Hennie schreef
Laten we er maar geen vergelijkend waren onderzoek of competitie van maken.
Ieder moet lekker zelf weten wat hij leuk vind zeg ik altijd tegen iedereen.
Onderzoek en kies wat je bevalt
.
Nee daar hebben we niks aan.
Ik heb nu beide soorten bijen.
Een heel mooie raszuivere Carnica koningin van Ad Staals, ingevoerd in een 6 raams broedaflegger en dat volk loopt als een trein en zit nu in een spaarkast bk, gisteren erin gekomen vandaag even voorzichtig onder de plank gekeken hij is druk aan het bouwen met de kunstraat.
Een paar BF schudzwermen maar die hebben gewoon een qua bijen moeilijkere start omdat ik met Carnica bijen met BF F1 koninginnen, ook mooie diertjes, geler dan carnica moeren terwijl de BF bijen bruiner zijn dan Carnica bijen, apart. Ze hadden natuurlijk geen broed hadden in het begin, en pech gehad, maar ik geloof zeker dat die er ook komen, ze zijn tenslotte wel varroa arm omdat ze gesproeid zijn met oxaalzuur bij de start.
Ze zijn wel ontzettend rustig die BF schudzwermen, maar het Ad Staals volk met zijn donkerbruine moer is ook geen steker.
Afwachten ben beniewd wat alles volgend jaar doet, en welke bij mij in mijn omgeving het best bevalt.
Het is gewoon leuk dat je wat verschillende bijen hebt en kunt kiezen. Naast BF en C heb je tenslotte bijv ook nog Ligustica, bastaard en zuivere zwarte bijen.
Freek