Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

He Semar: som eens op wat jij vandaag deed!:

:D
JP
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Wat ik vandaag deed (tot nog toe) was een gevolg van wat ik gisteren gedaan heb. Zoals jullie misschien gezien hebben bood Wilfred spaarkasten te koop aan en gaf hij gisteren al aan dat alles verkocht was. Dat klopt, want het staat nu allemaal in mijn schuur. Gisteren 200 km heen en 200 km terug gereden naar Epe; met zo'n hobby kom je nog een ergens.
Met Wilfred naar de plek gereden waar de spullen her en der stonden en een uur lang ingeladen. Thuis in de beginnende schemering begonnen met uitladen en in het donker was ik daar klaar mee. Vanmorgen ben ik begonnen met inventariseren en opruimen. Eerste conclusie is dat ik voorlopig geen kasten tekort kom. En dat ik werk heb voor 3 winters. De kasten zijn in principe nog prima maar een en ander heeft al lang geen onderhoud meer gehad.
Vandaar een paar vragen: De raampjes uitsmelten lukt me wel al zijn het er veel, maar hoe maak ik de houten frames schoon? Iemand schreef met natronloog, maar hoe doe je dat dan? In warm of koud water? in welke verhouding? Natronloog dat in de handel is als gootsteenontstopper?
En hoe krijg je vervuilde koninginnenroosters schoon? heeft daar iemand tips voor?

De kasten zelf wil ik een voor een onder handen nemen, dat heeft geen haast, er komt een lange winter aan las ik net...
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

JackC schreef: De raampjes uitsmelten lukt me wel al zijn het er veel, maar hoe maak ik de houten frames schoon?
Men neme een oude vaatwasmachine (lijkt me sterk dat je met een nieuwe geen resultaat zal bereiken) ach lees verder op onderstaande link
http://www.bzv-asbach.de/imkerei/tipps- ... a-aumeier/ en kijk bij 08-11 Raehmchen Sauber.pdf
Groeten, Willem :violin:
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door JackC »

Dank je Willem en Erik,

De oplossing van Pia Aumeier kende ik inderdaad, probleem is ik heb geen oude vaatwasser en ook geen nieuwe; misschien toch naar de kringloopwinkel. Op de you tube video wordt gesproken over bleach: bleekmiddel, zou natronloog kunnen zijn of anders? maar in welke sterkte, het is nogal straf goedje en deze man gaat er gemakkelijk mee om. Overigens zijn mijn raampjes heel wat vervuilder dan die op de video.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Ik weet niet hoor van die oude vaatwasser. Er moet toch wel wat druk bij komen kijken wil je dingen goed schoon krijgen.
Op onze vereniging koken we de ramen uit met loog en daarna spoelen we ze schoon in een oud bad met een hogedrukreiniger.
Het is elk jaar weer een klus.

Maar je kunt wel eens proberen om de ramen gewoon enkele dagen (drie of vier) achtereen in een bleekbad te laten zitten. Ik weet van sommige mensen die dat ook doen met segeberger kasten. Die komen daar weer helemaal wit uit! Overigens bijt de bleek de verf niet kapot. Het beste is dat te doen in van die Ikea bakken. Plaat erop en vervolgens een steen (zodat de ramen naar beneden worden gedrukt). Zorg dat er geen regen bij komt want dat verdunt teveel je oplossing. Laat ze vervolgens nog een nacht in schoon water weken. Wel de resultaten hier melden:).
JP
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

JackC schreef: maar hoe maak ik de houten frames schoon?
En hoe krijg je vervuilde koninginnenroosters schoon? heeft daar iemand tips voor?

