Wanneer gaan de doppen de broedkast in?FerryB schreef:Ik gebruik altijd een temperatuur van 34.5 graden in mijn broed machine en de uitkomst is 100%
Broed stoven(Broedkast)
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Broed stoven(Broedkast)
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Bij ons staat de broedstoof op 35,3°C.
Doppen gaan er in zo gauw ze gesloten zijn.
Ventilator blijft steeds draaien, weerstand van 100 watt gaat aan wanneer nodig.
Schaaltje met water erin en steeds beetje verse lucht.
Zeer goede opkomst maar niet altijd 100% maar ik ben met 90% ook tevreden
Groeten,
Dirk
Doppen gaan er in zo gauw ze gesloten zijn.
Ventilator blijft steeds draaien, weerstand van 100 watt gaat aan wanneer nodig.
Schaaltje met water erin en steeds beetje verse lucht.
Zeer goede opkomst maar niet altijd 100% maar ik ben met 90% ook tevreden

Groeten,
Dirk
-
- Contacteer:
Dit is mijn volgende project. Ik krijg er de pest van in als er een dracht optreedt en ze doppen beginnen in te bouwen. Ook dan heb je groot verlies wegens slechte verzorging (verwarming) van de doppen.Dirk C schreef: Zeer goede opkomst maar niet altijd 100% maar ik ben met 90% ook tevreden
-
- Contacteer:
Ik kan dit helaas niet meer terug halen het is ongeveer 20 jaar geleden.J.R. schreef:Dirk,
Weet je hoeveel Watt het verwarmingselement is.
Kan ik er zelf 1 maken binnenkort.
Defecte koelkast heb ik al.
Groet,
Jan Ritsma
Ik denk dat je in de buurt moet zitten van een 200 á 300 W, in een bijna afgesloten ruimte moet dat voldoende zijn.
Ik heb een tweedeurs koelkast waarbij de doppen onderin hangen in ramen en 4 computer fannetjes constant draaien en verder alles geregeld door de apparatuur dan is een te laag vermogen niet goed maar een te hoog vermogen zou niet zo veel uit moeten maken dat regelt de apparatuur wel.
Ik heb het spiraal op hoogte gemonteerd op houten stukjes bezemsteel en dat gaat goed.
Met een koortsthermometer kan je alles controleren.
Dirk.
dertiende
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
Dirk,
Bedankt , ik zal er een 300 Watt spiraal in plaatsen en eens kijken hoe snel hij op temperatuur komt.
Groet,
Jan Ritsma
Bedankt , ik zal er een 300 Watt spiraal in plaatsen en eens kijken hoe snel hij op temperatuur komt.
Groet,
Jan Ritsma
-
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
100 of 150 watt is meer dan genoeg
Ga je hoger dan schiet de temperatuur veel te gemakkelijk door
Ga je hoger dan schiet de temperatuur veel te gemakkelijk door
M. Goossens 

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ik heb een broedkast binnenwerks van 60x60x60 met vier lampjes van 25 watt die twee aan twee in serie staan.
Ruim voldoende. Kan tot 45 graden komen = 10 te veel dit weet.
Ruim voldoende. Kan tot 45 graden komen = 10 te veel dit weet.

!Hans.
-
- Contacteer:
Hier staat er een verwarmingselement van 145 watt in.
- cklander
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 21
- Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
- Contacteer:
Marcje schreef:Ik ga ook een poging wagen en ben ondertussen alles in gereedheid aan het brengen om koninginnen te kweken ( ben al aan het lopen en kan nog niet stappen)
Heb mij een tweedehands broedkast voor reptielen aangeschaft ( Herp Nursery II broedstoof voor reptielen )
Enkel heb ik er een tweede thermostaat ( met decimaal punt ) op aangesloten, omdat het nadeel van sommige broedstoven is dat het differentieel per 1°C is, alsook de instelling.... wat voor te veel schommelingen zorgt
Tweede voordeel is dat er een veiligheid is voor een maximum temperatuur
Dus staat de temperatuur ingesteld op 35,4°C met 0,2°C als differentieel, en de veiligheidsthermostaat op 36°C ( de originele thermostaat gebruik ik dus als veiligheidsthermostaat )
Ik volg hier mee, vandaar ook mijn kleine bijdrage![]()
groetjes
Marc
Beste Marc,
Misschien even een gekke vraag: waar heb je die 2e thermostaat gekocht en hoe heb je deze aangesloten? Hoe heb je dat geregeld met de oorspronkelijke thermostaat om die in te stellen als veiligheidsthermostaat? Zou je misschien enkele foto's daarvan kunnen plaatsen? Ik ben namelijk totaal geen techneut, maar wil het wel graag proberen te zijn

Alvast bedankt voor de moeite!
Chris
-
- Imker sinds: 2015
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hoi Chris,
Deze extra thermostaat is van het merk dixell type XR10C en met sondes ntc , kan u overal op het net online kopen
Het aansluiten :
Ik stel de origine thermostaat op 38°C ( als veiligheid ) dus zodra de temperatuur daarboven komt valt alles stil ( de ventilator en het verwarmingselement )
De extra thermostaat is enkelpolig ( maw, met één schakelcontact ) en niet eenvoudig bij dit toestel omdat de ventilator en verwarming afzonderlijk worden gestuurd via een printplaat enz...., maar het kan via een relais , wat ik ook gedaan heb ( de thermostaat laat ik een relais schakelen zodat ik van enkelpolig overschakel naar tweepolig )
Is dit te omslachtig, en als de ventilatie constant mag werken ( de menigen verschillen daarover ), dan kan dit perfect met deze extra thermostaat, dus gewoon het verwarmingselement onderbreken en klaar
Als u dit toestel aanschaft, neem dan een foto van het elektrisch gedeelte , ook een foto van de thermostaat, en dan bewerk ik de foto's zodat u dit kan aansluiten
groetjes
Marc
Deze extra thermostaat is van het merk dixell type XR10C en met sondes ntc , kan u overal op het net online kopen

Het aansluiten :
Ik stel de origine thermostaat op 38°C ( als veiligheid ) dus zodra de temperatuur daarboven komt valt alles stil ( de ventilator en het verwarmingselement )
De extra thermostaat is enkelpolig ( maw, met één schakelcontact ) en niet eenvoudig bij dit toestel omdat de ventilator en verwarming afzonderlijk worden gestuurd via een printplaat enz...., maar het kan via een relais , wat ik ook gedaan heb ( de thermostaat laat ik een relais schakelen zodat ik van enkelpolig overschakel naar tweepolig )
Is dit te omslachtig, en als de ventilatie constant mag werken ( de menigen verschillen daarover ), dan kan dit perfect met deze extra thermostaat, dus gewoon het verwarmingselement onderbreken en klaar
Als u dit toestel aanschaft, neem dan een foto van het elektrisch gedeelte , ook een foto van de thermostaat, en dan bewerk ik de foto's zodat u dit kan aansluiten

groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid