Verdwijnziekte

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door bee-tree »

Anneke ziet het goed. Wat voor de gezondheid van de mens geldt,
geldt ook voor de bodem. Gisteravond sprak René Jochems van Groeibalans
over toenemende bodemmoeheid door ontsmetting met glyfosaat in Roundup.
50 Landbouwers kregen voorlichting over de bedreigde Bodembiologie ofwel
het bodemleven en vooral de microscopisch kleine levensvormen.
Inzaaien van kruidenrijke mengsels moet dat tegen gaan in de vorm van 3 jarige braak.
Er is in 2017 1,04 miljoen euro beschikbaar voor de inzaai van akkerranden en blokken
in de regio Oost-Groningen (Oldambt, Westerwolde, Veenkoloniën).

Joachim van der Valk meldde dat er voor dik 300 hectare(= 3 miljoen vierkante meter) beheerpakketten aangevraagd kunnen worden voor sluipwespen, gaasvliegen, lieveheersbeestjes,BIJEN,vlinders(Lucernevlinder) en
vogels (Veldleeuwerik, Gele kwikstaart, Blauwborsten, Patrijs, Grauwe kiekendief).

De voorzitter van de ANOG, Jan Willem Kok, heeft zichzelf na afloop bij me thuis
uitgenodigd om te komen praten over de zadenmengsels en het tijdstip van zaaien.
De landbouwers willen graag zo vroeg mogelijk zaaien om ongewenste planten
geen kans te geven.
Voor de bijen is echter bloei na de Linde nodig om VEEL GEZONDE WINTERBIJEN
te laten ontstaan. Dus later zaaien is wenselijk. Vaak mislukt vroege inzaai door
wind, regen en kou (=de planten komen niet op). Zj. :b10:

P.S. In heel Nederland zijn Agrarische Natuurverenigingen actief. Je vind ze via Google.
Word donateur en leg contacten.
Oók Staatsbosbeheer laat boeren en burgers die SBBgrond pachten, akkerranden
inrichten. Word vrijwilliger net als ik, om heideveldjes vrij te houden van boomopslag.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Iedereen heeft het over het inzaaien van bloemenmengsels en akkerranden .

Het merendeel wat ingezaaid wordt voor akkerranden zijn meestal mengsels waar weinig voor de honingbij in zit om op te foerageren . De solitaire bijen hebben een actieradius van slechts enkele honderden meters , hun nesten zullen in de directe omgeving moeten zijn . Wanneer zij dan daar gaan nestelen , en volgend jaar is de akkerrand weer verdwenen gaan ook zij weer dood omdat zij geen voedsel hebben . Deze zouden tientallen jaren op dezelfde plaats moeten liggen om wat effect op hun populatie te hebben .

Het zou verstandiger zijn dat het rijk percelen aan zou kopen en deze duurzaam inplanten met drachtrijke bebossing , daar kunnen ook de solitaire bijen veilig nestelen .

Tegenwoordig worden er via de ( groenregeling ) steeds meer groenbemesters gezaaid . Het probleem is dat deze geen zaad mogen vormen waar zij de volgende jaren dan overlast in hun gewassen mogen ondervinden . Wanneer zij dan vroeg zaaien worden deze voor de zaadvorming geklapt en is de dracht voor de bijen verloren . .....Wanneer echter ( dat geluk heb ik vaak ) diverse percelen in verband gezaaid worden binnen het bereik van je volken is het mogelijk om een goede stuifmeeldracht in de herfst te hebben . Sommige late percelen bloeien nog , maar het het nu geproduceerde zaad zit onvoldoende kiemkracht in .
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

En......er is vrij recent nog een onderzoek geweest over die akkerranden.
Ik kan het zo snel niet vinden, maar de strekking was dat er veel restanten van landbouwbeschermingsmiddelen in de planten van de akkerranden terecht komen die ook in de honing terug te vinden zijn.

Roel
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En......er is vrij recent nog een onderzoek geweest over die akkerranden.
Ik kan het zo snel niet vinden, maar de strekking was dat er veel restanten van landbouwbeschermingsmiddelen in de planten van de akkerranden terecht komen die ook in de honing terug te vinden zijn.
Dit klopt!! Het is allemaal niks! Hetzelfde als met de steun in de jaren 2000 voor meer natuurlijk weidebeheer en natuurlijke graslandstroken (3M stroken). Er is heel veel geld naar gegaan en het heeft voor de natuur (in termen van herstel voor vogel- of plantenrijkdom) weinig opgeleverd.
Houdt de boer ermee op de subsidies dan is het game over...

Ik denk dat het belangrijk is dat er zoveel mogelijk natuurgebieden komen (nog veel meer!!). Alleen maar goed voor de imker (en ook voor wilde bijen!!). Ik ben al 25 jaar lid van Natuurmonumenten en dat zal ik ook mijn hele leven blijven.
En hopelijk staat er steeds meer een generatie op die het heeft gehad met vergif...en overproductie. Maar de huidige problematiek bij melkveeboeren belooft nog niets veel goeds!

Vr. gr.

PS Ik heb zelf recent een natuurgebiedje aangekocht. Dit voorjaar ga ik daar grote bijenhotels inplaatsen.
JP
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Dit is de bron van het akkerranden artikel:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=22629

Ik ga het nog eens een keer goed bekijken.

Mvg, Roel

P.S. Grote bijenboelavond in Ruinen op 17 maart 2017!!
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Daar wordt je niet vrolijk van.... De gemeente weert wil inzaaien akkerranden verder promoten.

