Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
frank27
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door frank27 »

Freek schreef:Alfa,

Ander ras met BF moer kan wat lastig zijn. Maar ja koningin zit er nu in. Maar afwachten tot ze tussen haar eigen bijtjes zit en ondertussen wekelijks voorzichtig op wisselcellen controleren anders kun je het F1 moertje verspelen.
Eenmaal tussen eigen bijtjes wordt het hele volkje wel rustiger.

Alex veel succes. Is het handig zo groot te overwinteren? Mag wel 30kg suiker in?

Freek

Is het dan niet zo dat de bijen zorgen voor een juiste winteromvang ( 8 - 10 000 bijen), onafhankelijk van de oorspronkelijk grootte van volk? Als dat namelijk zo is, dan is heel veel suiker geven niet nodig, maar het overwinteren op meer dan 2 bakken ook niet. Voel me een beetje beschroomd bij deze vraag met zo veel ervaring in de bovenstaande discussie.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef: Ja Hennie,is een mooie manier om al die darren lucht te geven...dit jaar heb ik die manier niet meer nodig,maar volgend jaar mogelijk wel.
Mocht je er 1 over hebben die op de spaarkast past,hou ik me aanbevolen :D
Ik heb op bestaande raamrooster een lattenrand opgezet, met een zwenk latje voor de uitgang.
Mijn nieuwe ontwerp waar ik er afgelopen winter 16 van heb gemaakt kom ik er nog van te kort.
komende winter weer wat te doen. Zal een tekening van gaan maken voor de doe het zelf hobbyisten.

Alex als je 60 Kg geslingerd heb, dan heeft je volk toch nog 40 Kg over? :D :D
Meer dan zat om op te overwinteren nietwaar?
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Kroese schreef:
Waarschijnlijk meer :whistle:

ad staals
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Was dat maar waar Hennie,de volle broedkamers zijn aardig leeg getrokken door al het broed dat na de zilverlinde boven het rooster verzorgd is.
Hieruit blijkt maar weer hoeveel een volk gebruikt voor het broed.
De bakken boven het rooster zaten bij de laatste inspectie bijna voor 100 vol met honing....slechts hier en daar nog wat ruimte.
Toen de moer boven het rooster belande,heeft ze meteen alles volgelegd.
Doordat er een volledige stop was op inkomende nectar,zijn ze de voorraden gaan gebruiken......hierdoor kwamen weer meer lege cellen,die ook meteen weer belegd werden...weer meer behoefte aan honing uit de voorraden....enz enz.
Er zit nog een hoop honing in de ramen met broed......onderin zit ook nog het 1 en ander.
Al met al heeft het me een hoop honing gekost.
Ik zou het rooster kunnen leggen,de verzegelde honing onder het rooster dan stap voor stap open krabben,zodat ze het naar boven slepen,maar dan moet ik nog 3 weken wachten voordat alles is uitgelopen...dat vindt ik te laat om te beginnen met het inwinteren.
Ik voer nooit meer dan 1 kilo suiker per dag tijdens het inwinteren en zou dan te ver in september klaar zijn.
Positieve hieraan is,dat ik wel een hoop winterbijen krijg en met een beetje voeren elke dag,komen er nog veel meer bij.
Volgende keer niet overhaast een broedkamer vol met nectar en honing boven het rooster plaatsen,na de bijen naar beneden gerookt te hebben,maar eerst controleren of er daadwerkelijk geen moer is achter gebleven.Toen ik het deed,dacht ik nog ...er moet geen moer in zitten want dan ben ik de klos.
Een dure les :D
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

A.A. Staals schreef:
Kroese schreef:
Waarschijnlijk meer :whistle:

ad staals
Toen ik het schreef wist ik al wie er op zou gaan reageren. :D :D :D :D
Alex Mönch
Contacteer:

