Tros komt los van het voer en verhongerd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door Piet Jager »

Na het afvoeren wordt de dekplank niet meer opgelicht.
Het zegel (kithars) wordt pas op een mooie dag in maart verbroken.

!Piet
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Daar zie je meteen het voordeel van plexiglas. Niet openen wel even kijken. Je kan ook zien of ze wel mooi diep in de kast zitten.

Dan zie je ze namelijk niet

Tieme
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Stelling: een imme die los raakt van op zichzelf voldoende voer is af en mag volgend jaar niet meer meedoen.
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Oude Essink schreef:
ik heb het allerallerbeste met mijn bijtjes voor; ik respecteer de dringende wens van mijn bijen om ze 's winters op geen enkele wijze te verstoren met wat dan ook; de dames belonen mij met zelf de Varroa zozeer in bedwang te houden, dat er mij nu reeds een aantal lustra lang geen enkel volk is ontvallen.
hennie oes
Piet Jager schreef:
Na het afvoeren wordt de dekplank niet meer opgelicht.
Het zegel (kithars) wordt pas op een mooie dag in maart verbroken.
!Piet
Beste mensen,

Ik ben het met jullie eens dat het de voorkeur heeft om onze bijen na het inwinteren niet meer te storen!
Tellen jullie ook op gezette tijden de mijten die op de bodemplank vallen? Zo ja, hoeveel mijten tellen jullie gemiddeld per dag in deze tijd van het jaar?
En, wat zouden jullie doen als jullie net als ik en heel veel andere imkers in oktober/november gemiddeld meer dan 3 mijten per dag zouden tellen? Zie ook het jaarschema varroabestrijding van PPO-bijen en het PPO informatieblad 'Geïntegreerde bestrijding van Varroa: resultaten van proeven van PPO Bijen'
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Lammert,
op 20-12 schrijf je: "Ikzelf behandel mijn volken al een aantal jaren met oxaalzuur volgens de sproeimethode en dat doe ik in deze tijd van het jaar bij temperaturen rond 5 graden C. Daarbij moet ik alle ramen met bijen uit de kasten nemen. Nog nooit is één van mijn volken hierdoor doodgegaan."
en op 21-12: "Ik ben het met jullie eens dat het de voorkeur heeft om onze bijen na het inwinteren niet meer te storen!" ??

Het is wel een verschil of je in Okt/Nov behandelt(hogere temperaturen) of half December. Ik heb mijn volken half Nov behandelt, omdat er mijten op de schuif lagen (1-2 per dag, bij 7 van de 15 volken)Maar wel met de verdamper, en bij een temperatuur waarbij de bijen nog vliegen, en nog geen hechte tros hadden. Momenteel is de mijtenval vrijwel nihil.
Lammert van Beek
Contacteer:

Bericht door Lammert van Beek »

Gerard van Gastel schreef:
Lammert,
op 20-12 schrijf je: "Ikzelf behandel mijn volken al een aantal jaren met oxaalzuur volgens de sproeimethode en dat doe ik in deze tijd van het jaar bij temperaturen rond 5 graden C. Daarbij moet ik alle ramen met bijen uit de kasten nemen. Nog nooit is één van mijn volken hierdoor doodgegaan."
en op 21-12: "Ik ben het met jullie eens dat het de voorkeur heeft om onze bijen na het inwinteren niet meer te storen!" ??

Het is wel een verschil of je in Okt/Nov behandelt(hogere temperaturen) of half December.
Gerard,
Als je me op bovenstaande wijze citeert, lijkt het alsof ik er een tegenstrijdige denktrank op na houd.
Ik bedoelde met "Ik ben het met jullie eens dat het de voorkeur heeft om onze bijen na het inwinteren niet meer te storen!" dat ik mijn bijen in de winter liever niet stoor, maar dat ik ze al verscheidene jaren moet behandelen tegen Varroa, omdat ik gemiddeld per dag in november/december volgens de normen van het jaarschema varroabestrijding teveel dode mijten op de bodemplank vind.

