Hoe is de dracht bij jullie?
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Re: Hoe is de dracht bij jullie?
Bij 2 volken zijn er 10 ramen van de 11 mooi gevult alleen ze zijn traag met verzegelen
Maar ze zijn er mee bezig
De linden zal ook niet meer lang duren voor die bloeit
Paul
Maar ze zijn er mee bezig
De linden zal ook niet meer lang duren voor die bloeit
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Ik zag onder weg hoop linde die op knappen staan dus dat komt wel goed met dit weer
Word volle bak
Word volle bak
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Heb vandaag ook de linde van dichtbij gezien. Staat er echt super voor. En ze staan echt nat nu.
Maar duurt nog zeker 10 tot 14 dagen schat ik zo. Wel spannend.
Ga van de week extra bakken met kunstraat bijzetten die de volken dan hopelijk min of meer hebben uitegbouwd tegen de linde dracht. Heb inmiddels ook net bevruchte jonge K. Daar ben ik erg blij om: die jonge volken kunnen enorm van de linde profiteren. Woensdag komen komt er een nieuwe serie uit, maar mss moet ik doe toch maar op kleine kasten zetten (3 en 6 ramers), want dat kunnen die volkken optimaal profiteren (itt bevruchtingskastjes).
Gr.
Maar duurt nog zeker 10 tot 14 dagen schat ik zo. Wel spannend.
Ga van de week extra bakken met kunstraat bijzetten die de volken dan hopelijk min of meer hebben uitegbouwd tegen de linde dracht. Heb inmiddels ook net bevruchte jonge K. Daar ben ik erg blij om: die jonge volken kunnen enorm van de linde profiteren. Woensdag komen komt er een nieuwe serie uit, maar mss moet ik doe toch maar op kleine kasten zetten (3 en 6 ramers), want dat kunnen die volkken optimaal profiteren (itt bevruchtingskastjes).
Gr.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Bij mij op hemelsbreed 30 meter van mijn kasten staan drie grote cotoneaster hagen volop in bloei..totale lengte zo rond de 120 meter, 1,30 meter hoog en 60 cm breed...duizende van mijn bijen zaten gisteren op de ontelbare kleine bloempjes....ze wandelden gewoon door de struiken heen van bloem tot bloem.
Grote hoeveelheden bramen staan op open gaan 200 to 400 meter van mijn huis.
Klaver op de grote grasvelden komt er nog aan en lindenbomen vroege en late in overvloed....kortom,als het weer mee zit krijg ik een geweldige oogst ondanks de koude en droge start.
En niet te vergeten in sommige jaren blad honing......1 jaar meegemaakt,dat de linde was verregend en toen brak er een lange periode van droog warm weer aan......ze haalden als gekken blad honing en vlogen al volop om 5 uur ochtends...de dauw op de linden bladeren maakte het voor de bijen mogelijk om blad honing te verzamelen....na een paar uur zon,is het te droog en kunnen ze het niet meer opnemen.
De honing was toen bijna zo zwart als drop en smaakte heerlijk.
Grote hoeveelheden bramen staan op open gaan 200 to 400 meter van mijn huis.
Klaver op de grote grasvelden komt er nog aan en lindenbomen vroege en late in overvloed....kortom,als het weer mee zit krijg ik een geweldige oogst ondanks de koude en droge start.
En niet te vergeten in sommige jaren blad honing......1 jaar meegemaakt,dat de linde was verregend en toen brak er een lange periode van droog warm weer aan......ze haalden als gekken blad honing en vlogen al volop om 5 uur ochtends...de dauw op de linden bladeren maakte het voor de bijen mogelijk om blad honing te verzamelen....na een paar uur zon,is het te droog en kunnen ze het niet meer opnemen.
De honing was toen bijna zo zwart als drop en smaakte heerlijk.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Van uw speciale verslaggever aan de Veluwezoom-Oost.
IJssel stroomt op dit moment over. Moest gisteren als de donder mijn bijen verhuizen. Ik mocht gelukkig bij iemand in Rheden staan. Bedankt, Klaas! In de uiterwaarden was de dracht slecht. Eén volk had de honingkamer praktisch leegegeten.
