JackC schreef:Zjef, misschien moet ik ook zoals Dominique meer gebruik maken van smilies, maar ik dacht dat zeldzame brandnetel wel duidelijk genoeg was
Ik weet niet of het de bedoeling is het meanderen te bevorderen en dus door het laten staan van de balsemien te versterken, kwaad kan het naar mijn idee niet. Ik ben het overigens niet met je eens dat de grote brandnetel even oppervlakkig wortelt als de balsemien, toen ik mijn bijentuin terugveroverde op de brandnetel heb ik een dik pak wortels, jaar op jaar gevormd moeten verwijderen, echt geen kleinigheid. De balsemien gaat ondanks zijn hoogte tot meer dan 3 meter de grond nauwelijks in, wortels van vorig jaar vind je so wie so niet.
Hallo Jack, ik was jou bijna vergeten. Dat je met de Grote brandnetel 'n zwaar gevecht moet leveren om ze uit jouw
tuin te verwijderen, heeft Dylan Elen uitgelegd. Ze vormen 'n netwerk, vlechtwerk,'n oppervlakkige mat,
als het ware geschapen voor bevestiging van zichzelf en de aarde. Ik ben gister onder de pruimenbomen net als jij aan het
hengsten geweest met trekken om de pruimen te kunnen vinden. Ik zal de pruimenbomen voorlopig een paar jaar
geen mest geven, want daar bevoordeel je alleen de brandnetels mee.
Afkalving van de Geuloevers is 'n kolfje naar de hand van oecologisch opgeleide geologen, Zij willen natuurkrachten het
landschap laten vormen. De kracht van water moet je kunnen herkennen aan de vorm van de oevers.
De waterkracht moet de, door de mens deels herstelde, meandering van de Geul en de Gulp en de Geleen, de zijstromen van de
Maas, versterken. Hopenlijk ontstaan er weer steile wanden waarin de Ijsvogeltjes kunnen nestelen en de oeverzwaluwen
en de graafwespen en de bijeneters. Nu Stichting Het Limburgs Landschap en Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer
het in de beekdalen voor het zeggen hebben, is oecologisch beheer mogelijk. Ten tijde van de echte kleine boer, de keuterboer,
ging het óók oecologisch toe, maar de Landhervorming o.l.v. Hervormer Sicco bracht kaalslag en schaalvergroting en rechtlijnigheid.
Ik heb als middelbare scholier in de vijftiger jaren van de vorige eeuw geprotesteerd tegen die beeldenstorm, sorry, landschapsstorm.
Thans moeten overal bezinkingsbassins aangelegd worden om erosieslib , tengevolge van kaalslag, op te vangen. Zjef