Verdwenen bijenvolken.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jtm
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm »

Hallo, een paar kleine kanttekeningen:

Als bijen niet meer halen dan ze nodig achten, waar halen we dan in de loop van het jaar dat overschot aan potjes met honing vandaan?
Ik bedoel met slijtage niet zozeer de inspanning als wel het risico. Dat ligt bij haalbijen wel duidelijk hoger dan bij voedsters.

Ik neem aan dat ziekten best van (negatieve) invloed zijn op dit onderwerp maar geef in overweging:
- In Baarloo zit een papegaaienkweker die afgelopen zomer opvallend slecht draaide. Dit werd in de winterperiode echter weer opvallend goed gemaakt.
- In mijn volkstuin had ik afgelopen jaar een goede vruchtzetting maar werden ze heel erg gespreid rijp. Terwijl sommigen al geel zagen en afvielen, hingen anderen nog groen aan de bomen en struiken. Nu moet ik zeggen dat ik daar geen dagboek van bijhoud maar opgevallen is het me wel.

Misschien toch nog andere bijkomende oorzaken dan alleen varoa?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

jtm schreef:
Hallo, een paar kleine kanttekeningen:
Als bijen niet meer halen dan ze nodig achten, waar halen we dan in de loop van het jaar dat overschot aan potjes met honing vandaan?
De "motor" van dit lekkers is o.a. broedaanzet. Als er geen broed is, is er duidelijk minder haaldrift= stuifmeel nectar. Een volk wat een opbouwend broednest (dus nu) heeft zal heel veel "overschot" halen. Ook in de zomer wanneer de jonge moer net aan de leg is - en dit samenvalt met de bloei van de linde - komt er veel "overschot" binnen.
Dit verhaal is niet vergelijken met buitengebieden zoals Canada - Ria van de Berg '“ Als er een constante dracht is '“voorjaar en zomer- zal het bijenvolk weinig aanstalten maken om zich te delen, en werken voor de winter = overleven. Dat wij als 'dieven'
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Erik,
Ik denk dat de meeste imkers net als ik
de voerbakken voor gebruik met sodawater
schoonmaken,ook na gebruik.
Dus volgens mij zijn er dan geen sporen meer
van schimmels, soda wordt allang gebruikt
om iets te ontsmetten, dus dat kan de oorzaak
mi niet zijn. Bladhoning ziet donker van de
schimmel en dat heeft ook geen invloed, dus
mi. lig het toch wel aan de varoa. Enige jaren
terug veel volken dood hier in Limburg ook bij
de imkers die met alles wat voorhanden is de
varoa besrijden, meeste volken die overleefden
waren opzetters.
Jtm: een zonnewassmelter berijkt mi. dusdanige
temperatuur dat glas soms springt, geloof niet
dat welk schimmel dan ook die temperatuur overleeft.
Gemeten is eens een temp. van meer dan honderd graden.
Hooguit zouden dan bestrijdingsmiddelen een dusdanige
reactie ontwikkelen dat ze giftig worden, maar bij gieten
van de raat wordt ze weer verhit, dus voor schimmels
weinig kans van overleven.
Mbrgr Frits

Frits
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

De suggestie van schimmelvoer als oorzaak van verdwijnen lijkt mij niet erg plausibel. Ik gebruik merendeels houten (Mommers) voerbakken. Die laat ik de bijen droog likken en ze gaan zo de schuur weer in. Dat gaat al 20 jaar lang zo. Voor gebruik stof ik ze droog uit. Er is nog nooit soda of iets dergelijks aan te pas gekomen, hooguit eens een keer naspoelen met warm water als het er vies uit zag, maar dat is zelden het geval. Nooit problemen gehad.

De varroadruk lijkt meer voor de hand te liggen als oorzaak, mogelijk gecombineerd met het bijenras en de wintertemperatuur.

In dec. 2002 heb ik de volken voor het eerst met oxaalzuurverdamping behandeld. Eerst heb ik bij een paar volken in november gekeken of er nog broed was. Dat was inderdaad nog aanwezig bij enkele. Ik heb er toen op gegokt dat dit omstreeks 20 december niet aanwezig zou zijn en toen behandeld.

Omstreeks 20 december 2003 heb ik zonder eerst naar broed te zoeken alle volken opnieuw met oxaalzuur verdamping behandeld.
Toch is het resultaat nu stukken minder. Mijn volken zijn gemiddeld minder sterk en ik zie opnieuw krabbelaars voor de kasten, zelfs gisteren enkele met misvormde vleugels. Het zijn niet de aantallen van enkele jaren geleden, maar het baart me wel zorgen. Wellicht was er door de relatief warme winter steeds broed aanwezig. Buckfastbijen zijn daarin in het nadeel, want die gaan lang door. Die hebben soms een imker nodig die voor ze nadenkt, maar ik kan toch moeilijk eerst het broed verwijderen in de winter. Carnica's schijnen slimmer te zijn en stoppen eerder met broeden.

