Hollandse test roterende kasten 2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hollandse test roterende kasten 2006

Bericht door apiario »

3 draaiers (achter) en 3 gewone

daar ik geen segerbergers genoeg heb moest ik wel een paar andere bakken gebruiken vandaar de vreemde onderbakken

Bertus
Afbeelding
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Bertus,

Zijn jou kasten al aan zwermen toe?

De draaier van mijn collega imker in de buurt heeft deze week gezwermd naar ik gisteren avond van hem vernam. Dagelijks werd er 's morgens en 's avonds 180° gedraaid.

Er stonden doppen in alle richtingen. Zelfs horizontaal op de raat. Binnen enkele dagen gaat hij controleren of er een moertje aanwezig is.

Hij gaat ze ook nog een tijd laten doen om te kijken wat het eventuele moertje gaat waard zijn.

Op de mijtenval had hij nog geen zicht.

mvg

Theo
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Had ik ook al aan gedacht,moesten die nu hun doppen horizontaal bouwen dan zou dit misschien nog kunnen lukken in zo'n roterende kast, en zie Theo zegt dat er zulke bij waren.Dus misschien toch nog kans op een uitlopende moer.
Theo, hou ons op de hoogte als ge wilt ![;)]

roger
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Theo en Roger.

Ja er is een die de neiging vertoond ik ben blij te horen van je dat er bij jou in de buurt ook een is die er een draaier op na houd En dat er wat informatie van op het forum komt.

In het hier boven vermelde bericht zat ik al te 'morren'
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik moet alleen nog bekijken hoe ik toch makkelijk aan wat nieuwe koninginnen kom.
Bertus, dat is zo simpel! Laat een kast op houden met draaien. Je eerste zwerm schep je zodra de oude K o pde vlucht gaat. De tweede schep je met allemaal jonge K. erin. Die kun je vervolgens oogsten. Dat is heel makkelijk zoals je wel weet waarschijnlijk. Easy toch.

jp
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Goed idee JP, ik denk dat ik het zomaar doe.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo allemaal,

De kasten waar ik het over heb, zijn door de persoon zelf gemaakt. Volgende week zaterdag heb ik misschien kans om enkele foto's te maken.

Ik houd jullie op de hoogte, zover het lukt natuurlijk.

De persoon in kwestie gaat nu gewoon afwachten of de koningin uberhaupt zal uitlopen.
Indien ze uitloopt, gaat hij controleren of ze aan de leg zal gaan.
Nadien zal natuurlijk de kwaliteit van haar broed het volgende zijn.

De kast heeft wel geen ronde raten. De kast heeft rechthoekige ramen die op normale kamijzers liggen. Op elke raam staan 2 van de bekende topjes, zodat ten alle tijden de bijenruimte gewaarborgd is als de kast op zijn kop staat.

mvg

Theo
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Theo,

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar de foto,s en de resultaten van het opserveren
Weet je Theo, als je "alleen" er over schrijft dan heb je zo,n mager resultaat wat je bevindingen zijn. Met meerdere dan kan je vergelijken.
Ik zal hier ook proberen een kast te laten zwermen, als het lukt hoor,
De komende 4/5 weken is het crusiaal wat er gebeurd. Daarna alleen nog kijken hoe het met de mijten zit. De rest weet ik dan.

Bertus
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

apiario schreef:
Ik zal hier ook proberen een kast te laten zwermen, als het lukt hoor,
Bertus
Als je hem stilzet, om te laten zwermen, krijg je ook onder aan de trommel raatbouw. Die lijkt me lastig te verwijderen. Moet je hoervoor de hele trommel met raten en al verwijderen?
Bovendien, als je het sterkste volk stilzet is juist je proef om te zien of ze toch in staat zijn ergens een dop te fabriceren weg.
Als je jonge moeren wilt hebben, kun je die toch ook in andere kasten telen. Kun je later de oude moeren door jonge uitwisselen. Dat is toch een bijkomende noodzaak om naast dit systeem jonge moeren te telen.

Bertus ik lees je ervaringen nog steeds graag.

Groet,
Hennie....
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Hennie,

Ik ben wel blij met wat advies, anders zit je ook maar in je eentje
te rommelen. Inderdaad ben ik al begonnen met jonge koninginnen te telen in andere kasten. Dit uit voorzorg. Maar van de andere kant ben ik ook wel een beetje benieuwd hoe het zal gaan als ze wel zwermen, en hoe dan zo,n draaierige moer reageerd. Soms denk ik dat de bijen zich daar geen "moer" van aantrekken

Wat dat aanbouwen betreft. Daar heb ik bij het maken er al rekening mee gehouden er zijn experimenteel trommels weg gelaten om te zien hoe men reageerd. Maar ook hier boven al besproken. Stel dat er onder aan de ronde ramen word gebouwd, je kent dat wel de eerste begin vorm.
12 uur daarna draaid hij heel langzaam(180 graden in 2minuten)naar boven daar is de ruimte tussen het rooster minimaal gehouden. Het aangebouwde deel wordt nu door de draaiende beweging er afgeschraap En tot mijn verbazing lagen die stukjes gewoon op de bodem. Zolang hij blijft draaien bouwen ze niet onder of boven aan de ramen Waar wel wat raat word aangezet is tegen het rooster aan, daar wordt een soort bruggetje gebouwd om naar de boven bak te lopen.(zonder leuning[:)])

Ik denk dat ik er 1 stil zet er onheroepelijk doppen worden getrokken
ik zou het kunnen proberen en als de doppen er zijn gewoon weer aan zetten. dan weet ik het. Wat de constructie betrefd i.v.b. met rommel op de onderkant van de trommel Daar is goed over nagedacht de helft van de trommel zit vast op de bodem Wil je er rommel weg halen dan til je gewoon de onderste bak op ene helft gaat mee en de andere helft maak je schoon.

Maar nog maals er is er een die ik maar vreemde cellen heb zien
bouwen, daar gaat ook even mijn aandacht naar uit.

Mochten er onder de lezer nog meer ideeen zijn schroom niet het te vragen. Ik weet ook maar weinig.

Bertus
Plaats reactie