Was dat maar waar Hennie,de volle broedkamers zijn aardig leeg getrokken door al het broed dat na de zilverlinde boven het rooster verzorgd is.
Hieruit blijkt maar weer hoeveel een volk gebruikt voor het broed.
De bakken boven het rooster zaten bij de laatste inspectie bijna voor 100 vol met honing....slechts hier en daar nog wat ruimte.
Toen de moer boven het rooster belande,heeft ze meteen alles volgelegd.
Doordat er een volledige stop was op inkomende nectar,zijn ze de voorraden gaan gebruiken......hierdoor kwamen weer meer lege cellen,die ook meteen weer belegd werden...weer meer behoefte aan honing uit de voorraden....enz enz.
Er zit nog een hoop honing in de ramen met broed......onderin zit ook nog het 1 en ander.
Al met al heeft het me een hoop honing gekost.
Ik zou het rooster kunnen leggen,de verzegelde honing onder het rooster dan stap voor stap open krabben,zodat ze het naar boven slepen,maar dan moet ik nog 3 weken wachten voordat alles is uitgelopen...dat vindt ik te laat om te beginnen met het inwinteren.
Ik voer nooit meer dan 1 kilo suiker per dag tijdens het inwinteren en zou dan te ver in september klaar zijn.
Positieve hieraan is,dat ik wel een hoop winterbijen krijg en met een beetje voeren elke dag,komen er nog veel meer bij.
Volgende keer niet overhaast een broedkamer vol met nectar en honing boven het rooster plaatsen,na de bijen naar beneden gerookt te hebben,maar eerst controleren of er daadwerkelijk geen moer is achter gebleven.Toen ik het deed,dacht ik nog ...er moet geen moer in zitten want dan ben ik de klos.
Een dure les