verdwijnziekte?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: verdwijnziekte?

Bericht door Primus »

tomer schreef::)
Mijn vraag was eigenlijk niet of de ramen nog goed waren om te voeren aan andere volken (dat zou ik persoonlijk niet doen, maar goed), maar of die grijsblauwe verkleuring op de verzegelde raten een soort van schimmel is of iets anders? En of die eventuele schimmel dan kwaad kan.

Een kast waarin de verdwijnziekte heeft plaatsgevonden, ontsmet je toch ook best?
Volgens mij is dat geen schimmel maar gewoon het uitslaan van was. Leg maar eens een blok verse was een ijdje weg dan zie je daar ook die op schimmel lijkende waas op komen.

MVG CP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Inderdaad die grijze waas is een soort uitslag die je zelfs bij kunstraat ook ziet als het te lang ligt.
Kan geen kwaad. Schimmel vind je soms op enkele stuifmeel cellen ook dit is geen probleem.
Een kast ontsmetten? Ja maar dit doe je altijd ook bij houten bakken (rompen) die het jaar daarvoor zijn gebruikt.
Ik ontdoe ze van was en propolis daarna de brander er op, afvlammen heet dit.
!Hans.
tomer
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Contacteer:

Bericht door tomer »

Ok bedankt, normale kleur dus...weer iets bijgeleerd. :)
Doodsoorzaak is toch niet helemaal duidelijk. Hij heeft in de zomer een varroabehandeling gegeven met thymovar. Er zijn daarna wel tamelijk veel mijten gevallen, maar om dan te zeggen dat het aan de varroa ligt...misschien. Als het geen mysterieuze ziekte is, wil je mij dan ook verklappen wat de oorzaak van "verdwijnziekte" is Jaap? :wink:
Volgens mij waren de volken niet groot genoeg meer na het zwermen, kan dat?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Tomer even gezocht: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... s&start=10
In dit deel van de topic staat veel wat je nog niet weet. Is afkomstig uit dec. 2005
!Hans.
johan
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door johan »

tomer schreef:Volgens mij waren de volken niet groot genoeg meer na het zwermen, kan dat?
hoe groot was het volkje in september? en hoe groot was het volkje toen het op tros ging?
minder dan 3 ramen op tros is weinig om een deftige overlevingskans te hebben.
de verdwijnziekte kent niet 1 oorzaak. je hebt pesticiden, virussen, verminderd stuifmeelaanbod, ... maar de vector die de grootste trigger veroorzaakt is toch wel de varroa. daar is toch steeds meer een meer consensus over bij 'de wetenschap'. een door varroa verzwakt volk gaat uiteindelijk ten onder omdat het onvoldoende weerbaar is.
pak de varroa aan (juister is eigenlijk: zorg dat de varroadruk onder controle blijft) en zorg dat je bijen in weelde kunnen leven.
hét grote probleem is dat iedereen denkt dat het wel meevalt met de varroabesmetting, terwijl dat niet zo is. onderschatting door de imker is in deze onze grootste vijand voor onze bijen.
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

imker Marinus schreef:Ik weet niet wie er gelijk heeft, Jaap of FrancA. Misschien wel beiden. Het advies van FrancA opvolgen, ramen van volken die verdwenen zijn niet gebruiken, kan in ieder geval geen kwaad. Maar ik kan me ook voorstellen dat de werkwijze van Jaap geen kwaad kan. Het voer bestaat uit suiker, met slechts een klein beetje water. Bacteriën gaan daarin kapot. Virussen kunnen ook niet overleven in een suikeroplossing, virussen hebben een gastheer nodig.

Maar goed, FrancA, Jaap, het is bijna valentijn. Een beetje lief zijn voor elkaar kan geen kwaad :) .
Neem nou eens AVB Marinus, een bacterie die toch ook echt via verkeerd gebruik van honing kan worden verspreid.
imker Marinus
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Bericht door imker Marinus »

Goed voorbeeld, aan AVB had ik niet gedacht. Maar goed, dat merkt Jaap wel, als er sprake is van AVB. In dat geval zal hij de ramen heus niet gebruiken. Trouwens, verbeter me wanneer ik het fout heb hoor, maar volken verdwijnen in de winter niet door AVB. Je leest nooit over uitbraken in de winter. Winterverliezen zijn niet aan AVB te wijten. Het lijkt me dat de ervaring van Jaap niet zomaar over de heg gegooid kan worden, hij weet heus wel wat hij doet.