Omdat mijn bijenvolken dit jaar vanwege het warme weer, dat tot eind oktober duurde, tot in november nog vrij veel broed hadden, heb ik ze pas begin december hun oxaalzuurbehandeling gegeven. Afgelopen winter heb ik ze pas op nieuwjaarsdag behandeld, zonder enig nadeel.

In feite maakt het geen verschil of je je bijen in de herfst of in de winter behandelt, als het maar niet tè koud is. Zie voor de methoden en resultaten van gecontroleerde proeven met oxaalzuur in de herfst en in de winter op http://www.apis.admin.ch.

Lammert van Beek
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hans van der Post schreef: Het BQCV (Black Queen Cel Virus) is bijzonder verdacht.
Hans, dat BQCV verhaal is toch oude wijn in nieuwe zakken :

http://www.socgenmicrobiol.org.uk/JGVDi ... 6765ft.htm

En zou je dan ook niet als diagnose moeten zien zware vlakken op de celwanden ?
Dit is bij mij niet het geval.

Groeten, Thomas
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Hoe bedoel je, Hans ?

Ik heb nog nooit van BQCV gehoord !
En evenmin van het "Verouderingsvirus"

Jij gooit deze kreet in de strijd. Tevens heb jij het over de personen "XYZ".
Omdat dit voor mij allemaal meer vragen oproept dan antwoorden oplevert ben ik gaan "Googelen" op BQCV en heb de link gevonden zoals boven aangegeven. Ga dus gerust je gang en neem het tot je.
Ik heb het ook geprobeerd en kom tot de conclusie dat je de BQCV-diagnose o.a. kunt stellen door zwarte vlekken aan de celranden. Bij mij heb ik dit niet kunnen ontdekken. Ik ben dus nog steeds op zoek naar antwoorden. Helaas heb ik de dode bijen weggekieperd, want PPO heeft minimaal 50 bijen nodig om een betrouwbaar onderzoek in te kunnen stellen...

Dus, Hans, ik pretendeer heus niet meer te weten dan een ander, maar dat Nosema in combinatie met meerdere virussen vaak voorkomt en bijensterfte kan veroorzaken is een eeuwenoud gegeven...

Groet, Thomas
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Thomas schreef :"(of ga lekker oliebollen bakken !)"

Jullie lopen wel voor in tijd in Nederland en misschien zijn er daar ook meer snelle jongens, Thomas, maar bij ons moet het kerstbrood nog worden gebakken, de oliebollen komen pas volgende week.

Voor mij is het ook nieuw, dat het "black cell queen virus" wordt geassocieerd met varroa en dat het schade aan het gewone broed doet. Ik heb wel geleerd dat het de reden is, waarom je je celcupjes niet mag hergebruiken. Het kan je hele koninginneteelt vernielen. Toch ken ik een hele goede koninginneteler, die zijn dopjes na een rondje afwasmachine weer gebruikt.
Is het het verouderingsvirus dat de bijen zwakker maakt, of het "uitzuigen" van de larven door de varroa zelf, of een combinatie ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Ria schrijft:
Voor mij is het ook nieuw, dat het "black cell queen virus" wordt geassocieerd met varroa en dat het schade aan het gewone broed doet.
Goed lezen, Ria!!!
Ja, sommige virussen worden inderdaad geassocieerd met Nosema. Het virus van de zwarte koninginnencellen (Black Queen Cell Virus / BQCV, het bijenvirus Y (BVY) en het draadvormig virus (Filamentous-virus, FV) vormen op zich in feite geen probleem. Slechts wanneer ze samen met Nosema voorkomen kunnen ze mede verantwoordelijk gesteld worden voor 'acute' Nosema ziekte.

!Piet ( ... van kritisch bijenbeheer)
Plaats reactie