Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
O ja, en dan nog wat. Vanmiddag op mijn insectenhotelletje in de achtertuin een goudwesp gezien. Dat zijn kleine profiteurtjes, moet je weten, want ze leggen hun eieren in andermans nest. Dus zo'n beest zit eindeloos lang op het insectenhotel zijn kans af te wachten tot ie eindelijk ergens naar binnen kan. Ik heb hem één poging zien doen, maar helaas, het gangetje was bezet door een rosse metselbij en die schoot naar buiten om het goudwespje weg te jagen. Heel aandoendlijk allemaal. Het insectenhotel wordt overwegend gebruikt door rosse metselbijen trouwens. Die zijn nu zeer actief.
Bart
Bart
- KJvS
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Vandaag op de praktijkdag een paar kunstzwemmen gemaakt. Daarna mijn eigen volken geïnspecteerd. Mijn volken hebben nog geen doppen aangemaakt en hebben momenteel nog genoeg ruimte.
Kees-Jan
Ik daarentegen ... gisteren volken geïnspecteerd, een paar kunstzwermen gemaakt en vandaag ... een eigen zwerm geschept.KJvS schreef:Vandaag op de praktijkdag een paar kunstzwemmen gemaakt. Daarna mijn eigen volken geïnspecteerd. Mijn volken hebben nog geen doppen aangemaakt en hebben momenteel nog genoeg ruimte.

- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik hoefde vandaag niks te doen in mijn bijen (afgelopen dagen al nagekeken).
Vandaag daarom de resterende Kirchainers geverfd (5 stuks; inclusief deksels en opzetstukjes) met goedkope verf van de Action (lang leve de Action
al was het maar om hun mooie kassieres MET prachtige hoofdoekjes
). Vorige week al in de grondverf gezet en nu met twee lagen zijdeglans eroverheen. Alles in besmettelijk wit. Saaie kleur...maar wel goedkoop. Zelf prefereer ik hoogglans en primaire kleuren voor de bijenkasten. Een soort Aruba-steil. Maar dit keer ben ik dus gegaan voor de lage prijs.
Dit karweitje moest nog gebeuren. Want eenmaal in gebruik en daarna nog verven, komt er niet meer van en ik kan NIET tegen die gecorrodeerde kasten. Ook kan ik niet tegen isomokastjes die niet strak in de verf zitten. Uiteindelijk een half rollertje erbij gepakt (net zo als Paul) en dat schil toch een stuk dan met de kwast: veel strakker. Nadeel van die goedkope verf is dat ze niet mooi loopt, maar het zei zo. Nu nog in een paar kastjes latjes erin en dan zijn 20 kastjes klaar voor een K.
gr.
Vandaag daarom de resterende Kirchainers geverfd (5 stuks; inclusief deksels en opzetstukjes) met goedkope verf van de Action (lang leve de Action

Dit karweitje moest nog gebeuren. Want eenmaal in gebruik en daarna nog verven, komt er niet meer van en ik kan NIET tegen die gecorrodeerde kasten. Ook kan ik niet tegen isomokastjes die niet strak in de verf zitten. Uiteindelijk een half rollertje erbij gepakt (net zo als Paul) en dat schil toch een stuk dan met de kwast: veel strakker. Nadeel van die goedkope verf is dat ze niet mooi loopt, maar het zei zo. Nu nog in een paar kastjes latjes erin en dan zijn 20 kastjes klaar voor een K.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Vandaag Kunstraat bijgemaakt met mijn eigen persje nu gemaakt van twee componenten siliconen heerlijk lost als een speer en dus geen losmidddel (water) meer nodig had toch gesmolten was om kunstdoppen te maken en moest ook nog wat kunstraat hebben dus twee vliegen in 1 klap.

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Vandaag ook in de bijen geweest leek wel een zwerm maar had dinsdag 5 gesloten doppen en geen koningin gezien. Gisteren 21 doppen gebroken en een raam brias ingehangen uit mijn f1 vandaan.
Tweede kast koningin opgezocht en een aflegger gemaakt. Toch weer verrassingen dit jaar en weer leer momentjes.
Tweede kast koningin opgezocht en een aflegger gemaakt. Toch weer verrassingen dit jaar en weer leer momentjes.

- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ferry, ziet er goed uit.FerryB schreef:Vandaag Kunstraat bijgemaakt met mijn eigen persje nu gemaakt van twee componenten siliconen heerlijk lost als een speer en dus geen losmidddel (water) meer nodig had toch gesmolten was om kunstdoppen te maken en moest ook nog wat kunstraat hebben dus twee vliegen in 1 klap.
Ging het goed met de 2 componenten gieten?

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Aangezien ik er morgen geen tijd voor heb,was ik toch echt van plan vandaag moeren te gaan knippen(om zwermverlies tegengaan)en eventueel kunstzwermen te maken.
Maar toen ik alleen al mijn neus om de hoek van mijn tuinhuis stak had ik al een steek te pakken.
De dames zijn op zijn zachtst gezegd enigzins ontriefd!
Dus heb ik het maar weer uitgesteld.
Petro
Maar toen ik alleen al mijn neus om de hoek van mijn tuinhuis stak had ik al een steek te pakken.

De dames zijn op zijn zachtst gezegd enigzins ontriefd!
Dus heb ik het maar weer uitgesteld.

Petro
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Vandaag heeft een goede vriend voor mij 2.20m. aangebouwd aan mijn stal.
Ik ben hier heel erg blij mee en heb nu gelijk een stal van 5.40m. breed en dus heerlijk wat meer ruimte.
En dat is weer heel handig met de koninginnenkweek.
De bedoeling is nu om aan de nieuwe kant binnen of buiten een soort rek te bouwen voor mijn bevruchtingskastjes.
Kortom ik ben helemaal blij. Mijn vriend had bij hem thuis alles klaar gemaakt en in elkaar gezet.
Vervolgens alles genummerd en weer uit elkaar gehaald toen naar de stal gebracht en alles weer in elkaar gezet binnen twee uur helemaal klaar met de afbouw.
Ik had gedacht dat we een paar dagen bezig zouden zijn maar met al het voorwerk dat hij gedaan had was het een kwestie van bouwpakket in elkaar zetten inclusief dak.
Nu nog een goot eronder dan kan ik mijn vijver ook gelijk bijvullen
hier een paar foto's

Ik ben hier heel erg blij mee en heb nu gelijk een stal van 5.40m. breed en dus heerlijk wat meer ruimte.
En dat is weer heel handig met de koninginnenkweek.
De bedoeling is nu om aan de nieuwe kant binnen of buiten een soort rek te bouwen voor mijn bevruchtingskastjes.
Kortom ik ben helemaal blij. Mijn vriend had bij hem thuis alles klaar gemaakt en in elkaar gezet.
Vervolgens alles genummerd en weer uit elkaar gehaald toen naar de stal gebracht en alles weer in elkaar gezet binnen twee uur helemaal klaar met de afbouw.
Ik had gedacht dat we een paar dagen bezig zouden zijn maar met al het voorwerk dat hij gedaan had was het een kwestie van bouwpakket in elkaar zetten inclusief dak.
Nu nog een goot eronder dan kan ik mijn vijver ook gelijk bijvullen

hier een paar foto's
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ziet er mooi uit!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.