Bijen houden 'zonder' varroabestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Bijen houden 'zonder' varroabestrijding

Bericht door Piet Jager »

Lammert schreef:
"Als ik zo terug kijk, dan vind ik, dat wij de bakens al een heel eind hebben verzet, maar we zijn er nog niet!"
Lammert,

We hebben de bakens slechts een andere kleur gegeven en zijn nog steeds gefocust op BESTRIJDING. We varen nog steeds in de zelfde richting. Een heilloze weg, die we eigenlijk niet willen gaan.!

!Piet
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste forumers,

deze reeks is een interessante discussie aan het worden. Een kleine bijdrage van mijn kant.

Elke imker kan feitelijk experimenteren wat ie wil. Met name de kleine imker, want hij of zij is niet afhankelijk van de inkomsten gegenereert door de bijen: ik noem dat 'publiek' bijenonderzoek.
Het onderzoek is gelimiteerd door wat de imker practisch, financieel en in het geval van bijensterfte, emotioneel aankan. Het kan plaats vinden in de eigen achtertuin.

Bijen lenen zich uitermate goed voor dit 'publieke' bijenonderzoek, omdat imkers en hun bijen nagenoeg niet onder controle staan van de dierenbescherming. Dat bijenonderzoek dus alleen maar of beter kan worden gedaan door grote prestigeuze onderzoeksinstituten, omdat zij werken op grote schaal is larie koek.

Een klein voorbeeldje van publiek bijenonderzoek is de levensduur van varroa mijten buiten de kast getest door een van de forummers. Simpel maar doeltreffend. Varroa's in een petri-schaaltje en elke dag het sterfte-percentage turven.

Ik schakeer het onderzoek naar varroatolerantie door geen bestrijding toe te passen, gedaan door een handjevol imkers hier op het forum ook onder dit 'publieke' bijenonderzoek.

JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Tweede kleine bijdrage......

Wat betreft over bakens verzetten. Ontwikkelingen kunnen snel gaan, maar het tegenovergestelde is maar al te vaak waar. Ook ik wil natuurlijk het liefst een bestrijdingsvrije bijenhouderij, maar hoe reeel is dat op korte termijn of zelfs op middellange termijn???

Ik draag mijn steentje bij door 'publiek' bijenonderzoek -in de vorm van niet meer bestrijden- toe te passen in de hoop dat dit onderzoek wordt opgepikt.............positieve signalen zijn het gevolg.
PPO bijen heeft al tweemaal een oproep gedaan aan bijenhouders die geen varroabestrijding toe passen. Waarom ik niet heb gereageerd hierop? Ik vond twee jaar geleden dat de conditie van mijn volken te wisselvallig was om PPO ermee lastig te vallen. 2005 liet iets heel anders zien. Sterke volken gedurende het hele jaar. Ik wil dan ook de constatering van Maarten bevestigen. Na vier winters niet meer bestrijden heb ik nu 16 volken ingewinterd. (Ik houd mijn eigen materiaal aan en ik neem geen vreemde zwermen op.) Ik ben erg nieuwsgierig hoeveel volken deze winter goed overleven.

Verder zijn er meer positieve signalen..... kijk eens wat voor onderzoek al is opgesomd.....in deze reeks. Wereldwijd wordt er onderzoek gedaan naar een milieu-vriendelijkere honingbij.......
Bovendien is er misschien bijval vanuit een onverwachte hoek. De mechanische........ Misschien dat de roterende kast of andere hulpmiddelen waardevol kunnen zijn. Ik ben dus niet negatief, maar juist positief.

JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Derde kleine bijdrage,

op het moment ben ik in Australia, zoals de meeste forumers wel weten. In Australia is het niet geoorloofd om bijen binnen de bebouwde kom te houden. Bijen die ik dus in de woonkern zie zijn wilde honingbijen. Het stikt hier van de wilde bijen. Zo ver mijn kennis reikt is de varroa nu doogedrongen in Nieuw Zeeland en ook Australia. Nog enkele jaren en de varroa heeft elk volk besmet op dit continent. Er zal een geweldige selectiedruk ontstaan onder wilde volken. Een potientiele bron voor varroatolerante volken!
Natuurlijk blijft er uitwisseling bestaan met de professionele bijenhouderij....maar toch. Ik ben positief gestemd.

JP
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo JP,

Waarom zou het lariekoek zijn dat goed grootschalig onderzoek alleen door grote instituten kan worden gedaan? Dat is toch evident?
Eeen andere mogelijk kan zijn door veel kleine onderzoeken aan elkaar te koppelen. Dan krijg je een decentraal groot onderzoek.

Tieme
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hoi Tieme,

Jij citeert mijn bijdrage als volgt:
Waarom zou het lariekoek zijn dat goed grootschalig onderzoek alleen door grote instituten kan worden gedaan? Dat is toch evident?
Dat is toch iets anders als:
Dat bijenonderzoek dus alleen maar of beter kan worden gedaan door grote prestigeuze onderzoeksinstituten, omdat zij werken op grote schaal is larie koek.
Ik heb het over bijenonderzoek! Niet grootschalig onderzoek. De sleutelfactor is creatief zijn. Kijk maar eens naar de kopstukken beschreven door Hennie OES. Vaak weet maar een of twee man tot de meest goede bevindingen te komen.

JP
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Zoals ook de stichting "de duurzame bij"
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Zo ver mijn kennis reikt is de varroa nu doogedrongen in Nieuw Zeeland en ook Australia

Jelte Pieter,ik weet, dat de varroa op het noorder eiland van Nieuw Zeeland is, maar niet dat ze ook in Australie zijn gevonden. Wel is daar de kleine kast kever (small hive beetle). Eerlijk gezegd hoop ik, dat de varroa nog even uit Australie blijft voor de bijenhouders daar.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Jelte Pieter,ik weet, dat de varroa op het noorder eiland van Nieuw Zeeland is, maar niet dat ze ook in Australie zijn gevonden. Wel is daar de kleine kast kever (small hive beetle). Eerlijk gezegd hoop ik, dat de varroa nog even uit Australie blijft voor de bijenhouders daar.
Idd mix ik de dingen op. Van Nieuw Zeeland weet ik zeker dat de varroa inmiddels is gearriveerd. Jij bevestigt dat. Met Australia is het waarschijnlijk nog niet zover. (Ik zoek het uit). Ik deel de zorg met jou voor professionele bijenhouderij. Anyway ze hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Bestrijdingsmethoden plenty.

Toch blijft het inetressant om de ontwikkelingen hier te blijven volgen.

jp
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo JP,

Ik wil je vragen, of je ook kan beschrijven hoe jij imkert sinds je niet meer bestrijd. Ik denk dat we uit deze beschrijvingen misschien iets kunnen opmaken.

groeten Harmen
Plaats reactie