Bijen houden 'zonder' varroabestrijding
-
- Contacteer:
Re: Bijen houden 'zonder' varroabestrijding
Kreydt,
Ik denk dat het best haalbaar is! Alleen, je zult dan keuzes moeten maken! Je zult op een aantal van de ons zeer bevallige eigenschappen, zoals zachtaardigheid, zwermtraagheid en fenomenale haaldrift wat moeten inleveren en ruimte geven aan de populatiedynamiek. De vraag is alleen WILLEN WE DAT?
vgl - "Twee van deze volken waren zeer sterk en hadden geen tekenen van varroa schade. Van deze twee volken werden koninginnen nageteeld, op Gotland gepaard en in juli 2003 in Hohenheim in varroa besmette volken ingevoerd. Bij hen werden tijdens het seizoen 2004 populatiedynamische onderzoeken gedaan, dit in vergelijk met Carnica volken."
!Piet
Ik denk dat het best haalbaar is! Alleen, je zult dan keuzes moeten maken! Je zult op een aantal van de ons zeer bevallige eigenschappen, zoals zachtaardigheid, zwermtraagheid en fenomenale haaldrift wat moeten inleveren en ruimte geven aan de populatiedynamiek. De vraag is alleen WILLEN WE DAT?
vgl - "Twee van deze volken waren zeer sterk en hadden geen tekenen van varroa schade. Van deze twee volken werden koninginnen nageteeld, op Gotland gepaard en in juli 2003 in Hohenheim in varroa besmette volken ingevoerd. Bij hen werden tijdens het seizoen 2004 populatiedynamische onderzoeken gedaan, dit in vergelijk met Carnica volken."
!Piet
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hallo Piet,
Het is een interessante vraag. Ik denk dat het antwoord in eerste instantie toch nee is. Niemand zal graag zijn bijen zien creperen of op een zonnige dag in april ontdekken dat alle kasten leeg zijn.
Daarom zou het ook zo mooi zijn als er een onderzoeksinstituut was dat van vele herkomsten koninginnen kreeg waarvan de eigenaar aangeeft dat ze resistent zijn, en daarop een massa-selectie toepassen. Immers, als je kunt zoeken tussen de duizenden volken, moet je haast wel iets kunnen vinden.
Ik denk dat het testen momenteel op te kleine schaal gebeurt.
Een lichtpuntje is wel dat er ook nog aardig wat wilde volken zijn, die het zonder behandelingen moeten stellen. En waaruit de natuur een tolerantie of resistentie kan selecteren. Zwermen scheppen wordt dus weer interessant.
groeten,
Tieme
Het is een interessante vraag. Ik denk dat het antwoord in eerste instantie toch nee is. Niemand zal graag zijn bijen zien creperen of op een zonnige dag in april ontdekken dat alle kasten leeg zijn.
Daarom zou het ook zo mooi zijn als er een onderzoeksinstituut was dat van vele herkomsten koninginnen kreeg waarvan de eigenaar aangeeft dat ze resistent zijn, en daarop een massa-selectie toepassen. Immers, als je kunt zoeken tussen de duizenden volken, moet je haast wel iets kunnen vinden.
Ik denk dat het testen momenteel op te kleine schaal gebeurt.
Een lichtpuntje is wel dat er ook nog aardig wat wilde volken zijn, die het zonder behandelingen moeten stellen. En waaruit de natuur een tolerantie of resistentie kan selecteren. Zwermen scheppen wordt dus weer interessant.
groeten,
Tieme
- Tieme
- Contacteer:
Ha, ik had de vraag niet goed gelezen. Ik denk dat het antwoord op die vraag ook nee is. Niemand heeft meer zin in agressieve zwermzieke volken denk ik. In een dichtbevolkt land als Nederland kan dat niet meer.
Piet,
Het door U aangehaalde fragment heeft nog een possitief staartje. Een zeer vrije vertaling volgt. De originele tekst is op het internet te vinden.
http://www.uni-hohenheim.de/bienenkunde
Varroa-biologie / Varroa-Toleranz
Test von überlebenden Völkern aus dem 'Bond-Project'
Het door U aangehaalde fragment heeft nog een possitief staartje. Een zeer vrije vertaling volgt. De originele tekst is op het internet te vinden.
http://www.uni-hohenheim.de/bienenkunde
Varroa-biologie / Varroa-Toleranz
Test von überlebenden Völkern aus dem 'Bond-Project'
- Tieme
- Contacteer:
Misschien wel,
Er is niet 100 jaar gewerkt aan resistentie. Misschien was die er al na 5 jaar en is het 95 jaar met wisselend succes in de volken gebleven.
Dat is alleen door proberen te ontdekken
Tieme
Er is niet 100 jaar gewerkt aan resistentie. Misschien was die er al na 5 jaar en is het 95 jaar met wisselend succes in de volken gebleven.
Dat is alleen door proberen te ontdekken
Tieme
-
- Contacteer:
Dag Tieme,
Er zijn in jouw optiek 2 openingen
1. Grootschaliger onderzoek naar en testen van varroa-resistente moeren.
Wie zou zich die moeite getroosten voor de hobby-imkers en wat gaat dat wel niet kosten? Hoeveel hobby-imkers zijn echt bereid om daarin flink te investeren???
