Ja, als ik hier in de herfst met mijn emmertjes suikerwater loop te zeulen
dan zal ik nog eens terug denken aan dit aquarelletje dat ik voor Leen(kom toch van dat dak af) en Ria maakte. Ongetwijfeld weten die hier meer over te vertellen.
Elk najaar komt er een grote tanker truck met vloeibare suiker, direct van Rogers suiker uit Tabor, zuid Alberta. We slaan dat op in vier tanks van 1250 gallon elk. Vanuit die tanks vullen we de tanks op de trucks en daarmee gaan we langs de standen. In de standen gaan we ook met emmertjes aan de gang. We hebben nog steeds geen systeem ontdekt dat net zo nauwkeurig is.
We wegen elk volk eerst en dan krijgt het twee imperial gallon (9 liter) met daaraan toegevoegd fumagiline (een antibioticum tegen nosema). Daarna voeren we ze af tot een bepaald gewicht, op de kastkaartjes houden we het bij. We voeren 67.5% suiker in water en onze voorgangers berekenden dat 1 liter 2 lbs oplevert. We kunnen in de grootste voerbakken 13 liter kwijt en het is heel verschillend hoeveel een volk nodig heeft. De meesten zijn in twee of drie keer klaar, een paar hebben een vierde keer nodig. Die lichte volkjes winteren bijna altijd goed uit.
De meeste bijenhouders hier laten de bijen vaten siroop leegeten, dat is natuurlijk veel minder werk. Vorig jaar hebben we dat bij een stand geprobeerd (we hadden te kort voerbakken). Daarna hebben we ze gewogen en de lichte volken nog geprobeerd bij te voeren. Dit jaar hebben alle volken weer een voerbak gehad.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
P.S. Het lijkt mij leuker als deze tekst bij het plaatje komt
Uiteindelijk zou ik moeten reageren op "Witte plaatjes" van Heidecap
Ik zag op de forumkrant een bijenstalletje op Terschelling daar zou een mooie aquarel van gemaakt kunnen worden,maar in het hele land
bij alle imkers zou ik vandaag kunnen iets moois kunnen maken. Maaaar..........
Dit plaatje spreekt voor zichtzelf, denk ik. Het is een winterstand,waar we bijna klaar zijn met voeren. Uit deze stand wordt elke zomer ongeveer de helft uitverhuisd. Enkele volken hebben een vierde ronde voer nodig en dan ga ik in mijn eentje rond met een 100 gallon (Amerikaans, ik geloof dat die 3.6 liter zijn) achterop de truck. Leen en Leo maken het honinghuis schoon en ik speel toerist in onze eigen omgeving.
We kunnen zeggen ,wat we willen maar het blijft een mooie bijenstal.
De vereniging in Hilversum mag hier terecht trots op zijn.
Met dank aan Frederike, hier een impressie.
We zijn heel blij met de map "bijenkunst", het geeft iets extra's aan de webpage.
Intussen staat het jaar met de bijen er nu ook in het Nederlands op. Nog een weekje en dan begint het jaar met de bijen 2005. Dan blijft er weinig tijd over voor andere dingen. De prairiecrocussen bloeien en we hebben al wat populieren- en wilgenstuifmeel binnen zien komen (maar de bloeiende bomen niet kunnen vinden)
Het idee van een aan hangwagentje voor je bijen was zo gek nog niet.Vele imkers hebben goede suggesties naar voren gebracht.Maar wat mij op viel was dat we toch een beetje te klein denken een enkel kastje op zon wagentje zet geen zoden aan de dijk. We zullen het wat groter moeten bekijken JP
Nu ik hoor dat je voor nemen bent om eens in Australië te gaan kijken Daar rijd wat rond dat je denk dat kan ik wel gebruiken. Ik heb er maar vast een plaatje van gemaakt zo dat je weet waar naar je moet zoeken. Enkele maten van zon wagentje zijn : lengte 65 meter Laadvermogen 100 ton en 600 pk onder de kap( i.v.b. met de klei daar in het noorden,moet je dat wel hebben) Het bijkomende probleem is dat je wel een pijpleiding (voor de honing) van Leeuwarden tot aan Lelystad moet aan leggen ,maar dat mag de "pret" niet drukken.