Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch »

Totale oogst grootste Dadant 60 kg :D ...(er zat nog een deel voorjaarshoning van de maand mei/juni in plus braam en linde)
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Alex Mönch schreef:Totale oogst grootste Dadant 60 kg :D ...(er zat nog een deel voorjaarshoning van de maand mei/juni in plus braam en linde)
Alex
Elders schreefje:
Ad,ik ga nu al over de 100 kilo,en dan weet ik nog niet eens wat er in de onderste 2 broedkamers zit.

Dan hebben ze al aardig ingeteerd op korte tijd. Voor mij geen Buckfast. :o :naughty: :lol:

ad staals
Alex Mönch
Contacteer:

Ad,Ad,Ad,goed lezen jongen :lol:
Dat ging over mijn Spaarkast en niet over de Dadant waar ik nu klaar mee ben.
Spaarkast waar het meeste in zit ga ik dit weekend aan beginnen :D
Maar eerst nog vanavond 2 honingkamers van mijn nieuwe Dadant waar ik begin mei een sterke kunstzwerm in heb gedaan.
Ad als er tussen de 125 en 150 kilo honing inzit...schakel je over op Buckfast ok ? :violin: :lol:
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Alex Mönch schreef:Ad,Ad,Ad,goed lezen jongen :lol:
Dat ging over mijn Spaarkast en niet over de Dadant waar ik nu klaar mee ben.
Spaarkast waar het meeste in zit ga ik dit weekend aan beginnen :D
Maar eerst nog vanavond 2 honingkamers van mijn nieuwe Dadant waar ik begin mei een sterke kunstzwerm in heb gedaan.
Ad als er tussen de 125 en 150 kilo honing inzit...schakel je over op Buckfast ok ? :violin: :lol:

Alex
Spaarkasten heb ik al, maar komen toch geen Buckfast in.
Maar jij stapt weer over op spaarkasten? :lol:

ad staals
Alex Mönch
Contacteer:

Nee Ad,weer mis :lol: .....had die kast vorig jaar om een klein Buckfast volk in te huisvesten,maar was eigenlijk voor de verkoop.....ik wil inderdaad af van die Spaarkast,maar omdat het dit jaar zo n gekkenhuis was met het zeer vroege voorjaar en de daarbij horende vroege start van de inkomende nectar heb ik hem maar aangehouden,om te kijken of ik er nog wat van die heerlijke voorjaarshoning mee kon oogsten.....Dit liep een beetje uit de hand :lol:
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

3 Kielers klaargemaakt gevuld met voerbak vol apifonda en in een 20 ramer koningin opgezocht en jonge bijen zonder moer in emmer geschud en daarmee de kielers gevuld 3 maagdelijke gele BF B70 koninginnen gehaald bij Hennie staan nu binnen in de hal te brommen, mogen morgenavond in het donker naar buiten in de tuin. Nou maar afwachten of de dames aan de leg raken!

Freek
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Alex, 100 kg voor een spaarkast... Ik zou het guiness book of records informeren. Misschien kun je met een beetje inspanning er wel 200 van maken.
Using Tapatalk
Alex Mönch
Contacteer:

hahahahahaha,ja ik weet dat het voor de meesten als een sprookje klinkt,toch heb ik niet veel bijzonders gedaan.
3 belangrijke dingen :een zeer goede Buckfast moer in de kast van Hennie Kroeze
in een zeer goed drachtgebied staan en net als iedereen mazzel hebben met het weer vanaf het voorjaar tot nu.
Vooral de overvloedige regen vlak voor de bloei van de linde die gevolgd werd door warm drukkend weer heeft geholpen.
De meeste jaren is het of te droog tijdens de bloei,of te nat....dit jaar was het allemaal perfect.
En steeds maar broedkamers met kunstraat geven,die in no time waren uitgebouwd en volgegooid met nectar....de koningin had niet eens de kans om erin te gaan leggen.
Als er een aanhoudende zware dracht is en je geeft steeds broedkamers met kunstraat,dan stimuleer je de haaldrift ook nog eens extra!!
Gevolg is dat er nu een Spaarkast staat met 7 broedkamers...ik heb 2 honingkamers die daarop stonden al geslingerd(allebei 100% gevuld en verzegeld ruim 20 kilo)
Dit weekend begin ik met slingeren...zal het 1 en ander wel ff filmen en op youtube zetten :lol:
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Alex. Leuk!!!
Using Tapatalk
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Tja..als alles lekker gaat dan zijn die beesten tot gekke dngen in staat.
Australie > 300kg/jaar.

Dit jaar hier zeer uiteenlopende resultaten :) Tja...alle omstandigheden waren toch anders.

Ben ik nu van m'n geloof aan het geraken?
Ik heb ook een superdikke koningin...is eigenlijk helemaal niet zo produktief...of is ze nu zo zwermtraag?
Wel apart ook...die bijen zitten uit zichzelf altjd heel dicht op elkaar en bewegen maar heel langzaam in het nest.
Misschien beter gezegd:"ze laten zich veel minder verstoren bij inspectie"? ;)
Gesloten