Daarnaast, het is natuurlijk goed mogelijk eindeloos over dit punt door te blijven zagen, maar fatsoensnormen zijn wel overtreden (tussen Jaap en FrancA). Misschien is het wel belangrijker daar wat aan te doen dan op het eigen gelijk te blijven hangen. Het verziekt de sfeer en dat is voor niemand leuk.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op zo 07 feb 2016, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
FrancA
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

imker Marinus schreef:Goed voorbeeld, aan AVB had ik niet gedacht. Maar goed, dat merkt Jaap wel, als er sprake is van AVB. In dat geval zal hij de ramen heus niet gebruiken. Trouwens, verbeter me wanneer ik het fout heb hoor, maar volken verdwijnen in de winter niet door AVB. Je leest nooit over uitbraken in de winter. Winterverliezen zijn niet aan AVB te wijten. Het lijkt me dat de ervaring van Jaap niet zomaar over de heg gegooid kan worden, hij weet heus wel wat hij doet.
Imkerpedia:

Pas bij een klinische besmetting of door een voederkransonderzoek kun je vaststellen of je een bijenvolk besmet met AVB hebt.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 7699testen

"De sporen kunnen al jaren in het volk aanwezig zijn. Van de sporen van de Paenibacillus larvae zijn vele miljarden sporen nodig om een besmetting te vestigen."

"De sporen van de Paenibacillus larvae zijn in grote mate resistent. AVB-sporen kunnen tot wel 100 jaar levensvatbaar blijven. Tussen een eerste besmetting en het constateren van klinische symptomen kunnen meerdere jaren verlopen."

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/AVB

Maar goed, zelfs al zou je laboratoriumsetjes in huis hebben om alle bekende mogelijke besmettingen op te sporen of dat steeds weer bij een laboratorium laten doen, dan nog kan het om een tot nu toe onbekend virus of onbekende bacterie gaan.
Daarom blijf ik het overhangen van ramen van zieke en/of verdwenen volken een vorm van Russisch Roulette vinden.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

HI Franc,

Je kunt elk jaar een voederkransmonster nemen en laten onderzoeken. Dan weet je meer over de AVB status van je volken. Omdat mijn koninginnen vaak in Duitsland bevrucht worden doe ik dit jaarlijks. Is ook fijn als je mensen een volk verkoopt. Je weet dan dat ze van jou geen AVB krijgen.

Testen kan bij Dierenartsenpraktijk midden Brabant.

Groeten,
Tieme
laura1901
Imker sinds: 2014
Bijenras(sen): Carnica en bastaard
Contacteer:

Bericht door laura1901 »

FrancA schreef:
Imkerpedia:

Pas bij een klinische besmetting of door een voederkransonderzoek kun je vaststellen of je een bijenvolk besmet met AVB hebt.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 7699testen

"De sporen kunnen al jaren in het volk aanwezig zijn. Van de sporen van de Paenibacillus larvae zijn vele miljarden sporen nodig om een besmetting te vestigen."

"De sporen van de Paenibacillus larvae zijn in grote mate resistent. AVB-sporen kunnen tot wel 100 jaar levensvatbaar blijven. Tussen een eerste besmetting en het constateren van klinische symptomen kunnen meerdere jaren verlopen."

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/AVB

Maar goed, zelfs al zou je laboratoriumsetjes in huis hebben om alle bekende mogelijke besmettingen op te sporen of dat steeds weer bij een laboratorium laten doen, dan nog kan het om een tot nu toe onbekend virus of onbekende bacterie gaan.
Daarom blijf ik het overhangen van ramen van zieke en/of verdwenen volken een vorm van Russisch Roulette vinden.
Het lijkt mij dat je dan ook geen ramen moet gaan overhangen van "gezonde" volken immers daar kunnen de sporen ook al jaren aanwezig zijn......
Plaats reactie