Koolzaad: voorjaarsontwikkeling
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling
Hennie,
Bedankt!
Ik heb een vat met ongeveer 20 kg en roer met een accuboormachine. Vind het heel lastig te bekijken hoe lang ik moet roeren met de spiraal. Al vrij snel wordt de massa weer helder, te oordelen aan de spiraal is honing onderin het dikst.
Moet ik het na het enten meteen afvullen of nog weer een paar dagen roeren? Je ziet maar alle dingen moet je leren!
Groet,
Roel
Bedankt!
Ik heb een vat met ongeveer 20 kg en roer met een accuboormachine. Vind het heel lastig te bekijken hoe lang ik moet roeren met de spiraal. Al vrij snel wordt de massa weer helder, te oordelen aan de spiraal is honing onderin het dikst.
Moet ik het na het enten meteen afvullen of nog weer een paar dagen roeren? Je ziet maar alle dingen moet je leren!
Groet,
Roel
-
- Imker sinds: 1989
- Contacteer:
Hoi Roel,
Officieel moeten motoren op mengers voor levensmiddelen een stofdichte behuizing hebben. (Zoals ook de orginele motoren op de honingslinger hebben)
Jaap
Let je er wel op dat je je accuboor zo veel mogelijk naast je vat houdt. Er komt n.l. stof van je koolstofborsteltjes af wat dan in je honing komt. Dan krijg je koolstofborstelhoning i.p.v koolzaadhoning.[;)]Ik heb een vat met ongeveer 20 kg en roer met een accuboormachine
Officieel moeten motoren op mengers voor levensmiddelen een stofdichte behuizing hebben. (Zoals ook de orginele motoren op de honingslinger hebben)
Jaap
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik sluit me aan bij Jaap. Ik heb ook wel geboord (of eigenlijk geroerd) met (nieuwe) accuboormachine. Ook al zijn de deeltjes miniscuul, het kan/mag eigenlijk niet...
Of zitten we nu pietpeuterig(1) te doen??
jp
(1)= lettend op kleinigheden
Of zitten we nu pietpeuterig(1) te doen??
jp
(1)= lettend op kleinigheden
-
- Contacteer:
Jaap en Jelte,
Ik heb dit al eens meegemaakt met mijn voorjaarshoning; ik heb nu een grote trechter op de stang van de de boormachine gemaakt zodat er nu absoluut niks in kan vallen; verder heb ik boven mijn vat een kunststof deksle met een gat!
Door ervaring wijs geworden, maar toch bedankt!
Roel
www.ruinerimkers.nl
Ik heb dit al eens meegemaakt met mijn voorjaarshoning; ik heb nu een grote trechter op de stang van de de boormachine gemaakt zodat er nu absoluut niks in kan vallen; verder heb ik boven mijn vat een kunststof deksle met een gat!
Door ervaring wijs geworden, maar toch bedankt!
Roel
www.ruinerimkers.nl
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Na enten nog een keer of drie roeren en dan afvullen. Als de honing eerder (te) compact dreigt te worden, vul je zo snel mogelijk de potten.Moet ik het na het enten meteen afvullen of nog weer een paar dagen roeren?
Voor de duur van het roeren moet je feeling krijgen; je moet het gevoel krijgen, dat je de honing goed door elkaar gehusseld hebt.
hennie oes
-
- Contacteer:
Koolzaadhoning behoef je niet te enten.
Roeren is voldoende totdat het voor de laatste keer roeren begint te stollen.
Koolzaadhoning is de beste enthoning.
Dirk
dertiende
Roeren is voldoende totdat het voor de laatste keer roeren begint te stollen.
Koolzaadhoning is de beste enthoning.
Dirk
dertiende
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Dirk,
Jij hebt het wellicht over een speciaal soort Koolzaad; In mijn jonge jaren liet ik het ook bij roeren; eenmaal uitgekristaliseerd kreeg ik er geen spijker ingeslagen en, hoe lekker ook, mijn klanten liepen weg. Sinds ik ent met een potje klaver krijg ik heerlijke, smeuige, goed smeerbare honing.[:)]

Jij hebt het wellicht over een speciaal soort Koolzaad; In mijn jonge jaren liet ik het ook bij roeren; eenmaal uitgekristaliseerd kreeg ik er geen spijker ingeslagen en, hoe lekker ook, mijn klanten liepen weg. Sinds ik ent met een potje klaver krijg ik heerlijke, smeuige, goed smeerbare honing.[:)]

-
- Contacteer:
Het kristalliseren gaat wel snel, nu na 4 dagen is de honing niet meer doorzichtig en begint al aardig stijf te worden. Bij het roeren komen er nu donkere draden /sleepsporen van de spiraal in het vat!
Ik heb de potjes al vast schoon gemaakt en op zijn kop gezet.
Ik denk dat het gauw tijd wordt om af te vullen.
Ik heb de potjes al vast schoon gemaakt en op zijn kop gezet.
Ik denk dat het gauw tijd wordt om af te vullen.
Inderdaad Hennie,ik moet Dirk gelijk geven dat koolzaadhoning de ideale enthoning is.
Je moet alleen weten hoe hem te gebruiken.
Mijn voorjaarshoning van mijn thuisstand die hoofdzakelijk van fruit en
wilgendracht komt meng ik met mijn koolzaadhoning waar ik ieder jaar ook met een aantal kasten sta.Met een honingroerder heb je binnen de acht dagen een mooie cremehoning die smeerbaar blijft zoals een chocopasta.
Ik hou altijd een emmer koolzaadhoning over om ook mijn najaarshoning te enten.Mijn verhouding is 10% enthoning.

Je moet alleen weten hoe hem te gebruiken.
Mijn voorjaarshoning van mijn thuisstand die hoofdzakelijk van fruit en
wilgendracht komt meng ik met mijn koolzaadhoning waar ik ieder jaar ook met een aantal kasten sta.Met een honingroerder heb je binnen de acht dagen een mooie cremehoning die smeerbaar blijft zoals een chocopasta.
Ik hou altijd een emmer koolzaadhoning over om ook mijn najaarshoning te enten.Mijn verhouding is 10% enthoning.

- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Woody,
Hennie heeft het over het enten van koolzaadhoning, niet over enten met koolzaadhoning.
Overigens een hele aardige (handige) honingroermachine.
Hennie heeft het over het enten van koolzaadhoning, niet over enten met koolzaadhoning.
Overigens een hele aardige (handige) honingroermachine.