Pak de varroa-tsunami aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hansjochem

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door hansjochem »

Ik zou het toch graag een keer testen. Iemand een idee voor een proefopstelling?
Using Tapatalk
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Jos,

Je bedoelt denk ik dit onderzoek toch?

http://www.vbio.ruhr-uni-bochum.de/down ... einert.pdf

Het is jammer dat bij de lage temperaturen de Nassenheider Horizontal niet is getest. Ik denk nl. dat deze applikator ook bij lage temperaturen hele goede resultaten geeft. Dit onderzoek bevestigt mij helemaal in mijn gevoel dat ik de juiste keus heb gemaakt om voor de Nassenheider te kiezen i.p.v. de Liebig dispenser.

Groeten.................

Gerard
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Gerard Boswinkel schreef:Dit onderzoek bevestigt mij helemaal in mijn gevoel dat ik de juiste keus heb gemaakt om voor de Nassenheider te kiezen i.p.v. de Liebig dispenser. Groeten. Gerard
Ik heb die Liebig Dispensers ook aan de kant gegooid. te veel risico op ongecontroleerde verdampingen.
Ik gebruik nog steeds mijn 10 Ml bierfiltjes om de 4 dagen, of een schokbehandeling met maximaal 20 Ml op een keuken doekje.
Als je dan de maatbeker fles (oude Perizine fles) ook nog voordien even in de vriezer legt, gaat de verdamping geleidelijker.
Dat kan nooit te veel uit de hand lopen, zodat je moeren gaat verliezen.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Gerard,

Ik ben vanmiddag weer terug uit het buitenland.
Ik bedoelde inderdaad dit onderzoek.
Vanmiddag gelijk bij de kasten waar ik de MAQS test, de controlebehandeling begonnen.
Over 8 dagen heb ik de resultaten (hoop ik).

Jos
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jaap v.Popering schreef:En dan het volgende daar lees ik ;.... Wanneer een raam met gesloten broed in een bak met mierenzuurdamp
wordt gehangen worden de mijten in het broed ook
gedood. Het is niet onderzocht of dit in de
bijenkast ook gebeurt.

Pag 14 .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Jaap v P
Jij weet dit allemaal wel erg goed Jaap! :clap:
Of zit je gewoon de boel wat op te juinen? :D
Of is het meer dat je wat aandacht nodig hebt? ;)
Vorig jaar 2 x 10 dagen met Nassenheider Pro aug/sep en okt behandeld en geen mijt meer gehad tot de darren dit voorjaar weer kwamen buurten.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

FrancA schreef:
Vorig jaar 2 x 10 dagen met Nassenheider Pro aug/sep en okt behandeld en geen mijt meer gehad tot de darren dit voorjaar weer kwamen buurten.
Ik hoef helemaal geen aandacht :think: Twee behandelingen van 10 dagen , dan heb je de broedcyclus ruim overschreden , en is werking in het broed dan ook niet meer nodig . :whistle:

Werking in het broed bedoel ik dan ook mee dat dit door de celwand heen werkt . En zo het wel door de celwand heen zou hebben gewerkt zou je tweede behandeling niet meer nodig geweest zijn en enkel bijtjes pesten .

Jaap v P
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:
Ik hoef helemaal geen aandacht :think: Twee behandelingen van 10 dagen , dan heb je de broedcyclus ruim overschreden , en is werking in het broed dan ook niet meer nodig . :whistle:

Werking in het broed bedoel ik dan ook mee dat dit door de celwand heen werkt . En zo het wel door de celwand heen zou hebben gewerkt zou je tweede behandeling niet meer nodig geweest zijn en enkel bijtjes pesten .

Jaap v P
Je kletst lekker Jaap, bent creatief met woorden verdraaien en je leest ook niet zo goed.. :whistle:

Geeft nix hoor, ooit worden we allemaal wijzer :D

Ben jij misschien zo'n illegale oxaalzuursnuiver?
Da's pas echt fijn voor je bijtjes.
Ook lekker voor je nieren..
Jaap v.Popering
Contacteer:

FrancA schreef:

Je kletst lekker Jaap, bent creatief met woorden verdraaien en je leest ook niet zo goed.. :whistle:
.
Hoe verklaar jij dan dat je behandeling 2 x 10 = 20 dagen moet duren ??? terwijl een gesloten broed cyclus slechts 12 dagen duurt .!!!

Jaap v P
FrancA
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:

.
Hoe verklaar jij dan dat je behandeling 2 x 10 = 20 dagen moet duren ??? terwijl een gesloten broed cyclus slechts 12 dagen duurt .!!!

Jaap v P
Jaap, 2 aparte behandelingen van 10 dagen met 6 weken - aug/sep en okt - tussentijd waarin helaas herbesmetting door darren plaatsvond vanwege het supermilde najaarsweer.
Jaap v.Popering
Contacteer:

FrancA schreef:- tussentijd waarin helaas herbesmetting door darren plaatsvond vanwege het supermilde najaarsweer.
Ten eerste ; op welke wijze heb je vastgesteld dat er een besmetting door darren plaats heeft gevonden , of is dit een aanname . Wanneer de eerste behandeling zijn werk voldoende heeft gedaan is dit toch niet meer mogelijk ??

Ten tweede ; @Wur schrijft ;Het is niet onderzocht of dit in de bijenkast ook gebeurt.

Conclusie ; Er is geen enkel bewijs dat dit door de celwand heen werkt . De kracht van de werking is de tijdsduur .

Jaap v P
Plaats reactie