2. Inkruisen met moeren uit zwermen van natuurvolken.
Laat die natuurvolken alsjeblieft waar ze zijn. Haar resistente-genen komen op lange termijn door het spel van ongecontroleerde paringen hopelijk in onze volken.
Voorlopig blijft er in jouw optiek niets anders over dan doorgaan met bestrijdingsmiddelen en -methoden. Maar wat zijn daarvan de gevolgen? Ik vraag me ernstig af of wij dat wel voldoende overzien. Ik ben bang dat we hiermee in een neergaande spiraal terecht zijn gekomen en wat is dan het einde? Volgens mij moet je de bakens verzetten, als het nog kan.
!Piet
Er zijn in jouw optiek 2 openingen
1. Grootschaliger onderzoek naar en testen van varroa-resistente moeren.
Wie zou zich die moeite getroosten voor de hobby-imkers en wat gaat dat wel niet kosten? Hoeveel hobby-imkers zijn echt bereid om daarin flink te investeren???
2. Inkruisen met moeren uit zwermen van natuurvolken.
Laat die natuurvolken alsjeblieft waar ze zijn. Haar resistente-genen komen op lange termijn door het spel van ongecontroleerde paringen hopelijk in onze volken.
Voorlopig blijft er in jouw optiek niets anders over dan doorgaan met bestrijdingsmiddelen en -methoden. Maar wat zijn daarvan de gevolgen? Ik vraag me ernstig af of wij dat wel voldoende overzien. Ik ben bang dat we hiermee in een neergaande spiraal terecht zijn gekomen en wat is dan het einde? Volgens mij moet je de bakens verzetten, als het nog kan.
!Piet
-
- Contacteer:
Kreydt,Kreydt schrijft: Na zes jaar zijn er zes volken die zonder varroa behandeling overleefden. 7 volkeren ( met op Gotland bevruchte koniginnen)werden getest in Münsingen met 8 Carnica volkeren als contole. Zes Gotland volkeren overleefden tov één Carnica.
...
Hoopvol is dit zeker, maar hoelang gaat het duren eer de afstamming ter beschikking komt en hoe gaat het verder evolueren in de praktijk?
Dat is zeker erg hoopvol en ik ben erg blij met jouw informatie.
Het evolueren zal de eerste jaren uiteraard onder gecontroleerde omstandigheden plaatsvinden. Het staat en valt met de inzet van onderzoeksinstituten en de financiele ondersteuning van overheden en betrokken organisaties. Het zal terecht ook van ons een flinke investering vragen. Op middellange termijn zullen we daar best eens over kunnen beschikken.
!Piet
-
- Contacteer:
Zoals bij veel plagen met 'ongedierte'Piet Jager schreef:
Dag Tieme,
!Piet
-
- Contacteer:
Beste mensen
Nog teveel en te gauw wordt gedacht dat niet bestrijden gelijk staat met de volken aan hun lot overlaten c.q. laten afsterven. Neem van mij aan dat geen enkel rechtgeaarde imker dat wil en doet, integendeel. Bij wetenschappelijk onderzoek is dat een ander verhaal.
Daarom heb ik en eerder Hennie Oude Esssink gehoor gegeven aan de geniale oproep van Harmen van de Ende om de krachten te bundelen, de kennis met elkaar te delen en te evalueren om te kijken waar bij de stille niet-bestrijders de grootste gemene deler ligt, om te komen tot een meer uniforme, verantwoorde aanpak IN HET BELANG VAN ONS ALLEMAAL
!Piet
Nog teveel en te gauw wordt gedacht dat niet bestrijden gelijk staat met de volken aan hun lot overlaten c.q. laten afsterven. Neem van mij aan dat geen enkel rechtgeaarde imker dat wil en doet, integendeel. Bij wetenschappelijk onderzoek is dat een ander verhaal.
Daarom heb ik en eerder Hennie Oude Esssink gehoor gegeven aan de geniale oproep van Harmen van de Ende om de krachten te bundelen, de kennis met elkaar te delen en te evalueren om te kijken waar bij de stille niet-bestrijders de grootste gemene deler ligt, om te komen tot een meer uniforme, verantwoorde aanpak IN HET BELANG VAN ONS ALLEMAAL
!Piet
-
- Contacteer:
Daar zeg je wat Lammert! We zijn nu bezig in het 26e jaar met chemische middelen en nog steeds gefocust op BESTRIJDING. Hoe lang wil je nog door gaan????Lammert schrijft; Voor zover mij bekend heeft het oordeelkundig gebruik van chemische middelen ter bestrijding van Varroa tot dusver geen nadelige gevolgen gehad voor onze bijen en de mens.
"Voor zover mij bekend" is zeer betrekkelijk. Alles is jou uiteraard lang niet bekend en een aantal middelen zijn juist om hun schadelijkheid uit de markt genomen.
Vervolgens heb je het over OORDEELKUNDIG gebruik! Als ik zo mijn oor op verenigingsavonden te luisteren leg, schort het daaraan juist nog een heleboel en rijzen mijn haren soms ten berge. Ik denk, dat jij dat evengoed weet als ik en je daarom zo veilig mogelijk hebt uitgedukt.
Na 25 jaar wordt het, dacht ik, hoog tijd om de bakens te verzetten.
!Piet