydraulische cilinder, yep sinds WOII werd hydrauliek gemeengoed. Het is ook wat makkelijker op te bergen dan zo'n ouderwets ding...

Freek
-
- Contacteer:
Heren,
Aanschaf van een kant en klare moderne copacte pers is "te doen"
Bij het honingmagazijn kost een roestvrijstalen hand-honingpers 295 euro.
http://www.honingmagazijn.nl/joomla15/i ... &Itemid=71
Freek
Aanschaf van een kant en klare moderne copacte pers is "te doen"
Bij het honingmagazijn kost een roestvrijstalen hand-honingpers 295 euro.
http://www.honingmagazijn.nl/joomla15/i ... &Itemid=71
Freek
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
In de tweede wereldoorlog zag ik mijn opa honing persen zonder hulp van zo'n grote houten antieke
honingpers. Die zou het winnen van honing en andere voedingsmiddelen verraden. Alles moest
precies opgegeven worden aan de bezetter. 'n Vorm van verzet was het ontduiken van de aangifteplicht
van boter, kaas, eieren, honing, raapolie, enz. Enkele bijenvolken stonden op zolder.
Koolzaad werd geperst in een zelfgebouwd houten molentje, drie keer zo groot als 'n koffiemolentje.
Zo'n oliemolentje heb ik 30 jaar geleden overgedaan aan Eef de Haan ,die een (Bijen ?)museum aan het stichten was op Texel.
Alles werd in het miniem gedaan. Hoe m'n opa de heidehoning perste voor eigen gebruik, wil ik voorlopig geheim houden,
om verschillende redenen. 1. Het zou nog wel eens bij ons óók oorlog kunnen worden.
2. Men is tegenwoordig kieskeuriger. 3. Men heeft gemiddeld niet meer zo veel spierkracht en|of is luier geworden.
4. Men heeft gemiddeld minder lichaamsgewicht, want slank is mode.
Wie moeite wil doen om na te denken en goed te lezen, kan met behulp van de 4 genummerde zinnen opa's methode
zelf achterhalen. Ik geef jullie 'n kans om de vindingrijkheid van opa te evenaren of zelfs te overtreffen.
Ik zou 'n prijs willen uitloven voor het beste antwoord. Zj.
P.S. Zelf heb ik ooit nog gewerkt met ericaborstels. Tegenwoordig zoek ik de hei bij Gasselte en Zwartemeer niet meer op
om verschillende redenen sinds 1987.
honingpers. Die zou het winnen van honing en andere voedingsmiddelen verraden. Alles moest
precies opgegeven worden aan de bezetter. 'n Vorm van verzet was het ontduiken van de aangifteplicht
van boter, kaas, eieren, honing, raapolie, enz. Enkele bijenvolken stonden op zolder.
Koolzaad werd geperst in een zelfgebouwd houten molentje, drie keer zo groot als 'n koffiemolentje.
Zo'n oliemolentje heb ik 30 jaar geleden overgedaan aan Eef de Haan ,die een (Bijen ?)museum aan het stichten was op Texel.
Alles werd in het miniem gedaan. Hoe m'n opa de heidehoning perste voor eigen gebruik, wil ik voorlopig geheim houden,
om verschillende redenen. 1. Het zou nog wel eens bij ons óók oorlog kunnen worden.
2. Men is tegenwoordig kieskeuriger. 3. Men heeft gemiddeld niet meer zo veel spierkracht en|of is luier geworden.
4. Men heeft gemiddeld minder lichaamsgewicht, want slank is mode.
Wie moeite wil doen om na te denken en goed te lezen, kan met behulp van de 4 genummerde zinnen opa's methode
zelf achterhalen. Ik geef jullie 'n kans om de vindingrijkheid van opa te evenaren of zelfs te overtreffen.
Ik zou 'n prijs willen uitloven voor het beste antwoord. Zj.
P.S. Zelf heb ik ooit nog gewerkt met ericaborstels. Tegenwoordig zoek ik de hei bij Gasselte en Zwartemeer niet meer op
om verschillende redenen sinds 1987.