Pak de varroa-tsunami aan!
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Re: Pak de varroa-tsunami aan!
Ik heb nog nooit mierenzuur gebruikt.Dit jaar voor het eerst een test met 4 volken met MAQS is op basis van mierenzuur. De eerste ervaring is in elk geval dat het zeker de varroa in het broed doodt.
Hoe groot de effectiviteit in totaal is weet ik pas aan het eind van de test.
Jos
Hoe groot de effectiviteit in totaal is weet ik pas aan het eind van de test.
Jos
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dat baseer ik op het feit dat er altijd een langere periode van behandelen nodig is . Ik las zelfs ergens , Ik citeer ; Indien er darrenbroed in een volk aanwezig is, moet de verdamper er 16 dagen (gesloten broedperiode) in blijven. Als er geen darrenbroed aanwezig is, wordt volstaan met 12 dagen. Er moet per broedkamer 10 tot 20 ml mierenzuur per dag verdampen.Einde citaat . Wanneer het een afdoende werking in de broedcel zelf zou hebben zou een behandeling van een dag ruim voldoende zijn .FrancA schreef:Jaap v.Popering schreef:
Begrijp ik goed dat jij niet gelooft dat mierenzuur in gesloten broed doordringt?
?
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Zit wat in die redenatie Jaap!
Freek
Freek
-
Afdoende betekent voor mij :geen varroa meer. Dat het niet in 1 dag kan maar evt een paar dagen duurt maakt me dan niet uit. Als ik medicijnen moet slikken tegen iets duurt t ook vaak wat langer dan een dag.
Using Tapatalk
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Je citaat gaat specifiek over de Nassenheider verdamper, die de zuur heel langsaam doseren. De instructies voor Liebig en voor bierfiltjes zijn anders (kijk byvoorbeeld hier).Jaap v.Popering schreef:Ik las zelfs ergens, Indien er darrenbroed in een volk aanwezig is, moet de verdamper er 16 dagen (gesloten broedperiode) in blijven. Als er geen darrenbroed aanwezig is, wordt volstaan met 12 dagen. Er moet per broedkamer 10 tot 20 ml mierenzuur per dag verdampen..
-
- Contacteer:
De gel van MAQS staat 7 dagen, omdat het 7 dagen duurt voordat het zuur verdampt is. Het heeft dus niets te maken met de eventuele broedcyclus van de darren.
In de val van de dode varroa is de werking terug te vinden. Voorbeeld bij 1 volk: de eerste dag ca 400, de tweede dag ca 300 en daarna iedere dag t/m dag 12 ca 100. dus ook nadat de leegverdampte gel was weggehaald.
De test hoeveel varroa is achtergebleven moet ik nog uitvoeren.
Jos
In de val van de dode varroa is de werking terug te vinden. Voorbeeld bij 1 volk: de eerste dag ca 400, de tweede dag ca 300 en daarna iedere dag t/m dag 12 ca 100. dus ook nadat de leegverdampte gel was weggehaald.
De test hoeveel varroa is achtergebleven moet ik nog uitvoeren.
Jos
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
(discussie over lavendelolie verplaatst naar een nieuw onderwerp: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=29131)
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Eigenlijk is dit volgens mij heel simpel vast te stellen . Wanneer je 10 dagen na dag een van de behandeling darrenraat openmaakt is volgens mij vast te stellen of de mijten welke in de gesloten cellen zitten nog leven . Bij een werking in het broed zullen deze er dood in zitten .
Jaap v P

Jaap v P
-
- Contacteer:
Bij de MAQS is het nog eenvoudiger te zien. Je ziet de dode varroa in "straatjes" op de varroalade liggen en niet zoals bijvoorbeeld bij Apivar verspreid over de hele lade. Je ziet ook tamelijk abrupt de varroa-val na 10 tot 12 dagen na het begin van de behandeling plotseling afnemen to nul of praktisch nul. Bij apivar heb je een piek in de varroaval de eerste dagen na het begin van de behandeling die geleidelijk afneemt tot nul na tien weken.
Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor een conventionele mierenzuurbehandeling.
Ik zit nu , na bijna drie weken, op bijna nul. Over ruim twee weken moet ik de effectiviteitstest van MAQS doen. Ik ben benieuwd.
Jos
Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor een conventionele mierenzuurbehandeling.
Ik zit nu , na bijna drie weken, op bijna nul. Over ruim twee weken moet ik de effectiviteitstest van MAQS doen. Ik ben benieuwd.
Jos
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Juist Jos,
Helemaal goed gezien. Sterker nog als ik mijn Nassenheider horizontal van mijn volken haal, zie ik daarna nog veel mijten vallen en die liggen allemaal in straatjes zoals door Jos beschreven.
De bewering van Jaap van P. dat mierenzuur niet in het gesloten broed werkt is een gevalletje verkeerde interpretatie van 'oorzaak - gevolg'. Iets dat deze 'drs. P' wel vaker overkomt!!!
Groeten
Gerard
Helemaal goed gezien. Sterker nog als ik mijn Nassenheider horizontal van mijn volken haal, zie ik daarna nog veel mijten vallen en die liggen allemaal in straatjes zoals door Jos beschreven.
De bewering van Jaap van P. dat mierenzuur niet in het gesloten broed werkt is een gevalletje verkeerde interpretatie van 'oorzaak - gevolg'. Iets dat deze 'drs. P' wel vaker overkomt!!!

Groeten
Gerard