bodemschuif open of dicht?
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: bodemschuif open of dicht?
Het maakt helemaal niets uit voor de bijen. Daarom zijn er ook voor en tegenstanders.
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Met te veel vocht in de bijenkasten is het best wel een smeerboel voor de bijenhouder om schoon te maken in het voorjaar 
Een natuurlijke biotoop met voldoende andere beestjes zoals die in het wild het winterafval van een bijenvolk zouden kunnen helpen opruimen is meestal niet aanwezig in bijenkasten

Een natuurlijke biotoop met voldoende andere beestjes zoals die in het wild het winterafval van een bijenvolk zouden kunnen helpen opruimen is meestal niet aanwezig in bijenkasten

-
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ik had vorige winter een aantal volken vanachter in mijn tuin staan: 40 cm hoog boven een betonnen vloer en recht in de wind (open veld achter mijn tuin, op het ZW gericht). bovenaan: een plexiplaat en 4cm isolatieplaat. Onderaan: zonder bodemschuif. is mij goed bevallen, dus doe ik dit jaar het zelfde met deze volken. enkele van deze volken stonden op 2 bakken, en groot was mijn verbazing in het voorjaar toen een bij van tussen de 2 bakken naar buiten vloog: door het vocht in de kast was het hout krom gaan staan (enkel langs de buitenzijde geverfd). die beestjes hebben dus een deel van de winter de wind recht binnen gekregen op de plaats waar de tros zat. dat ga ik toch proberen te vermijden, maar het geeft wel aan dat ze tegen wind en koude kunnen. vocht is iets anders.. daarom lijkt het mij vooral belangrijk op wat voor ondergrond de kasten staan. Als ze kort bij de grond/gras staan, creëer je een vochtige situatie in de kast door opwaartse stuwing van vochtige lucht. daarom denk ik : hoe droger de ondergrond hoe beter. ik probeer dit jaar bij mijn volken die op het gras staan een plastiek folie onder de kasten met open bodems te plaatsen.
een nieuwe tactiek mbv schapenwol ga ik ook testen: bovenop het volk een moerrooster (zodat er een spatie boven de ramen blijft) en daarop een vliegengaas (zodat de bijen niet bij de wol kunnen). daarop een honingzolder gevuld met schapenwol. daarbovenop een deksel met verluchtingsgaten. Open of gesloten bodem, daar ben ik nog niet uit. Wellicht beiden eens proberen. 19 volken ingewinterd dus genoeg testmateriaal.
een nieuwe tactiek mbv schapenwol ga ik ook testen: bovenop het volk een moerrooster (zodat er een spatie boven de ramen blijft) en daarop een vliegengaas (zodat de bijen niet bij de wol kunnen). daarop een honingzolder gevuld met schapenwol. daarbovenop een deksel met verluchtingsgaten. Open of gesloten bodem, daar ben ik nog niet uit. Wellicht beiden eens proberen. 19 volken ingewinterd dus genoeg testmateriaal.

-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Waarom gebruiken ze dan meer voer?Tieme schreef:Het maakt helemaal niets uit voor de bijen. Daarom zijn er ook voor en tegenstanders.
ad staals
- FrancA
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Isoleert en neemt vocht op.johan schreef:een nieuwe tactiek mbv schapenwol ga ik ook testen: bovenop het volk een moerrooster (zodat er een spatie boven de ramen blijft) en daarop een vliegengaas (zodat de bijen niet bij de wol kunnen). daarop een honingzolder gevuld met schapenwol. daarbovenop een deksel met verluchtingsgaten. Open of gesloten bodem, daar ben ik nog niet uit. Wellicht beiden eens proberen. 19 volken ingewinterd dus genoeg testmateriaal.
Lijkt mij een prima idee.
Houd je ons op de hoogte hoe dat uitwerkt?
Bovenop mijn broedbakken onder het deksel plaats ik een propolisrooster met daar bovenop houten vochtabsorberende plaat die ik misschien gedurende de winter vanvang door een droge plaat.
Dat propolisrooster sluit echter jammergenoeg aan 2 kanten - die met de kunststof strippen - niet helemaal goed af waardoor er bijen langsheen glippen.
Misschien die 2 zijden maar met wat ducttape vastzetten.