imkeren met A. mellifera mellifera

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: imkeren met A. mellifera mellifera

Bericht door Ewout »

Alfa, volgens mij zit je te stoken, of niet? :D

Zwarte bijen hebben evenmin of evenveel als Carnica of buckfast steekgenen, het gaat erom waar(op) de selectie wordt gedaan. Als je een beetje in Broeder Adam hebt ingelezen weet je dat hij altijd lovend sprak over de zwarte bij en tientallen jaren heeft geprobeerd om haar gunstige eigenschappen in zijn Buckfast in te mengen. Even een citaat van het forum van onze oosterburen:
Norbert Jung schreef:Ein ganz, ganz grosser der Buckfast (bitte jetzt nicht gleich nach Luxemburg schauen) hat mir mal gesagt:
"Norbert, wenn Du wirklich gute Buckfast haben willst, musst Du (reine) Dunkle mit ins Spiel bringen."
(vertaling: als je echt goede Buckfast wilt hebben, moet je zuivere donkere bijen in het spel brengen)

Dat heb ik vaker gehoord:
L'abeille Buckfast, concurrente de l'abeille noire en Belgique, aux côtés de la carnica, et qui est hyper-sélectionnée, voir sur-sélectionnée est loin derrière l'abeille noire et manque cruellement de rusticité. Régulièrement, des apiculeurs qui utilisent cette race achètent des reines noires pour, par croisement, calmer leurs buckfasts!
(vrije vertaling: het gebeurt regelmatig dat buckfasttelers zuivere zwarte bijen inkruisen om ze wat tot bedaren te brengen)
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Toch even bevestigen dat zwarte bijen niet persé steeklustiger zijn dan carnica of buckfast, afhankelijk van waar ze afkomstig zijn zijn ze wel vaak minder geselecteerd, maar dat is eigenlijk een goede zaak en absoluut geen slechte. Zwarte bijen zijn over het algemeen defensiever, akkoord, en zijn ook weersgevoeliger: bij mooi weer heb je weinig problemen om ze na te kijken zoals bij carnica of buckfast. Alfa, als ge er echt een probleem van maakt, wees dan alstublieft zo volwassen om gewoon met uw moertjes naar een waddeneiland te gaan om ze zuiver te houden in plaats van imkers met andere soorten honingbijen dwars te gaan liggen :naughty:

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Ewout schreef:Alfa, volgens mij zit je te stoken, of niet? :D
Behalve dat ik de zwarte bij misschien heb beledigd ben ik bloedserieus.

Dwarsliggen?
Ik maak mijn plannen en voorkeuren bekend!
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Wel Alfa, spijtig dat ge uw inquisitie tegen de niet-buckfasten inzet op de vooravond van het vredige Kerstmis. Ieder mag zijn voorkeur hebben, geen probleem, maar kleingeestigheid is wel zeer laag bij de grond (of het zeewater in uw geval). Trouwens veel succes gewenst, want het zomaar afkondigen van uw plannen getuigt alvast van weinig wijsheid.

Fijne Kerstgroeten aan allen,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Zijn alle bijenhouders welke zich met deze materie bezighouden er zich van bewust dat door al deze selecties en inkruisingen de bijen populatie en zeker met de K.I steeds zwakker zal worden omdat men dingen in probeert te kruisen , en andere weer uit te sluiten . Ook de inteelt welke op kan treden na kunstmatige Inseminatie , In het bijzonder de manlijke nakomelingen welke men op deze wijze de Nederlandse bijenhouderij op het dak stuurt om haar koninginnen te bevruchten .

In het verleden zijn het overgrote deel van de uitbraken van Amerikaans Vuilbroed te herleiden geweest naar de koninginnenteelt . :o

Jaap v P
Ewout
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Jaap v.Popering schreef:Zijn alle bijenhouders welke zich met deze materie bezighouden er zich van bewust dat door al deze selecties en inkruisingen de bijen populatie en zeker met de K.I steeds zwakker zal worden omdat men dingen in probeert te kruisen , en andere weer uit te sluiten . Ook de inteelt welke op kan treden na kunstmatige Inseminatie , In het bijzonder de manlijke nakomelingen welke men op deze wijze de Nederlandse bijenhouderij op het dak stuurt om haar koninginnen te bevruchten .

In het verleden zijn het overgrote deel van de uitbraken van Amerikaans Vuilbroed te herleiden geweest naar de koninginnenteelt . :o
:clap: Terechte opmerking, hoewel in beginsel met gezonde selectie niets mis is.
buzzer
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Ik wil zo vlak voor de feestdagen geen olie op het vuur gooien maar ik heb als beginnend imker mijn twijfels over die bevruchtingsstations. Natuurlijk zal de raszuiverheid wel hoog zijn maar bij eb staan er hele stukken wad droog dus vliegen de darren vrolijk, net als de "illegaal" meereizende darren in de kooitjes. Ze zijn er natuurlijk niet maar toch.... :shifty:
Alle begin is (bij) zonder honing.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Selectie met darren die sterk en snel en behendig genoeg zijn om de moer in te halen is fundamenteel anders dan selectie met darren die zich makkelijk door de imker laten pakken, toch?
gr,
m
p.zwartepoorte
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Buzzer daarom is er een darrenrooster verplicht op de kastjes dus er kan geen dar in of uit :D
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

p.zwartepoorte schreef:Buzzer daarom is er een darrenrooster verplicht op de kastjes dus er kan geen dar in of uit :D
Dat is niet overal zo. (Duitse Wadden eilanden niet)

ad staals
Plaats reactie