Onderste broedkamer weghalen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Onderste broedkamer weghalen
Iedereen heeft zo zij eigen kijk op het imkeren. Ik wil ook niet zeggen dat mijn manier het beste is. Ik vind het belangrijker dat mensen weten waarom ze iets doen.
Ik imker nog niet zo lang, zodoende ben ik niet heel bekend met de nosema.
Voor de varroa heeftnaar mijn weten geen nut om ramen om te wisselen.
Ik het begin gebruikte ik jou principe om ramen naar buiten te werken, maar ik vind het lastig om te bepalen of het waard is om een oud raam met jonge bijen/stuifmeel /honing te verwijderen.
Dieren passen zich wel aan, aan veranderingen. Helaas kost dit wel tijd en energie.
Maar volgens dwalen we een beetje van de oorspronkelijke vraag af.
Ik imker nog niet zo lang, zodoende ben ik niet heel bekend met de nosema.
Voor de varroa heeftnaar mijn weten geen nut om ramen om te wisselen.
Ik het begin gebruikte ik jou principe om ramen naar buiten te werken, maar ik vind het lastig om te bepalen of het waard is om een oud raam met jonge bijen/stuifmeel /honing te verwijderen.
Dieren passen zich wel aan, aan veranderingen. Helaas kost dit wel tijd en energie.
Maar volgens dwalen we een beetje van de oorspronkelijke vraag af.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Egbert,klopt,oude ramen vervangen door nieuwe heeft niks met varoa te maken maar wel met nosema.
Je verlaagd de infectie druk waardoor een volk langer gezond zal blijven.Ook wordt de inhoudt van de cel steeds minder.Elke jonge bij laat pophuidjes achter in de cel waarin ze geboren is.De huisbijen maken deze cellen wel schoon,maar er blijven restjes achter.De bijen zullen dus steeds iets kleiner worden .
In de goede oude tijd,toen er nog geen verdwijn ziekte was,was de stelregel..vervang een raam als je er niet meer doorheen kunt kijken,wanneer de zon erop schijnt.
Tegenwoordig doe ik dat eerder.
Ik investeer liever 10 euro/kast (drie potjes honing in raatvernieuwing)dan dat ik een door zuinigheid mogenlijk een nosema explosie creeer.
je verwijderd het oude raam pas als al het broed is uitgelopen....hang je het raam helemaal aan de buitenkant tegen de kastwant aan,dan is de kans dat de koningin het meteen belegd nadat de bijen uitgelopen zijn klein.
Bij een zware dracht kan het raam wel meteen benut worden als opslag voor nectar.
Maar er gaat dus geen broed verloren.
Je verlaagd de infectie druk waardoor een volk langer gezond zal blijven.Ook wordt de inhoudt van de cel steeds minder.Elke jonge bij laat pophuidjes achter in de cel waarin ze geboren is.De huisbijen maken deze cellen wel schoon,maar er blijven restjes achter.De bijen zullen dus steeds iets kleiner worden .
In de goede oude tijd,toen er nog geen verdwijn ziekte was,was de stelregel..vervang een raam als je er niet meer doorheen kunt kijken,wanneer de zon erop schijnt.
Tegenwoordig doe ik dat eerder.
Ik investeer liever 10 euro/kast (drie potjes honing in raatvernieuwing)dan dat ik een door zuinigheid mogenlijk een nosema explosie creeer.
je verwijderd het oude raam pas als al het broed is uitgelopen....hang je het raam helemaal aan de buitenkant tegen de kastwant aan,dan is de kans dat de koningin het meteen belegd nadat de bijen uitgelopen zijn klein.
Bij een zware dracht kan het raam wel meteen benut worden als opslag voor nectar.
Maar er gaat dus geen broed verloren.
-
- Contacteer:
Hallo,
Eigenlijk moeten we in het voorjaar er voor zorgen dat alle raten jong zijn.
Dus zo snel mogelijk de oude raten die we al in de onderbak gezet hebben verwijderen ook als hier voer of stuifmeel inzit.
Veel laten bouwen is gezonde volken opbouwen en dan is een klein beetje broed verwijderen beter.
Bovendien zit er in de grote volken nu nog maar vier plekjes met broed op 4 ramen, de moer is nu pas begonnen met echt te leggen.
Misschien in het zuiden van Nederland iets meer broed maar hier hebben we nog geen grote vlakken ook niet bij volken met 15 ramen bijen.
Voordat echt stuifmeel binnenkomt moet je de oudere raten verwijderd hebben anders is het zonde dus moet je ook bij lagere temperaturen zeg 8 graden aan het werk.
Het vreemde is dat bijen juist in oude raten gaan broeden en stuifmeel opslaan.
Als je een paar volkjes hebt moet mijn advies lukken.
Dirk
Eigenlijk moeten we in het voorjaar er voor zorgen dat alle raten jong zijn.
Dus zo snel mogelijk de oude raten die we al in de onderbak gezet hebben verwijderen ook als hier voer of stuifmeel inzit.
Veel laten bouwen is gezonde volken opbouwen en dan is een klein beetje broed verwijderen beter.
Bovendien zit er in de grote volken nu nog maar vier plekjes met broed op 4 ramen, de moer is nu pas begonnen met echt te leggen.
Misschien in het zuiden van Nederland iets meer broed maar hier hebben we nog geen grote vlakken ook niet bij volken met 15 ramen bijen.
Voordat echt stuifmeel binnenkomt moet je de oudere raten verwijderd hebben anders is het zonde dus moet je ook bij lagere temperaturen zeg 8 graden aan het werk.
Het vreemde is dat bijen juist in oude raten gaan broeden en stuifmeel opslaan.
Als je een paar volkjes hebt moet mijn advies lukken.
Dirk
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Het klopt dat er zeer weinig broed inzit. Ik heb afgelopen weekend een volk open gehaald, waar ik zo'n twee plekjes met broed zat (maar heb dan wel bastaardbijen en geen grote buckfastvolken), hoofdzakelijk open broed en hier en daar nog een cel met een uitlopende bij. De bijen zijn vanaf einde januarie begonnen met leggen en ergens begin maart maar toch weer opnieuw gestopt. Er is dus een flinke broedstop geweest met die koude. Allemaal niet gunstig. Hopelijk vanaf komende weekend kan er dan eindelijk aan de opbouw worden begonnen! Inderdaad het moment om ook raatverniewing te doen. Ik ga dit jaar net zoals afgelopen jaar op grote schaal recycleren.Bovendien zit er in de grote volken nu nog maar vier plekjes met broed op 4 ramen, de moer is nu pas begonnen met echt te leggen.
JP
- Nicolas Jacob
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
Had je nu Carnica volken dan kon je raszuivere moeren laten bevruchten op Kreverhille.Jelte Pieter Dijkstra schreef:(maar heb dan wel bastaardbijen en geen grote buckfastvolken)

- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Ik zet mijn volken op nieuwe raat in de zomer (rotatiemethode).
Dan heb je in het voorjaar geen "last" van donkere raat.
Wij overwinteren bij voorkeur op 1 bak en zetten reserve volkjes (zesramers) op.
Indien nodig in het voorjaar de volken versterken met ramen of vliegbijen uit de zesramers.
Normaal wordt tegen het begin van de wilgendracht een tweede bak opgezet maar dat is dit jaar niet echt nodig denk ik
.
Hoewel de volken nu vrij sterk zijn zullen sommige nog een terugval kennen doordat er weinig jonge bijen geboren werden en "de oudjes" het stilaan zullen laten afweten.
groeten,
Dirk
Dan heb je in het voorjaar geen "last" van donkere raat.
Wij overwinteren bij voorkeur op 1 bak en zetten reserve volkjes (zesramers) op.
Indien nodig in het voorjaar de volken versterken met ramen of vliegbijen uit de zesramers.
Normaal wordt tegen het begin van de wilgendracht een tweede bak opgezet maar dat is dit jaar niet echt nodig denk ik

Hoewel de volken nu vrij sterk zijn zullen sommige nog een terugval kennen doordat er weinig jonge bijen geboren werden en "de oudjes" het stilaan zullen laten afweten.
groeten,
Dirk
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Over te larven uit mijn beste volk?Ik vind het altijd jammer en nutteloos dat je moeite doet om over te larven uit je beste volk en ze dan gewoon laat bevruchten op eigen stand, dat is half werk verrichten.
