Pak de varroa-tsunami aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door Jaap v.Popering »

Gerard Boswinkel schreef:
De bewering van Jaap van P. dat mierenzuur niet in het gesloten broed werkt is een gevalletje verkeerde interpretatie van 'oorzaak - gevolg'. Iets dat deze 'drs. P' wel vaker overkomt!!! :doh:

Gerard
Gerard . Dat mijten recht naar beneden vallen heeft enkel te maken met dat zij dood naar beneden vallen en NIET met het werken in het broed . Bij het merendeel van de gebruikte middelen komen de mijten levend op de lade en zullen zich nog verplaatsen

P.S. Ik vind je opmerking .....'drs. P. Misselijkmakend en had ik van jou niet verwacht .. :snooty: :snooty: :snooty: :snooty:

Jaap v P
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Jaap,

Op blz 38 van de brochure van de WUR over varroabestrijding "mierenzuur is het enige middel dat ook mijten in het broed doodt".
Ik zou toch wel willen weten waarom jij blijft volhouden dat dat niet zo is.
Ik heb sedert drie weken mijn eerste ervaring met het gebruik van mierenzuur (in de vorm van MAQS) en ik heb gewoon geconstateerd dat het de varroa in het broed doodt, wat mij betreft geen twijfel mogelijk. Ik denk zelfs dat het al de eerste dag van de toepassing de mijten in het broed doodt, want je ziet keurig de eerste twee dagen een heel hoge val daarna nog een dag of twaalf een forse val ( de dode mijten die uit het uitlopende broed vallen ) en daarna stopt het compleet. Je kunt op de varroalade aan het spoor van de dode varroa precies zien waar het uitlopende broed zit!

Jos
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Bericht door frank27 »

Wat doen jullie overigens met de deels nog levende varroa op de laden. Is er nog een risico dat die op een of andere manier de bijenkasten weer terugvinden als je de laden hebt afgeveegd? Ze kunnen best hard lopen, en misschien ook ver?
Ik veeg mijn laden altijd schoon op een meter of 10 van de bijenkasten.
Jaap v.Popering
Contacteer:

jossmits schreef:Jaap,

Op blz 38 van de brochure van de WUR over varroabestrijding "mierenzuur is het enige middel dat ook mijten in het broed doodt".
Ik zou toch wel willen weten waarom jij blijft volhouden dat dat niet zo is.
Ik heb sedert drie weken mijn eerste ervaring met het gebruik van mierenzuur (in de vorm van MAQS) en ik heb gewoon geconstateerd dat het de varroa in het broed doodt, wat mij betreft geen twijfel mogelijk. Ik denk zelfs dat het al de eerste dag van de toepassing de mijten in het broed doodt, want je ziet keurig de eerste twee dagen een heel hoge val daarna nog een dag of twaalf een forse val ( de dode mijten die uit het uitlopende broed vallen ) en daarna stopt het compleet. Je kunt op de varroalade aan het spoor van de dode varroa precies zien waar het uitlopende broed zit!

Jos
Jos . Ik heb het NOOIT over het gebruik van MAQS gehad want daar heb ik geen enkele wetenschap of ervaring mee . Ik heb het enkel over de verdampers welke hier in gebruik zijn . En wanneer dit in het broed zouden werken zouden ook niet zo vaak herhaald moeten worden , maar voor een lange periode geen behandeling meer nodig zijn . In Nederland is men een half jaar bezig met het bestrijden , en dan zul je het met mij eens zijn dat de werkingen minimaal zijn .

Jaap v P
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Jaap,
Er is een duits onderzoek waaruit blijkt dat MAQS en de Nassenheider pro tot dezelfde effectiviteit (meer dan 95%) komen, vooral bij gebruik bij temperaturen tussen de 10 en 15 graden. (niet dat ik een Nassenheider zou gebruiken)
Hoe effectief de MAQS bij mij is weet ik nog niet. Ik begin over een week de controletesten.
Inmiddels is al wel mijn conclusie dat zelfs al zou MAQS maar een effectiviteit van 80 % zou hebben dat ik toch voor de MAQS zal gaan. Je kunt m.i. eenvoudig dit product bijvoorbeeld twee of drie keer per jaar toepassen.
Het gedrag van de bijen tijdens de behandeling met MAQS wijkt niet af van volken die je niet behandelt.
Ik kan voorlopig niet reageren op reacties op dit bericht. Ik vertrek nu naar het buitenland en ben volgende week zaterdag weer terug.

Jos
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

Bij mij is ook opgevallen dat na de mierenzuur behandeling een straatje broed uitloopt dat er tussen de wasdeksels
alleen dode mijten liggen, en na 4 +/- weken vallen de eerste levende mijten weer.
Ik neem aan dat er 5% achter blijft bij een besmetting van 2000 gevallen mijten zijn er toch nog 100 over.
Na de laatste mierenzuur verdamper er is afgehaald ongeveer 6 weken geleden zie je nu weer levende mijten op de
bodem liggen.
Waarschijnlijk ga ik in december oxaalzuur druppelen, zo niet dan in het voorjaar de mierenzuur verdamper er op.
Afhankelijk hoeveel mijten er blijven vallen.

Gr. Roel
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Het beeld van de mijtenval en het feit dat zelfs bijenbroed dood gaat (ook bij flash behandelingen), wijst wel op enige werking in de cel.
Maar Jaaps redenering klopt ook ! Waarom schrijft men dan LANDURIGE mierenzuurbehandelingen voor? Om zeker te zijn dat alle cellen open gegaan zijn?
Mierenzuur is toch niet zo 'zwak' dat het 14 dagen nodig heeft om een mijt dood te krijgen.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Het miernzuur moet natuurlijk wel door de celdeksels heen diffunderen. En dat kost nu eenmaal tijd.
Using Tapatalk
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ik vind onderstaande op ergens op een site ;... .Toepassing van de Klassieke Nassenheider
Voor een goede verdamping met de klassieke Nassenheider geldt dat er broed aanwezig moet zijn. De nachttemperatuur mag niet lager zijn dan 5°Celsius. Je behandelt ergens in de periode juli-september.
• Prepareer de Nassenheider in het begin met het kortste lont. Pas zodra blijkt dat aldus de verdamping te laag is gebruik je een groter lont.
• Bevestig de Nassenheider in een leeg raam. Vul de Nassenheider met mierenzuur van 60% en hang het in de broedkamer. Tussen de verdamper en het broed moet een broedloos raam aanwezig zijn.
• Indien er darrenbroed in een volk aanwezig is, moet de verdamper er 15 dagen (de gesloten broedperiode van de dar) in blijven, anders is 12 dagen (de gesloten broedperiode van de werkbij) voldoende.
• Voer de de behandeling twee keer uit met een tussenperiode van een week. De eerste behandeling na de laatste honingoogst uitvoeren, de tweede behandeling na het inwinteren. einde citaat .

Ik constateer dat er 15 dagen verdampt moet worden en enkele keren herhaald . Zou dit dan in het broed gewerkt kunnen hebben ???? :think:

P.S. Hier de link ; ..http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... ToJfLQsogw

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 28 sep 2014, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap v.Popering
Contacteer:

En dan het volgende daar lees ik ;.... Wanneer een raam met gesloten broed in een bak met mierenzuurdamp
wordt gehangen worden de mijten in het broed ook
gedood. Het is niet onderzocht of dit in de
bijenkast ook gebeurt.

Pag 14 .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Jaap v P
Plaats reactie