Bijen houden 'zonder' varroabestrijding
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Bijen houden 'zonder' varroabestrijding
Beste mensen,
Met veel aandacht probeer ik de discussie bij te houden.Elke keer blijf ik wel met wat vragen zitten
1 Hoe groot is het verspreidinggebied waar de varroa voorkomt?
Als ik het zelf zou moeten zeggen,denk ik over de hele wereld in de gematigklimaatzone
Daar waar de winterzit plaats vind.
Elke keer als ik bij Arno ben verwonder ik mij dat er daar nooit over wordt gesproken. laat staan dat ze er last van hebben
Hij is er wel, maar de bij weet er mee om te gaan.
2 Zijn er nog meer gebieden waar dit het geval is waar niet aan bestrijding word gedaan.
3 En hoe groot is dan het effect van die stille niet bestrijders. Als die er werkelijk zijn, wat is daar dan aan de hand?
4 Hoeveel gerenommeerde instituten (landen)houden zich hier mee bezig?
Het zijn simpele vragen, maar ik denk dat er op het forum wel meer zijn die er geen andwoord op hebben, vandaar
Bertus
Met veel aandacht probeer ik de discussie bij te houden.Elke keer blijf ik wel met wat vragen zitten
1 Hoe groot is het verspreidinggebied waar de varroa voorkomt?
Als ik het zelf zou moeten zeggen,denk ik over de hele wereld in de gematigklimaatzone
Daar waar de winterzit plaats vind.
Elke keer als ik bij Arno ben verwonder ik mij dat er daar nooit over wordt gesproken. laat staan dat ze er last van hebben
Hij is er wel, maar de bij weet er mee om te gaan.
2 Zijn er nog meer gebieden waar dit het geval is waar niet aan bestrijding word gedaan.
3 En hoe groot is dan het effect van die stille niet bestrijders. Als die er werkelijk zijn, wat is daar dan aan de hand?
4 Hoeveel gerenommeerde instituten (landen)houden zich hier mee bezig?
Het zijn simpele vragen, maar ik denk dat er op het forum wel meer zijn die er geen andwoord op hebben, vandaar
Bertus
-
- Contacteer:
Elke keer als ik bij Arno ben, verwonder ik mij dat er daar nooit over wordt gesproken. Laat staan dat ze er last van hebben. Hij is er wel, maar de bij weet er mee om te gaan.
Bertus,
Dat is algemeen bekend. Dat komt, als ik me goed herinner, door die killerbee, waarmee die mensen erg in hun schik zijn. Dat 'killerige' is er al lang afgesleten en ze hebben er een zeer goede bij aan over gehouden. In een eerdere, lange discussie tussen Romee en mij over varroa-tolerantie is in het archief daar wel het een en ander over te vinden.
Zie pag. 2 onderaan en pag. 3 van:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =Killerbee
!Piet ( .... , die 1 vraag beantwoorden wel genoeg vindt)
Bertus,
Dat is algemeen bekend. Dat komt, als ik me goed herinner, door die killerbee, waarmee die mensen erg in hun schik zijn. Dat 'killerige' is er al lang afgesleten en ze hebben er een zeer goede bij aan over gehouden. In een eerdere, lange discussie tussen Romee en mij over varroa-tolerantie is in het archief daar wel het een en ander over te vinden.
Zie pag. 2 onderaan en pag. 3 van:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =Killerbee
!Piet ( .... , die 1 vraag beantwoorden wel genoeg vindt)
-
- Contacteer:
Lammert van Beek schreef :
"De meest imkers, die kleinere aantallen bijenvolken houden, zijn nog niet zover dat zij met succes kunnen experimenteren met 'biologische'
"De meest imkers, die kleinere aantallen bijenvolken houden, zijn nog niet zover dat zij met succes kunnen experimenteren met 'biologische'
-
- Contacteer:
[quote="Ria van den Berg"]
"De meeste imkers, die kleinere aantallen bijenvolken houden, zijn nog niet zover dat zij met succes kunnen experimenteren met 'biologische'
"De meeste imkers, die kleinere aantallen bijenvolken houden, zijn nog niet zover dat zij met succes kunnen experimenteren met 'biologische'
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Het is wel interessant te lezen wat mijn optiek over deze zaak is!
Ik denk inderdaad dat er heel grootschalig gezocht moet worden om die enkele volken met goede genen te vinden die een oplossing kunnen aandragen voor het varroa probleem. Ik denk dat er wel subsidie voor te krijgen moet zijn. Misschien bij de EU.
Het inkruisen met natuurvolken heb ik geloof ik niet beweerd, al heb ik wel gezegd dat op termijn de zwermen van wilde volken heel waardevol kunnen zijn, omdat de natuur zo meedogenloos is en wel zal selecteren op resistentie.
Dat materiaal kan ook voor ons weer waardevol zijn.
Overigens, betreffende de killer bees, ook de bijen in Afrika hebben minder problemen met varroa. Deze bijen zullen eerder in noodgevallen een nest verlaten, hebben een iets kortere ontwikkelingscyclus en poetsen elkaar misschien wel meer.
Allemaal dingen waar de varroa niet zoveel mee kan.
Tieme
Ik denk inderdaad dat er heel grootschalig gezocht moet worden om die enkele volken met goede genen te vinden die een oplossing kunnen aandragen voor het varroa probleem. Ik denk dat er wel subsidie voor te krijgen moet zijn. Misschien bij de EU.