Ik larf nooit over, maar maak altijd afleggertjes....
gr
JP
-
- Contacteer:
groeten,
Dirk[/quote]
Moi Dirk,
In Duitsland overwinteren ze vaak ook op één bak maar dat is een carnica land.
Buckfast volken zijn bijna niet op één bak te overwinteren.
Wat betreft je opmerking over oude winterbijen: ze hebben nog bijna geen broed verzorgd dus nog fit om dat te gaan doen.
Hoe zouden ze dan in Zweden en Noorwegen waar de winter 7 maanden vrij frequent duurt nog bijen kunnen houden.
En dan kunnen ze ook maar zelden in de winter nog eens ontlasten dat hebben onze volken begin maart wel kunnen doen.
Ik heb prachtige volken tot meer dan 15 ramen bijen en die hebben nu nog maar weinig broed de koninginnen beginnen nu pas echt te leggen(grote dikke eitjes).
Maak je geen zorgen de bijen weten het veel beter dan jij hoe ze de tweede koude periode moeten overbruggen.
Als de eerste warme periode een 3 weken i.p.v. een paar dagen had geduurd dan hadden de volken veel broed gehad en was het veel gevaarlijker geweest, vooral voor zwakke volken.
Dan waren alleen de sterke volken goed overwinterd en zo zit de natuur in elkaar.
Groeten Dirk.
groeten,
Dirk[/quote]
Moi Dirk,
In Duitsland overwinteren ze vaak ook op één bak maar dat is een carnica land.
Buckfast volken zijn bijna niet op één bak te overwinteren.
Wat betreft je opmerking over oude winterbijen: ze hebben nog bijna geen broed verzorgd dus nog fit om dat te gaan doen.
Hoe zouden ze dan in Zweden en Noorwegen waar de winter 7 maanden vrij frequent duurt nog bijen kunnen houden.
En dan kunnen ze ook maar zelden in de winter nog eens ontlasten dat hebben onze volken begin maart wel kunnen doen.
Ik heb prachtige volken tot meer dan 15 ramen bijen en die hebben nu nog maar weinig broed de koninginnen beginnen nu pas echt te leggen(grote dikke eitjes).
Maak je geen zorgen de bijen weten het veel beter dan jij hoe ze de tweede koude periode moeten overbruggen.
Als de eerste warme periode een 3 weken i.p.v. een paar dagen had geduurd dan hadden de volken veel broed gehad en was het veel gevaarlijker geweest, vooral voor zwakke volken.
Dan waren alleen de sterke volken goed overwinterd en zo zit de natuur in elkaar.
Groeten Dirk.
dertiende
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Nicolas Jacob schreef:Had je nu Carnica volken dan kon je raszuivere moeren laten bevruchten op Kreverhille.Jelte Pieter Dijkstra schreef:(maar heb dan wel bastaardbijen en geen grote buckfastvolken)Ik vind het altijd jammer en nutteloos dat je moeite doet om over te larven uit je beste volk en ze dan gewoon laat bevruchten op eigen stand, dat is half werk verrichten.
mijn ervaring is dat de beste productievolken komen van de stand bevruchte eigen moertjes (F1volken),
die hebben meer drive dan mijn volbloed raspaardjes begingen eerder in het jaar en hallen feller)
, dus eigen moeren telen en THUIS laten bevruchten
voor het hetrosis(?) ((eerste kruising)) effect.
is dat bij carnica anders?
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Nicolas Jacob
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
Mijn bastaard moeren zorgen eerder voor een overdrive effectsemar schreef:Nicolas Jacob schreef:Had je nu Carnica volken dan kon je raszuivere moeren laten bevruchten op Kreverhille.Jelte Pieter Dijkstra schreef:(maar heb dan wel bastaardbijen en geen grote buckfastvolken)Ik vind het altijd jammer en nutteloos dat je moeite doet om over te larven uit je beste volk en ze dan gewoon laat bevruchten op eigen stand, dat is half werk verrichten.
mijn ervaring is dat de beste productievolken komen van de stand bevruchte eigen moertjes (F1volken),
die hebben meer drive dan mijn volbloed raspaardjes begingen eerder in het jaar en hallen feller)
, dus eigen moeren telen en THUIS laten bevruchten
voor het hetrosis(?) ((eerste kruising)) effect.
is dat bij carnica anders?
vriendelijke groet
Semar(Dominique)