De kasten zelf wil ik een voor een onder handen nemen, dat heeft geen haast, er komt een lange winter aan las ik net...
raampjes kunje met de verfstripper afbranden.

met een krabber en (als het geen geponsde roosters zijn) ook hier kun je eventueel de verfstripper opzetten.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik ben deze morgen in een nabij gelegen dorpje een bijenzwerm wezen scheppen :whistle:

Jaap v P
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Toch moet je een keer mee helpen JP dan weet je het voor altijd hoe het moet.
Heb nu weer een paarhonderd ramen die ik moet doen.
Zie ik je volgende week.
Tinus Kolsters
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Tinus,

ik kom GRAAG een keer helpen (en mag ik dan dan ook eigen oude raampjes meenemen?). Echter niet volgende week. Ik heb het nu nog veel te druk met de bijen en inwinteren. Ik moet zelfs nog balsemienhoning slingeren! Ook kom ik graag nog eens langs om de zwanenhalskorf te leren vlechten, etc. Het zal niet eerder dan halverwege oktober worden, vrees ik.

Dan nog het volgende:
Het is zo dat ik al jaren tegen die oude raat vecht. Dit heeft te maken dat ik niet echt goede (opslag) faciliteiten had en heb. Zo heb ik pas na een aantal jaren een stoomwassmelter gekocht. Dat werd toen echt tijd want het was niet meer te doen. Op een gegeven moment vind je overal oude raat. Daarvoor sneed ik de raat uit en verkocht die ongesmolten. Maar dat is ook niet echt een optie. Daar zit je dan met je uitgesneden raampjes (zonder rvs draad). Ook heb ik nog een tijdje een zonnewassmelter gebruikt, maar dat vond ik ook te bewerkelijk en te langzaam gaan.

Ik heb deze zomer nog een dag met mijn eigen stoomwassmelter gewerkt (zo'n VBBN model met een stoomapparaat bovenop het deksel). Als je daar een beetje mee oefent lukt dat wel. Tussentijds zit ik dan te werken op mijn laptop. Ongeveer elk uur vul ik dan de smelter en dan werkt het tamelijk effcient, maar ik zou hier geen 500 ramen mee willen doen! Op de vereniging smelt ik nog het liefst, want daar hebben ze twee grotere smelter en 1 op gas wat sneller gaat. Nadeel is dat ik dan altijd weer moet slepen met materialen.

Ook de opslag van oude en nieuwe raten komt heel precies (wasmotvrij en droog) en je moet hier ruimte voor hebben (zie Jaap van P. met zijn vriezers), zeker als je grotere aantallen volken er op na houdt wat ik zo langzamerhand doe. Ik heb jarenlang oude raten en voerramen in kasten opgeslagen(schoorsteenmethode) maar dat is niet echt een oplossing. Nu heb ik al een 5 tal jaren een oude vriezer op mijn stand staan, waar ik wel eens in wat in opsla (kunnen ongeveer 60? ramen in), maar het zouden er eigenlijk meer moeten zijn. In de winter van 2011 en 2012 had ik de vriezer niet goed afgedekt en is het toch ingeregend aan de west kant (en had de stop er nog in zitten) met als gevolg dat de onderste raten dreven in water in het voorjaar :(. Daarom sla ik nu al mijn lege uitgebouwde raat + kunstraat op zolder op. Hoog en droog.
Ook de ramen met kunstraat moet je goed behartigen. Jij hangt nieuwe raat op aan het plafond in het Bakhuis. Ik heb dat systeem ook een tijd gehad toen ik nog in Fryslan woonde en het werkt gemakkelijk.

Is de opslag en verwerking van oude (en nieuwe raat) raat niet in orde dan heb je in no time te maken met stuifmeelmijten, maden, vliegen, wasmotten of roverij! Tegen cursisten en beginnend imkers zeg ik altijd dat je de goede imker herkent aan zijn wasverwerking. Daarom houd ik nu sinds enkel jaren de wasverwerking zo goed mogelijk op orde! Ik kom vaak imkers tegen waar bij de oude raten maanden buiten liggen en helemaal zijn verweerd. Ik heb standaard twee wasvaatjes bij me. Zodra die vol raken smelt ik ze om in een pan tot ruwe wasklompen. Die blijven dan een tijdje liggen totdat ik de grote smeltdag houdt en alles ineens smelt.
JP
Gesloten