Spelen met Kirchainers
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Spelen met Kirchainers
Ik moet ook nog insmelten (hiervoor heb ik spelciaal gewalst kunstraat bewaard), wat ik met een grote soldeerbout ga doen.
Ik ga er waarschijnlijk doppen in hangen...beste aanname en wacht niet tot de koninginen geboren zijn.
Groet
Ik ga er waarschijnlijk doppen in hangen...beste aanname en wacht niet tot de koninginen geboren zijn.
Groet
JP
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
- Contacteer:
Hoi,
ik ben ook met Kielers aan het spelen, maar ben nog beginner. zie topic http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... c3#p161650
Eigenlijk een beetje uit nood hiermee begonnen, want op de cursus zijn er helaas niet genoeg volken beschikbaar om over te nemen.
Dus 2 Kielers, beide voederbakje goed gevuld en een stukje raat met daarop 2 gesloten doppen op gezet met elastiek. 2 bekers bijen erbij en dichtgemaakt. Op de stand het schuifje op het grote gat gezet. Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan. In beide Kielers zitten 2 doppen, dus hopen dat er 1 per kastje goed is.
Wanneer kan ik kijken of de moeren aan de leg zijn? Het volk waar de doppen uit komen is 20 mei een veger van gemaakt. Volgens mij over 3 weken?
ik ben ook met Kielers aan het spelen, maar ben nog beginner. zie topic http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... c3#p161650
Eigenlijk een beetje uit nood hiermee begonnen, want op de cursus zijn er helaas niet genoeg volken beschikbaar om over te nemen.
Dus 2 Kielers, beide voederbakje goed gevuld en een stukje raat met daarop 2 gesloten doppen op gezet met elastiek. 2 bekers bijen erbij en dichtgemaakt. Op de stand het schuifje op het grote gat gezet. Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan. In beide Kielers zitten 2 doppen, dus hopen dat er 1 per kastje goed is.
Wanneer kan ik kijken of de moeren aan de leg zijn? Het volk waar de doppen uit komen is 20 mei een veger van gemaakt. Volgens mij over 3 weken?
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Edwin op je vraag terug te komen: als jonge moeren een week worden opgesloten en je wacht nog een week kunnen ze bij goed weer aangepaard zijn en zul je eitjes tegenkomen. Was bij mij gisteren het geval. Vanavond ga ik meer jonge koninginnen controleren.
Mijn eerste 4 kielers/Segeberger kirchainers zijn prachtig uitgebouwd en lange raatjes. Het enige nadeel is dat bij die nieuwe segeberger kirchainers je de raatjes niet kunt vervangen. Waar het rooster zit bouwen de bijen ze langer uit en die kun je niet meer naar voren verhangen naar waar de bodem zit. Ik haat dat.
Zodra over 3 weken er jonge bijen van de koninginnen uitlopen ga ik de opzetstukjes erop zetten. Nog tyd zat dus. De opzet stukjes zijn geverfd en al. Ik heb er 5 maar ga er nog bij bestellen. Maar het opzetten van die stukjes kan ook nog wel in augustus.
Vraag aan Ad: bestrijd jij de varroa in die volkjes die je laat overwinteren??
gr.
Mijn eerste 4 kielers/Segeberger kirchainers zijn prachtig uitgebouwd en lange raatjes. Het enige nadeel is dat bij die nieuwe segeberger kirchainers je de raatjes niet kunt vervangen. Waar het rooster zit bouwen de bijen ze langer uit en die kun je niet meer naar voren verhangen naar waar de bodem zit. Ik haat dat.
Zodra over 3 weken er jonge bijen van de koninginnen uitlopen ga ik de opzetstukjes erop zetten. Nog tyd zat dus. De opzet stukjes zijn geverfd en al. Ik heb er 5 maar ga er nog bij bestellen. Maar het opzetten van die stukjes kan ook nog wel in augustus.
Vraag aan Ad: bestrijd jij de varroa in die volkjes die je laat overwinteren??
gr.
JP
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Je kunt ze toch gewoon met beehive clean behandelen je geeft varoa een slagtoe. Ik moet wel opmerken ik kom in mijn volken zeer weinig tot eigenlijk geen varoa tegen. De druk is vrij laag nu. Hoe is dat bij jullie? 

- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Het zijn zeer kleine volkjes en je doseert snel teveel. Ik vraag me af of het nodig is. Ben benieuwd of Ad ze bestrijdt.
gr.
gr.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Allereerst is het mooi als je voordat je de jonge bijen in de k kastjes doet,ze behandeld tegen varoa.
Als je ze overwinteren wilt,gewoon behandelen en natuurlijk wel ff je verstand gebruiken en de juiste hoeveelheid geven.
Let er beevital hiveclean en oxaalzuur oplossing wel op dat er een houdbaarheids datum op zit,die o.a. af hangt van de temperatuur waaronder ze bewaard worden.
Ik was mijn flesje beevital vergeten in de koelkast terug te zetten na gebruik en het was niet goed meer...begon zowaar te gisten.
Oxaalzuur oplossing zal het zelfde voor gelden en vergeet ook niet een oplopend HMF(giftig voor vooral jonge bijen en verkort de levensduur)bij langer bewaren.
Als je ze overwinteren wilt,gewoon behandelen en natuurlijk wel ff je verstand gebruiken en de juiste hoeveelheid geven.
Let er beevital hiveclean en oxaalzuur oplossing wel op dat er een houdbaarheids datum op zit,die o.a. af hangt van de temperatuur waaronder ze bewaard worden.
Ik was mijn flesje beevital vergeten in de koelkast terug te zetten na gebruik en het was niet goed meer...begon zowaar te gisten.
Oxaalzuur oplossing zal het zelfde voor gelden en vergeet ook niet een oplopend HMF(giftig voor vooral jonge bijen en verkort de levensduur)bij langer bewaren.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Goed om te weten!!! Dank. Ik heb het nog ongeopend, maar zal het dan binnen 1 of twee weken opmaken. Heb genoeg volken om het ineens op te maken.Ik was mijn flesje beevital vergeten in de koelkast terug te zetten na gebruik en het was niet goed meer...begon zowaar te gisten.
Volgens mij kun je een oxaalzuur oplossing uberhaupt maar een paar dagen bewaren.
Ik ben niet echt voorstander om die volkjes in K. kastjes voor harmonisatie te behandelen. Dat harmoniseren is al een stress periode. Er zitten nauwlijks mijten in heb ik het idee.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Net als bij een schudzwerm maken om een jonge bevruchte moer in te voeren,doe je de jonge bijen in een emmer en behandel je ze,voordat je de kastjes vult.
Dit heeft geen enkel nadelig effect op de harmonisatie.
Je begint dan in ieder geval wel met een schoon bevruchtings volkje.
Er mogen onbehandeld dan wel weinig varoa s in ziten,maar op een paar bekertjes bijen is dit mischien naar verhouding veel meer,dan 500 mijten in een groot volk.
Ik behandel ze altijd en heb daardoor in ieder geval een schone start.
Dit heeft geen enkel nadelig effect op de harmonisatie.
Je begint dan in ieder geval wel met een schoon bevruchtings volkje.
Er mogen onbehandeld dan wel weinig varoa s in ziten,maar op een paar bekertjes bijen is dit mischien naar verhouding veel meer,dan 500 mijten in een groot volk.
Ik behandel ze altijd en heb daardoor in ieder geval een schone start.