Het inkruisen met natuurvolken heb ik geloof ik niet beweerd, al heb ik wel gezegd dat op termijn de zwermen van wilde volken heel waardevol kunnen zijn, omdat de natuur zo meedogenloos is en wel zal selecteren op resistentie.
Dat materiaal kan ook voor ons weer waardevol zijn.
Overigens, betreffende de killer bees, ook de bijen in Afrika hebben minder problemen met varroa. Deze bijen zullen eerder in noodgevallen een nest verlaten, hebben een iets kortere ontwikkelingscyclus en poetsen elkaar misschien wel meer.
Allemaal dingen waar de varroa niet zoveel mee kan.
Tieme
-
- Contacteer:
Hallo Ria,Ria van den Berg schreef:
Het lijkt me juist meer iets voor kleinere imkers. Als hobby imker hoef je je geen zorgen te maken of de rekeningen wel betaald kunnen worden als je je volken verliest.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Ik ben het helemaal niet met je eens. Als hobby imker met 15 kasten, wil ik ook een beetje continuïteit in mijn honing oogst. Je kan je wel voorstellen hoe jou klanten reageren als ze 2 jaar bij jou geen honing kunnen kopen een derde jaar weer wel en zo verder. Ook bij mij zullen de klanten, die ik wel wil behouden, zo reageren. Ook ik wil dat mijn hobby geen put is zoals de meeste staatskassen. In tegendeel, zelf bedruipend is het minimale.
Ik vind het ook als hobby imker geen bemoedigende gedachte dat ik dit jaar 15 nieuwe volken moet aanschaffen/maken omdat mijn vorige door de varroa ten onder zijn gegaan. Het volgende jaar kan ik dan weer honing oogsten om het volgende jaar de kasten weer ten onder te zien gaan. Een prettig gedacht? Voor mij niet.
Het experimenteren op deze wijze is volgens mij iets voor de instituten. Zij hebben de kennis en het personeel om alles op een wetenschappelijke wijze op te volgen.
Btw is het niet beter van varroa tollerant te spreken dan van varroa resistent? Resistent wil zeggen dat de bij zelfstandig in staat is om zichzelf varroa vrij te houden. Tollerant wil dan weer zeggen dat de bij in staat is om de varroa besmetting onder de voor het volk dodelijke grens te houden. Als we al zo ver komen, zou dat al geen overwinning zijn?
mvg
Theo
Voor grootschalig onderzoek op varroa tolerantie/resistentie is op de volgende sites informatie te vinden.
http://www.bienenzucht.de ga naar AG Toleranzzucht.
http://www.uniud.it/eurbee/
http://www.bienenzucht.de ga naar AG Toleranzzucht.
http://www.uniud.it/eurbee/
Tieme vraagt hierboven of er geen subsidies te krijgen zijn bij de EU. Kijk eens op de site van;
Fonds Européen d'orientation et de garantie agricole (FEOGA)
zoek: abeille varroa résistence FEOGA
De EU subsidieert de varroa-problematiek voor 100.000-den euros in Frankrijk en dit gedurende jaren. Daar zijn natuurlijk véél beroepsimkers en zijn er ook meer instituten die zich bezich houden met bijen. ( Elke universiteit heeft wel een of meer projecten lopen met bijen)
Het is gewoon een questie van lobbyen en dus zal België en Nederland wel enkele kleine projecten goed gekeurd krijgen en die vooral niet te veel geld kosten, want welke politicus ligt wakker van de enkele mensen die per jaar enkele kilo's honing verkopen als bijverdienste. (cynisch bedoeld)
groetjes
kg
De EU subsidieert de varroa-problematiek voor 100.000-den euros in Frankrijk en dit gedurende jaren. Daar zijn natuurlijk véél beroepsimkers en zijn er ook meer instituten die zich bezich houden met bijen. ( Elke universiteit heeft wel een of meer projecten lopen met bijen)
Het is gewoon een questie van lobbyen en dus zal België en Nederland wel enkele kleine projecten goed gekeurd krijgen en die vooral niet te veel geld kosten, want welke politicus ligt wakker van de enkele mensen die per jaar enkele kilo's honing verkopen als bijverdienste. (cynisch bedoeld)
groetjes
kg
-
- Contacteer:
Over Europese subsidies gesproken:kreydt schreef:
Tieme vraagt hierboven of er geen subsidies te krijgen zijn bij de EU. Kijk eens op de site van;
De EU subsidieert de varroa-problematiek voor 100.000-den euros in Frankrijk en dit gedurende jaren. ( Elke universiteit heeft wel een of meer projecten lopen met bijen)
groetjes
kg
Het 'Gotland onderzoek'
-
- Contacteer:
!Piet!,Piet Jager schreef:Daar zeg je wat Lammert! We zijn nu bezig in het 26e jaar met chemische middelen en nog steeds gefocust op BESTRIJDING. Hoe lang wil je nog door gaan????
Na 25 jaar wordt het, dacht ik, hoog tijd om de bakens te verzetten.
!Piet
Volgens mij zijn wij al 25 jaren bezig de bakens te verzetten.
Wij begonnen in de tachtiger jaren met tabaksrook omdat dat de Varroamijt zou doden.
Daarna kwamen Perizin en Apistan als echte pesticiden. Nadat Perizin in Nederland niet langer was toegelaten en Apistan wegens een voorspelde en inmiddels bewezen resistentie van de Varroamijt uit de gratie raakte, kwam er een aantal nieuwe middelen die al veel minder 'belastend'