p.zwartepoorte schreef:waarom in eigen gemaakte doppen ?
paul
Omdat ze dan zeker goed aangenomen worden.
Op advies van zeer ervaren Buckfast telers.
Huh? zag ik laatst zo'n prachtig nicot systeem met alles erop en eran bij Ferry gaat hij zelf doppen maken?
wel een leuk weetje dat eigengemaakte doppen beter schijnen aangenomen te worden.
p.zwartepoorte schreef:waarom in eigen gemaakte doppen ?
paul
Omdat ze dan zeker goed aangenomen worden.
Op advies van zeer ervaren Buckfast telers.
Huh? zag ik laatst zo'n prachtig nicot systeem met alles erop en eran bij Ferry gaat hij zelf doppen maken?
wel een leuk weetje dat eigengemaakte doppen beter schijnen aangenomen te worden.
Ik lig ook liever onder linnen dan polyester.
Heren heren, ik heb het Nicot systeem gebruikt maar de moeren waren al uitgelopen dus om ze dan zeker geaccepteerd te krijgen in een Apidea heb ik haar weer laten inlopen in een eigen gemaakt dop met een paar gaatjes in het eind geprikt daarna bovenkant dicht geknepen en een tandenstoker erdoor en tussen de raatjes in een Apidea gehangen die 2 uur eerder was gevuld met 1 koffiebekertje bijen.
ferry
waarom doe je zo moeilijk je had ze gewoon erin kunnen laten lopen aannemen doen ze wel want ze produceert nog geen feromoon meen ik je blaast haar er gewoon in met een pufje lucht
en klaar is kees oohnee ferry
p.zwartepoorte schreef:ferry
waarom doe je zo moeilijk je had ze gewoon erin kunnen laten lopen aannemen doen ze wel want ze produceert nog geen feromoon meen ik je blaast haar er gewoon in met een pufje lucht
en klaar is kees oohnee ferry
Oh ja sorry...even niet helemaal goed opgelet meneer Bantjes.
Hmm...Ik denk dat ik het beste omschrijf als moer erin gooien en dan bijen erop stortten.
Alles aangenomen....de uiteindelijk beste moer was zelfs nog heel licht van kleur,gelukkig werd het vroeg gehaald i.p.v. aborteren.
Ik heb de bijen niet eens twee uren laten staan voor ik de bevruchtingskastjes heb gevuld.
stuk of wat honingkamerramen afgeslagen in een emmer,lekker zo nu en dan schudden dat de vliegers wat weg waren en gewacht totdat de bijtjes lekker begonnen te brommen en toen de kastjes gevuld.
Of ik heb veel mazzel of wij doen er moeilijker over dan de bijen,dat eerste heb ik ook vast.
VInd het overigens wel een hele mooie methode met die kunstdoppen invoeren.
Het lijkt me alleen wel wat een gepiel om zo'n moer in zo''n dop te krijgen vooral als zij dat niet in haar hersentjes heeft.
Ook mooi dat je dus de moer opsluit in die dop dan kan ze ook niet wegvliegen bij het vullen van de kastjes.
Ik heb gisteren 24 Keelers gevuld met bijen uit de HK van een andere stand.
Gewoon in de emmer af slaan, en dan met een beker in de keeler laten vallen.
Mee naar huis, en als ze lekker brommen, dan de moer er gewoon inblazen.
Invoeren doe ik alleen in grotere eenheden, 6Ramer en groter.
Tha er is voor beide iets te zeggen.
Men weet uit onderzoek dat de koninginnen vaak worden beschadigd door werksters (mss bij onbevruchte K. minder), maar toch. Deze beschadiging zie je niet snel met het blote oog. Dergelijke beschadigingen kunnen later weer tot uitval leiden wellicht. Bij een wasdop zou je deze beschadiging kunnen verminderen. Het nadeel is weer dat juist doordat de moer in de dop zit de harmonisatie van het volkje niet of later op gang komt. Er is wel contact via de tong van de moer, maar dat is natuurlij ktoch minder als zij door het volkje loopt.
Vanavond kwam ik bij doppen breken een mooi moertje tegen dat aan het uitlopen was. Deze geoogst. Ook meteen bijen afgeslagen in een Kircrhainer. Deze staat nu lekker te brommen in de keuken. De moer zit nu een krulspeld. Zo kan ik de moer nog even merken morgen. Een extra moer.
Vrijdagochtend begin ik met de eerste teelt en hang ik dertig aangeblazen dopjes in een pleegvolk. Ik hoop dat het vanaf vrijdag echt beter weer wordt. Warmer vooral.
Kroese schreef:Ik heb gisteren 24 Keelers gevuld met bijen uit de HK van een andere stand.
Gewoon in de emmer af slaan, en dan met een beker in de keeler laten vallen.
Mee naar huis, en als ze lekker brommen, dan de moer er gewoon inblazen.
Invoeren doe ik alleen in grotere eenheden, 6Ramer en groter.
Vanavond in schemer heb ik de vlieggaten geopend.
Nu zegt mijn koninginnenteeltleraar in de honingbak zitten veel vliegbijen.
Ik heb hem tegengesproken daar ik van mening ben dat vliegbijen overwegend in de onderbak zitten.
Nu komt hij de volgende les aan met een onderzoek van Bijen WUR waar de vliegbijen zich bevinden.
Volgens mij zitten de vliegbijen in de onderbak. Zij komen thuis van de dracht en dragen bij de ingang van de kast de nectar over aan (jonge) bijen die het naar boven in de kast brengen en opslaan. Zie Thomas Seeley "the wisdom of the hive". Hij heeft daar uitgebreid mee geeperimenteerd.
morgen of zondag de 10 doppen in de stoof hangen we hadden die vrijdag van hennie een tip gekregen bij de aan geblazen doppen het was randje eraf halen dan bouwen ze mooie doppen en verrek het klopt ook nog mooie doppen en alleen het cupje hebben ze uit gebouwt de rest niet nu pas hij goed in het uitloop kooitje