Pagina 5 van 7
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 00:07
door Paul67
Ik concludeer ondertussen even...
de juiste kasten (Pieterse) zijn te koop bij De Werkbij.
Maarrrrrr: hebben ze dan bij Geller óók die kasten?
Weet iemand dat?
Mvrgr,
p
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 01:55
door joselito
Dirk Blanken schreef:J
De ramen moeten dan wel afstandsdopjes(metaal of kunststof) hebben of hoe dat mag heten.
afstandsbeugels?
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 10:08
door Samuel Murray
joselito schreef:afstandsbeugels?
Ik dacht eerder dat ie het had over:
Je kunt je eigen ramen ook omtimmeren tot Hoffman ramen:
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 62668.html
Of een methode die al meer dan 100 jaar besta:
http://www.ebay.nl/itm/291591683102?clk ... 4317356474
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 12:00
door gerard.b.w.vos
Ruim 10 jaar al weer in het bezit en gebruikmakend van Segeberger, en dat gaat prima.
In de loop der jaren slechts enkele eenvoudige aanpassingen uitgevoerd.
De kasten zijn bij 't-Ielgat aangeschaft, en al snel heb ik de afstandsstroken eruit gebroken.
.

- Zonder afstandsstrip.
Aan de zijkanten een dunne triplexplaat aangebracht van 4mm.
Deze ruimte werd steeds dichtgebouwd waardoor de ramen dus vastgezet werden.
Daarna hier geen problemen meer mee gehad.
De ramen voorzien van afstandsbeugeltjes, maar die komen van "de Werkbij" maar ook bij Holtermann verkrijgbaar.

- Rvst afstandbeugeltjes
Afstand wordt dan 35 mm en je kan er dus 12 ramen in kwijt.
Betere warmtehuishouding in de BK en geplaatst in warmbouw is het doorlopen van de kast ook prettig werken

- 12 ramen in een BK Segeberger
Wil je dat niet kan je een sluitraam gebruiken, die eruit neemt, kan je vlot de ramen doorlopen zonder ze uit de kast te nemen/tillen.
Hiermee voorkom je ook het pletten van de bijen bij het uitnemen en weer terug plaatsen van de ramen.
Scheelt ook weer materiaal ( een sluitraam) t.o.v. koudbouw.
Zuinig zoals wij "Ollanders" zijn

Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 13:48
door joselito
Er zijn verschillende manieren, ik weet wel niet of die plastic afstandshouders tegen de warmte van een zonnewassmelter kunnen.
Bij deze afstandhouders is het wel belangrijk dat de breedte van de latten juist is.
Bij mij zijn de latten 26 mm, daar komt dan een beugel van 10 mm bij wat het totaal op 36 mm brengt.
Dit geeft een beetje speelruimte voor 12 ramen in een kast die 450 mm breed is.
Door de beitel tussen de rand van de kast en het eerste raam te zetten kan er dan een opening gecreëerd worden waardoor het gemakkelijker is om het eerste raam eruit te nemen zonder bijen te pletten. Vanaf dan kunnen de andere ramen verschoven worden.
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 13:55
door Jelte Pieter Dijkstra
Er zijn verschillende manieren, ik weet wel niet of die plastic afstandshouders tegen de warmte van een zonnewassmelter kunnen.
Ja die kunnen tegen de warmte.
Ik vind het allemaal gedoe die strips. Ik heb gewoon vastzittende afstandsstrip. Ik vind die ideaal. Het is ook minder werk bij het vervaardigen van ramen. Ik gebruik ook bijna altijd de kanteeltjes om ramen op te zetten bij inspectie. Je weet dan precies waar je bent tijdens de inspectie.
Enkel als je veel reist zijn boven- en onderstrips handig. De ramen kunnen dan nooit verschuiven.
vr. gr.
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 18:47
door Dirk Blanken
Ik vind het allemaal gedoe die strips. Ik heb gewoon vastzittende afstandsstrip. Ik vind die ideaal. Het is ook minder werk bij het vervaardigen van ramen. Ik gebruik ook bijna altijd de kanteeltjes om ramen op te zetten bij inspectie. Je weet dan precies waar je bent tijdens de inspectie.
Enkel als je veel reist zijn boven- en onderstrips handig. De ramen kunnen dan nooit verschuiven.
vr. gr.[/quote]
Als je glijlijsten hebt kan je het snelste werken ook als je een slecht geheugen hebt.
Vaste kantelen is voorzichtig werken bij glijbanen schep je ruimte en plet geen bijen meer.
Bij Hofmann ramen plet je weer veel bijen bij het naar elkaar toe schuiven omdat het gedeelte daar waar de ramen elkaar raken vrij groot is, bijvoorbeeld bij de mini-plus raampjes.
Het beste is glijlijsten met dopjes of beugeltjes aan de ramen dan hoef je verder nergens op te letten en dat versnelt het nakijken.
Dirk
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 19:11
door H.J.Booij
Hallo Dirk,
helemaal mee eens. Dat had ik in het verleden ook bij mijn dadantkasten. Ideaal.
Ik heb hofman systeem gehad bij mijn miniplus maar ik vond dat een ramp.
Hilko
Re: Segeberger
Geplaatst: di 25 okt 2016, 19:57
door Dirk Blanken
Het omzetten van kasten met kantelen en dus gewoon vlakke ramen naar glijlijsten is een hele grote omschakeling.
Je moet de kasten voorzien van glijlijsten.
Je moet elk raam voorzien van dopjes of beugeltjes.
Als je drie kastjes hebt is dat geen probleem maar bij 10 á 20 á 30 volken begin je er tegen op te zien.
Dus doe je het niet.
Dus alleen als je overstapt op een ander soort kast/raam dan is het het overwegen waard om voor glijlijsten te kiezen.
Als je begint met imkeren is glijlijsten een optie.
Dirk
Re: Segeberger
Geplaatst: wo 26 okt 2016, 01:35
door joselito
In de honingzolders zijn de afstandstrips ideaal. Die moet je toch niet nakijken en je hebt geen uitstekende delen bij het ontzegelen. Of de honingzolder vol zit zie je wel vanboven af of hef je bij het verplaatsen.
Maar in de broedbakken zijn het ondingen. Het duurt veel langer om een bak na te kijken en zeker als je niets aan het broednest wil veranderen moet je ze ook nog eens allemaal terughangen. Ook de bijen vinden het niet zo prettig als ze tussen de ramen rollen bij het uitnemen.
Dan zijn ramen op glijlijsten met afstandsbeugels een zegen. Als je er eens de buitenste raam uit hebt ben je door de ramen te schuiven zo aan het broednest. Nadat je gezien hebt wat je wil schuif je alle ramen in eenmaal terug op hun plaats en de buitenste raam gaat er terug in.
Het kost inderdaad meer tijd om die ramen te maken maar dat haal je er vele malen terug uit als je ze achteraf gaat gebruiken.