Oeps, je vraag fout begrepen.
Maar zie hier, het kan maar als ik goed kan lezen, niet het beste voor deze "struik"
https://bijvoettegemoet.wordpress.com/a ... tuinieren/
Oh ja, ik heb er een paar in pot staan. Kan er wel ééntje missen.
najaarstuifmeeldracht
Moderator: maartenkleijne
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: najaarstuifmeeldracht
Nou de amandelwilg wel.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Niet alle bomen zin geschikt als knot. Ook niet elke wilg.

!Hans.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Mick, dat is een leuke site!
Wat ik al dacht:
Ik ken amandelwilg niet zo goed. Het is ene meer een soort van begeleidende rivieren volgens mij (net zoals katwilg)? Ooit wel in Groningen tegen gekomen. De website slaat de spijker op zijn kop: het 'gedrag' valt tussen katwilg en purperwilg in. Krak en schietwilg zijn meer bossoorten. Natuurlijk zijn het allemaal soorten met een relatief korte levensduur. Ik denk dat amandelwilg meer geschikt is voor hakhoutboom dan voor knot. Maar mss kan allebeide? We gaan het uittesten?
Mick wil die ene sempervirens wel. Dank!!
Wat ik al dacht:
Gedrag: Valt tussen de uitgesproken pionierwilgen (zoals Katwilg Salix viminalis en Bittere wilg Salix purpurea) en de bosvormers (zoals Kraakwilg Salix fragilis en Schietwilg Salix alba) in. Kan hierdoor ook onder hogere bomen staan.
Fauna: Bijen, nachtvlinders, galmuggen.
Verzorging: Kan als knotboom verzorgd worden. Knotten gebeurd vaak in de wintermaanden. Meestal zijn knotbomen Schietwilgen. De Amandelwilg is geschikter als hakhout, waarbij de vele stammetjes tot aan de grond afgezaagd worden.
Ik ken amandelwilg niet zo goed. Het is ene meer een soort van begeleidende rivieren volgens mij (net zoals katwilg)? Ooit wel in Groningen tegen gekomen. De website slaat de spijker op zijn kop: het 'gedrag' valt tussen katwilg en purperwilg in. Krak en schietwilg zijn meer bossoorten. Natuurlijk zijn het allemaal soorten met een relatief korte levensduur. Ik denk dat amandelwilg meer geschikt is voor hakhoutboom dan voor knot. Maar mss kan allebeide? We gaan het uittesten?
Mick wil die ene sempervirens wel. Dank!!
JP
-
- Imker sinds: 2016
- Aantal volken: 11
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
JP, vous avez un message.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Een boom voor augustus dracht= Robinia ambigua 'Bellarosea' = Robinia x ambigua is een hybride tussen R. pseudoacacia en R. viscosa. Hij vertoont veel gelijkenissen met R. pseudoacacia maar heeft iets kleinere bladeren. De kleverige jonge twijgen zijn een kenmerk van R. viscosa. 'Bellarosea' is een kleine boom met een elegante groeivorm.
Meer lezen: de foto: klik en de beschrijving van de kweker klik
Meer lezen: de foto: klik en de beschrijving van de kweker klik
!Hans.