Ik hou mijn standplaatsen in de stad maar goed in ere.

grz

erik.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ruinerweg schreef:Dit is de bron van het akkerranden artikel:
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=22629
Ik ga het nog eens een keer goed bekijken.

Mvg, Roel
P.S. Grote bijenboelavond in Ruinen op 17 maart 2017!!
Daar worden we echt niet goed van. Ik bedoel: van het lezen van het uittreksel
en de bijen misschien van het consumeren van neonics.
Heel eerlijk van Anthonie Stip en Ben Koks als :mrgreen: :mrgreen: dat ze
het Engelse artikel onder de aandacht gebracht hebben.
Op de voorlichtingsavond van de ANOG heeft
Joachim van der Valk niets over dat onderzoek gezegd.
Ik hoop dat de "Bijenmakelaar" eens iets van zich laat horen. :o

Ben Koks ken ik al 30 jaar als de eerste promotor van het Grauwe Kiekendiefproject.
Toen rond 1985 enorme percelen in de Reiderwolderpolder van de
ingepolderde Dollard langdurig in de braak werden gelegd, in verband met de "tarweberg"
(= wereldoverschot),vestigden zich er een grote populatie Grauwe kiekendieven,
die er tot vóór enkele jaren succesvol gingen broeden. Ben was in de wolken.
Helaas is het aantal geslonken. Van Ben heb ik niet gehoord dat het door de neonics komt.
Wel dat het verband houdt met het ontbreken van GROTE aaneengesloten percelen braakland.

Ben propageert grote BLOKKEN LANGJARIGE braak in plaats van braakranden.van welke
laatst genoemde de gebruiksduur volgens toezichthouder Joachim
hooguit 3 jaar moet zijn om vergrassing en opslag van Bijvoet en Akkerdistels tegen te gaan.

Dankzij Ben Koks en zijn kiekendief, met diens prooidieren, de veldmuizen en akkervogels,
is heel langzaam de weg ge-opend om braakranden in te zaaien voor akkervogels
en plantenluizenetende insecten en wilde bijen toen de tarweberg gekrompen was.
Pas 8 jaar geleden mochten er bijenvolken in geplaatst worden.
Honingbijen werden voorheen te veel als concurrenten beschouwd.

Ben Koks wil eigenlijk wat Jaap en Jelte en Roel enz. óók willen; namelijk
GROTE ONGEREPTE percelen
die zeg maar 20 jaar en langer als bijenweide kunnen functioneren,
zoals dat met snelgroeiend houtgewas in de afgelopen 25 jaren is gebeurd
voor bio-massa en CO2 reductie. Aan de laatste functie is thans méér dan ooit behoefte.

Een goed voorbeeld is het Houwingehamsterbos van Staatsbosbeheer nabij Oude Schans
tussen Boneschans en Bad Nieuwe Schans. Dat heeft tevens 'n waterbergingsfunctie.
Er is 'n enorme variatie aan soorten. Veel Linden- en Kersenbomen en Wilgen om enkele te noemen. Ik heb er lang geleden ook met volken gestaan.
Thans is er 'n beroepsimker actief. Zjef :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op vr 18 nov 2016, 07:41, 2 keer totaal gewijzigd.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Moeten we ook de gehaltes bespreken
die in het artikel van Christina Botias en anderen staat ?

ng betekent toch nanogram ?

6,9 ng neonicotinoïdenresidu per gram pollen bij wilde planten in akkerrand betekent toch:
6,9 miljardste gram neonics per gram stuifmeel ?

1 ng per gram is immers 1x 10 tot de macht MIN negen ofwel éénmiljardste gram per gram.
anders geschreven en gezegd:
1 ng = 1|1.000.000.000 gram ofwel 1:1.000.000.000 gram ofwel éénmiljardste deel van 'n gram.

Hoe moet ik de hoeveelheid verstaan die op de tekening de kast per DAG binnen komt ?

Kunnen de bijen die lage (?) hoeveelheden ontgiften ?

Uiteraard is puur, zuiver, residuloos voedsel het ideaal waarnaar we streven
bij bodems en planten en dieren en mensen (in de volgorde van 'n voedselketen). Zj. :b10:

P.S. Ik zal jullie bijdragen bespreken met de voorzitter van de ANOG.
Ik zou ook wel de opvatting van het Louis Bolk instituut willen horen over het braakbeleid.
www.louisbolk.org
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

bee-tree schreef:Kunnen de bijen die lage (?) hoeveelheden ontgiften ?
Hallo,
Volgens mij zijn er 2 mechanismen die het gif beinvloeden.
Het ontgiften door de bijen, hierdoor zou het voedsel voor de larven "schoon" (schoner?) zijn en het afbreken van de NN. Ik kom halfwaardentijden tegen van 8 maanden tot 12 jaar. 8 maanden is ergens hoopvol, in theorie ga je in 2 jaar naar 10% restgif. Bij 12 jaar is het beeld anders los van de opbouw van de NN.
Bij andere stoffen die de bij ontgift uit de voeding voor de larven zouden ze opgeslagen worden in het lichaam van de bij. Bij het overlijden van de bij komen die weer vrij...... ergens.

grtz

erik.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

bee-tree schreef: Ik zou ook wel de opvatting van het Louis Bolk instituut willen horen over het braakbeleid.
Wij hebben hier enkele jaren meewerkt aan stuifmeel onderzoek via de bloemenzaad studieclub , zij vonden zelfs stuifmeel van bloemen welke op ons eiland niet voorkomen en weigerden om op hun onderzoek terug te komen en talrijke bloemen welke hier zeer kort bij de gebruikte volken stonden vond men geen stuifmeel van . .....Nee wij hebben geen behoefte meer aan hun uitkomsten .
Plaats reactie