Dat is een beetje wat ik op dit soort procedures tegen heb: het is teveel 'misschien'. Begrijp me niet verkeerd, zeker geen persoonlijk verwijt!Maar misschien zijn we dan wel een stapje dichter bij VSH bijen.
Laatste Varroabestrijding dit jaar met Hive-Clean
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Laatste Varroabestrijding dit jaar met Hive-Clean
JP
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
HI JP,
Wat heb je er precies op tegen? Moet een mens niet wat proberen om oplossingen te vinden? Het is overigens niet veel misschien.
Er zijn nu al volkjes die goed met de varroa om kunnen gaan. Vorig jaar flink mijten toegevoegd en nu goed uitgewinterd en nu geen bijzonder hoge mijtval. De volken moeten nu allemaal mijten gaan leveren. We zullen zeker hogere VSH vinden. En anders in ieder geval meer VSH materiaal.
groeten,
Tieme
Wat heb je er precies op tegen? Moet een mens niet wat proberen om oplossingen te vinden? Het is overigens niet veel misschien.
Er zijn nu al volkjes die goed met de varroa om kunnen gaan. Vorig jaar flink mijten toegevoegd en nu goed uitgewinterd en nu geen bijzonder hoge mijtval. De volken moeten nu allemaal mijten gaan leveren. We zullen zeker hogere VSH vinden. En anders in ieder geval meer VSH materiaal.
groeten,
Tieme
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik heb het gevoel (maar dat is een gut-feeling) dat de selectie niet gericht (genoeg) gaat.
vr. gr.
vr. gr.
JP
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Nou vertel eens je gevoel waar wat mis gaat, ben nieuwschierig.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb het gevoel (maar dat is een gut-feeling) dat de selectie niet gericht (genoeg) gaat.
vr. gr.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
het grote probleem met bijen (koninginnen) is dat ze moeten paren met verschillende darren om goed bevrucht te zijn. dat is een goede uitvinding van de natuur om inteelt tegen te gaan. het nadeel is dat de nakomelingen van de koningin genetisch heel divers zijn. Ik vertel natuurlijk niets nieuws. gecontroleerde paringen (met maar 1 dar) zijn mijns inziens geen ideale oplossing omdat je dan een te sterke genetische verenging krijgt en omdat de darren uit 1 volk ook genetsch verschillend zijn van elkaar. bovendien zijn het de werksters die een eigenschap tot uiting brengen (diploïd) en niet de darren (haploïd).
eens je toch een soort van VSH in je volken krijgt, is die eigenschap zo teniet gedaan nadat een nieuwe koningin op het toneel verschijnt. het zal dan ook nog lang duren eer er over een algemene varroa tolerantie gesproken kan worden, lijkt mij.
Wil je écht gericht gaan selecteren, dan moet je bovendien de genetica inschakelen. Wat wij zien (fenotype) is niet gelijk aan wat een bij genetisch in zich heeft (genotype). een gewone imker kan dan ook per definitie niet gericht selecteren.
eens je toch een soort van VSH in je volken krijgt, is die eigenschap zo teniet gedaan nadat een nieuwe koningin op het toneel verschijnt. het zal dan ook nog lang duren eer er over een algemene varroa tolerantie gesproken kan worden, lijkt mij.
Wil je écht gericht gaan selecteren, dan moet je bovendien de genetica inschakelen. Wat wij zien (fenotype) is niet gelijk aan wat een bij genetisch in zich heeft (genotype). een gewone imker kan dan ook per definitie niet gericht selecteren.
- Tieme
- Contacteer:
Nou,
We selecteren volkjes op de eigenschappen van de werksters. Van goede volken worden koninginnen geteeld. Die hebben dan dezelfde eigenschappen als die werksters. Voor darren betrekken we van dochters van goede koninginnen. De darren geven de eigenschappen van de oma door. De koninginnen en darren worden gecombineerd en aan de volkjes wordt weer gemeten. De eigenschap hebben we al gevonden, die hoeven we alleen te versterken middels gerichte teelt en selectie.
In Amerika is het al gelukt, Paul Jungels is het al gelukt, en ons gaat het ook lukken.
Althans, er is niet echt een reden waarom niet. Of de moeren moeten nu nog dood gaan.....
En dat ik als imker niet kan selecteren is natiurlijk niet waar. Dat kan iedereen. Al voor dat Mendel ons de wetten had uitgevogeld hadden mensen rassen ontwikkeld.
We selecteren volkjes op de eigenschappen van de werksters. Van goede volken worden koninginnen geteeld. Die hebben dan dezelfde eigenschappen als die werksters. Voor darren betrekken we van dochters van goede koninginnen. De darren geven de eigenschappen van de oma door. De koninginnen en darren worden gecombineerd en aan de volkjes wordt weer gemeten. De eigenschap hebben we al gevonden, die hoeven we alleen te versterken middels gerichte teelt en selectie.
In Amerika is het al gelukt, Paul Jungels is het al gelukt, en ons gaat het ook lukken.
Althans, er is niet echt een reden waarom niet. Of de moeren moeten nu nog dood gaan.....
En dat ik als imker niet kan selecteren is natiurlijk niet waar. Dat kan iedereen. Al voor dat Mendel ons de wetten had uitgevogeld hadden mensen rassen ontwikkeld.
- Tieme
- Contacteer:
Je hebt wel gelijk Johan dat het nog een tijd zal duren voordat alles VSH in die mate in zijn genen heeft dat je er wat van merkt. Dat zal eerst bij de betrokken telers zijn en in hun omgeving.
- Tieme
- Contacteer:
JP,
De VSH selectie is juist extreem specifiek en gericht. Lees de literatuur er maar op na: John Harbo, Bob Danka, Jeffrey Harris.
Dit gaat een stuk sneller dan het werk bij AGT.
Groeten, Tieme
De VSH selectie is juist extreem specifiek en gericht. Lees de literatuur er maar op na: John Harbo, Bob Danka, Jeffrey Harris.
Dit gaat een stuk sneller dan het werk bij AGT.
Groeten, Tieme