Frappant detail is dat de momenteel beste volken bastaardvolken zijn. Dat is mogelijk een ondersteuning van de rastheorie (Buckfast).

Door het mogelijk aanwezige broed heb ik bij de behandeling niet alle mijten kunnen bereiken en zie ik daarvan nu de uitkomsten.
Binnenkort zal ik wat stukken darrenbroed uitsnijden en controleren op mijten-aanwezigheid.
De druppelmethode voor de toepassing van oxaalzuur geeft misschien een beter resultaat als er nog resten broed aanwezig zijn, vanwege de iets langere werking.
Albert
jtm
Contacteer:

Bericht door jtm »

Steriliseren is wat anders dan pasteuriseren en bovendien vormen schimmels zeer resistentie zaadknoppen.
Dat het glas knapt, ligt niet aan de temperatuur maar aan de spanning bij het inklemmen. Glas kan hoogstens doorbuigen bij gelijkmatige (zeer hoge) verhitting.

In het verslag over het slechte winterseizoen van 2002-2003 werd met name gekeken naar de varoabesmetting. Er konden geen echt duidelijke uitkomsten, over welke aard van bestrijding de minste uitval zou geven, opgesomd worden. Wel werd opgemerkt dat slecht wintervoer opnemen een duidelijke vingerwijzing voor toekomstige problemen zou zijn.

Het viel me op dat ik het afgelopen jaar geen bijen gezien heb met slechte vleugels of achterlijven terwijl ik daar altijd speciaal op let. Wel heb ik natuurlijk varoa in de kast. De volken waren trouwens echte bastaarden van onbestemde oorsprong.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Goedemiddag JTM,

Plaats eens een emmer half onder de vliegplank. Als je varroa in je kasten hebt heb je ook bijen met vervormde vleugels. Wanneer deze uit de kast komen vallen ze in de emmer en kun je een kontrole uitvoeren. Hebben de bijen een open vliegstraat dan vallen ze vaak op de grond of in het gras en kruipen ze snel weg.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
jtm
Contacteer:

Bericht door jtm »

Zou kunnen werken (als ik weer nieuwe volken heb). Mijn kasten staan op een brede vlonder. De bijen hebben dus een ruim terras rondom. Als er misvorming is, zie ik die wel. In voorgaande jaren zag ik ze ook altijd op de raat bij het nakijken van de kast in de zomer. Opvallend genoeg zag ik ze vooral in de beginperiode van mijn imkerij nu zo'n 8 jaar geleden. Daarna is het eigenlijk steeds meer afgenomen.
zonnig46
Contacteer:

Bericht door zonnig46 »

wilde schreef:
De suggestie van schimmelvoer als oorzaak van verdwijnen lijkt mij niet erg plausibel.
Ik heb in mijn eerste bericht inderdaad het woord schimmels gebruikt maar daarvoor moet worden gelezen: gistsporen (gistcellen). Ik wilde dat verbeteren maar er hadden toen al mensen gereageerd. Ik dacht dat door die verwijzing naar de bier-URL e.e.a. duidelijk zou zijn. Bij deze is dit rechtgezet.

De economische schade van een verdwenen bijenvolk is, ik doe een gooi, misschien wel 200 euro. (verlies, vervangingskosten, geinvesteerde tijd, varroa bestrijdingskosten , heen en weer rijden, afschrijving materiaal, wintervoedsel ed.)
Bij een verlies van 11 volken vorig jaar en 5 volken dit jaar loopt dat behoorlijk in de papieren. Het idee van de wintervoorraad analyse (via een dierenarts in een laboratorium uitgevoerd) van een verdwenen volk lijkt mij niet zo gek. Het geeft in ieder geval uitsluitsel.

Vriendelijke groeten
Erik Rene
zonnig46
Contacteer:

Bericht door zonnig46 »

Hallo allemaal,
Regelmatig lees ik in dit forum dat voor het inwinteren bijenvolken, die te klein zijn om zelfstandig te kunnen overwinteren, worden samengevoegd met een groot Bijenvolk.
Wanneer je uitgaat van de veronderstelling dat een virus-besmetting de oorzaak kan zijn dat het bijenvolk zo klein is geworden cq klein gebleven is, laat je toch "het paard van Troje" je gezonde bijenvolk binnen binnen lopen bij zo een vereniging ?

Vriendelijke groeten
Erik Rene
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Groot gelijk Erik Rene,
Dat 'klein blijven' heeft een achtergrond !
Geen boter aan de galg smeren, zou ik zeggen.
Plaats reactie