Gister eveneens in Rheden piepklein nazwempje geschept en 's avonds op een paar uitgebouwde raten gegooid. Vanochtend zat er verse nectar in. Dat moet dat zwerpje hebben meegenomen hebben uit Rheden. In de bebouwde kom hier geen klachten dus. Daarbuiten is het afgelopen.
Vanavond tamme kastanjes, acacia's en linden gecheckt. Voor alle drie geldt: duurt nog wel even, zeker twee weken. Dat is opmerkelijk, want dat betekent dat met name de acacia overdreven laat is. Die bloeit hier doorgaans in de tweede/derde week van mei. Ik verwacht wel dat ze alle drie tegelijkertijd los gaan.
Da's mooi, want tegen die tijd zet ik mijn volkjes weer op de thuisstand in Dieren, tussen - u raadt het al - de tamme kastanjes, de acacia's en de linden.
Groet,
Bart
IJssel stroomt op dit moment over. Moest gisteren als de donder mijn bijen verhuizen. Ik mocht gelukkig bij iemand in Rheden staan. Bedankt, Klaas! In de uiterwaarden was de dracht slecht. Eén volk had de honingkamer praktisch leegegeten.

Gister eveneens in Rheden piepklein nazwempje geschept en 's avonds op een paar uitgebouwde raten gegooid. Vanochtend zat er verse nectar in. Dat moet dat zwerpje hebben meegenomen hebben uit Rheden. In de bebouwde kom hier geen klachten dus. Daarbuiten is het afgelopen.
Vanavond tamme kastanjes, acacia's en linden gecheckt. Voor alle drie geldt: duurt nog wel even, zeker twee weken. Dat is opmerkelijk, want dat betekent dat met name de acacia overdreven laat is. Die bloeit hier doorgaans in de tweede/derde week van mei. Ik verwacht wel dat ze alle drie tegelijkertijd los gaan.
Da's mooi, want tegen die tijd zet ik mijn volkjes weer op de thuisstand in Dieren, tussen - u raadt het al - de tamme kastanjes, de acacia's en de linden.

Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Met ze linden in aantocht, maar nog geen verzegelde raten vraag ik me het volgende af: kan ik de honingkamers er gewoon op laten staan en de zomerhoning bij de voorjaarshoning laten steken, of moet ik andere maatregelen nemen? HK bijplaatsen is geen probleem (als ze hem vol krijgen...).
Ik hoop nog steeds op de blauwe bessen, maar die zullen niet heel lang meer in bloei staan. De komende dagen moet het dan gebeuren.
Ik hoop nog steeds op de blauwe bessen, maar die zullen niet heel lang meer in bloei staan. De komende dagen moet het dan gebeuren.
- Ewout
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Wij hebben gisteren van twee volken 15 kg honing geslingerd, wat zeker niet tegenviel. We hadden er vliegers van gemaakt, dus dan is zo'n honingkamer extra snel vol... Je weet het nooit natuurlijk, maar volgens mij wordt het een mooie honingzomer!
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik had ook vliegers gemaakt, maar dat heeft bij mij toch niet geholpen, helaas.
Ik heb de honingkamers eraf gehaald. Ik zei al dat één volk hem praktisch had leeggegeten, vandaar. Ik denk dat ik maar een beetje ga voeren, in afwachting van de zomerdracht. Dan zet ik de bakken terug.
Groet,
Bart
Ik heb de honingkamers eraf gehaald. Ik zei al dat één volk hem praktisch had leeggegeten, vandaar. Ik denk dat ik maar een beetje ga voeren, in afwachting van de zomerdracht. Dan zet ik de bakken terug.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Hier zit er bij 2 volken nu wel iets in de honingkamer, maar niet veel. De rest heeft net genoeg voor eigen gebruik. Hopelijk komen er nu een paar mooie weken. Er is hier dracht genoeg, maar te weinig vlieguren, door kou en wind.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
vandaag hier vollen bak
1 volk HK (simplex broedbak) half vol , ander volk HK (simplex HZ - halve BB) ook half vol
1 week weer zoals vandaag en tis in orde
1 volk HK (simplex broedbak) half vol , ander volk HK (simplex HZ - halve BB) ook half vol
1 week weer zoals vandaag en tis in orde