Hij kan het slecht hebben,dat de buckfasten overall gewoon beter presteren dan zijn carnicatjes :lol:
De laatste inspectie was 3 juli...toen zal het fout gegaan zijn.....in een 3 weken tijd.....van alleen de onderste broedkamer met brias,naar 4 broedkamers met broed boven het rooster.
Had ook beter eerder kunnen slingeren,dan had ik het eerder ontdekt,maar was veel te warm en na een dag bakken in de zon op de kwekerij geen zin meer om me avonds weer in het zweet te gaan werken :D
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op vr 25 jul 2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Alfa,

Ik heb in 30 jaar bijenhouden ook nog nooit een volk op meer dan twee simplex of spaarkast bk's overwinterd, simpelweg omdat het volk daar altijd in pastte en de kast het beste vol kan zijn bij overwinteren.
Dit waren echter bastaarden en carnica's.
Echte BF bijen heb ik nog niet gehad tot nu.
Ik kan mij voorstellen dat BF bijen anders kunnen zijn en gewoon niet in die 2 bakken passen op tijdstip van inwinteren, hoe dan te werk gaan?

Freek
Alex Mönch
Contacteer:

Compact inwinteren is het beste.
Met een jonge moer van dit jaar geen probleem....maar met een moer van 2013 is er een groot risico op zwermneiging tot ver in augustus.
Ik geef dit volk liever wat meer ruimte,zodat er niet nog eens zwermneiging ontstaat tijdens het voeren voor de winter.
Normaal zou ik een sterk buckfast volk met jonge moer inwinteren op 16 broedkamer ramen met 2 sluitblokken per broedkamer.
Dadant met jonge moer 8 broedkamer ramen en 2 sluitblokken.
Dadant met moer van 2013 op Dadant broedkamer met 10 ramen of als er al erg veel bijen inzitten bij het beginnen van het voeren voor de winter, een honingkamer eronder.
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef:Hij kan het slecht hebben,dat de buckfasten overall gewoon beter presteren dan zijn carnicatjes :lol:
Laten we er maar geen vergelijkend waren onderzoek of competitie van maken.
Ieder moet lekker zelf weten wat hij leuk vind zeg ik altijd tegen iedereen.
Onderzoek en kies wat je bevalt.

Maar zo zie je maar, dat die BF snel veel kan halen, maar in de drachtpauze ook snel weer veel kunnen opeten.
Misschien had je die moer op Renson moeten zetten. = opsluiten in 1 BK tussen 2 roosters. :think:
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef:Compact inwinteren is het beste.
Met een jonge moer van dit jaar geen probleem....maar met een moer van 2013 is er een groot risico op zwermneiging tot ver in augustus.
Ik geef dit volk liever wat meer ruimte,zodat er niet nog eens zwermneiging ontstaat tijdens het voeren voor de winter.
Normaal zou ik een sterk buckfast volk met jonge moer inwinteren op 16 broedkamer ramen met 2 sluitblokken per broedkamer.
Ik heb bijna al mijn volken op 2 DUHOKA (HBK= Hoge broedkamer) bakken zitten, vanwege de enorme hoeveelheid bijen, die s'avonds met grote baarden aan de buitenkant zitten.
De koningin zit in de onderbak.
In de bovenste bak zit alleen nog uitlopend broed. Ik probeer de moeren terug te zetten op 1 HBK bij het inwinteren, dus 2 standaard BK's moet meestal gewoon kunnen. Compact inwinteren is goed voor de warmte huishouding.
Ik ben nu ze nog op 2 HBK's staan en ben de Varoa aan het behandelen met MZ. over 1-2 weken gaat die bovenste HBK er af, en komen er 2 HK's op te staan voor de heide . Zwermdoppen zetten tijdens het inwinteren valt meestal erg mee, komt bij mij zelden voor, tenzij de moer misschien veel darrenbroed heeft, en de moer misschien aan het eind van haar latijn raakt.
Laatst gewijzigd door Kroese op vr 25 jul 2014, 23:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gesloten