Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Is oxaalzuur nou echt wel zo gevaarlijk als ...

Bericht door heidecap »

DE UITSLAG :

Zojuist heb ik op de lade gekeken en het aantal mijten geteld.
Dit had ik nooit verwacht, het was een heel secuur getel en ik kwam op ongeveer 600 !!!!!!!!!!!!! mijten.
Die ben ik nu gelukkig kwijt en als ik de literatuur mag geloven is mijn volk nu bijna mijtenvrij. Even voor de volledigheid : er lagen ook een stuk of 30 dode bijen op de gaasbodem, maar enkelen lagen er al voor de behandeling...

Al met al vind ik dat er relatief veel mijten gevallen zijn. In september had ik dit volk immers al met mierezuur behandeld via de Nassenheider verdamper. Ook toen heb ik ongeveer dezelfde hoeveelheid mijten weggevangen maar dan over een periode van 10 dagen.
Nog even voor de sceptici : Ik kan jullie e e n ding verzekeren : vlak voor de kerst met een paar druppeltjes in een paar minuten tijd nog even 600 mijten wegvangen geeft een extra lekker kerstgevoel!
Dit zou ik nooit willen missen !!

Fijne Kerst !!

Thomas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dag Thomas,
Omdat het volk van mij afkomstig is, heb ik extra belangstelling.
Bij mijn volken heb ik ook eerst mierenzuur toegepast, maar slechts kort. In totaal incl. oxaalzuur heb ik gemiddeld 300 mijten per volk (enkele iets meer) gevangen. Jij ving er 4 x zo veel!

Ik vermoed dat veel bijen uit het eerdere andere volk op jouw stand zijn overgelopen naar een 'beter' volk, en er daarmee extra besmetting is gekomen. Het is een bekend verschijnsel. Daarom ook is het tijdig opruimen van een volk dat de moed opgeeft geen slechte zaak. Je kunt ook te lang wachten en daarmee de rest van de stand extra infecteren.
Groetend, Albert
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

heidecap schreef: Ik kan jullie e e n ding verzekeren : vlak voor de kerst met een paar druppeltjes in een paar minuten tijd nog even 600 mijten wegvangen geeft een extra lekker kerstgevoel!

Thomas, ik hoop voor jou dat je euforie over een x-aantal jaren dezelfde zal zijn als jouw longen aangetast zijn door die rotzooi.
In ieder geval nu nog prettige dagen toegewenst en geniet er van zolang het nog kan. (Ga eens bij een longpatiënt op bezoek, héééél leerzaam)
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Els Kleijnendorst schreef:Thomas, ... als jouw longen aangetast zijn door die rotzooi.

Els je moet niet overdrijven. Bij de oplossing van oxaalzuur in suikerwater komt er geen oxaalzuurdamp vrij. Oxaalzuur verdampen door verhitting of mierenzuur toedienen is heel wat gevaarlijker, maar daar zijn goede beschermingsmiddelen voor. De waarschuwing geldt wellicht meer voor anderen? :icon-wink:
Groetend, Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert,

je trekt volgens mij een terechte conclusie dat bijen overvliegen van 1 volk naar een ander.
Ik heb van jou in mei inderdaad een (schoon Buckfast volk) gekregen.
Ik ben beginneling en heb regelmatig middels lade op varroa gecontroleerd.
Het aantal mijten was t.o.v. mijn 2e volk (bastaard bijen) was bijzonder laag.
Blijkbaar is het aantal mijten in de herfst explosief gestegen.
Helaas moest ik eind september 1 volk afzwavelen wegen extreem veel varroa. Wat mij echter IN DIT VOLK opviel was het grote aantal Buckfast bijen !!
Ik vond dat echt zonde ... heb je eenmaal een rasvolk, dan noch willen ze ergens anders heen ... Het is dus blijkbaar ook andersom ...!!??
Ik heb aan de eind van de middag het mengeling volk afgezwaveld. Ik moet zeggen ... als je de kast weer openmaakt doet het je wel wat ...vooral als je merkt dat de bijtjes nog WARM zijn ...
Toen ik na het afzwavelen stond te kijken kwamen er nog een hoop haalbijen binnen ... Deze hadden de keus uit de kast met jouw bijen ... of 1 van de 3 kasten van mijn collega-imker.
Blijkbaar waren jouw Buckfast bijen dus inderdaad behoorlijk de klos. Ik kan inderdaad bevestigen dat ik gezien heb dat diverse bijen geprobeerd hebben zich in te bedelen.
Maar ... nogmaals en volgens mij een belangijkere conclusie : Waarom verkassen de gezonde bijen naar eeen bastaardvolk ????
Desorientatie ??? Per ongeluk dus ???
Beide kasten staan op slechts 15 centimeter van mekaar en zien er precies hetzelfde uit ...

Els, inderdaad, mijn longen hebben totaal NIET te lijden onder het door jou gesuggereerde misverstand.
Dat is nou juist waarom ik deze discussie heb opgestart !!!

Oxaalzuur in druppelvorm is, nogmaals :
onschadelijk,
goedkoop,
makkelijk hanteerbaar,
arbeidsextensief en
uiterst effectief !!

Groeten, Thomas
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

heidecap schreef:Waarom verkassen de gezonde bijen naar eeen bastaardvolk ????

Dat is gewoon vervliegen denk ik. Het heeft niet veel te maken met bastaard of ras. Dat is een uitvinding van ons. Bijen vervliegen heel veel. Als er veel dracht is, heeft de kast op de hoek, vanuit de drachtrichting gezien, meestal de meeste honing. Enkele vliegen dus de eerste de beste kast binnen en worden met een volle honingmaag ook geaccepteerd. Zodra de aantallen bastaard- en rasbijen in 1 volk bijna gelijk zijn, gaat het probleem van de communicatie ook een rol spelen. Daarom is het invoeren van rasmoeren in bastaardvolken meestal een probleem, omdat er altijd een moment komt dat het aantal rasbijen substantieel wordt t.o.v. de bastaardbijen.

Bijen dienen graag een goed volk. Bij een ziek of hopeloos moerloos volk zie je ook wel spontane verhuizingen. Zie mijn item:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2048
De overgelopen bastaardbijen hebben vermoedelijk veel mijten meegebracht. Bovendien is het restant vliegbijen er op afgevlogen.

Ik vraag mij wel af hoe je collega-imker zijn volken op dezelfde stand behandelt. Als hij de mijten niet afdoende bestrijdt blijf je met hetzelfde probleem zitten.
Groetend, Albert
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Thomas ea,

Net als Frans verbaas ik mij steeds weer over de inbreng in deze discussie.Voor de betrokkene lijkt het mij leerzaam en informatief.
Ik heb van het onderwerp geen kaas gegeten en gezien de tegenstrijdigheden is de keus nog moeilijk.
Daarom heb ik een vraag.
Gegeven dat een sterk volk minder Varroa-besmet zal zijn(poetsen,activiteit) zou het dan kunnen zijn dat Thomas gezien de behandelingsgeschiedenis bezorgt moet zijn omtrent de vitaliteit van zijn volk?

Groet,
A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo debaters over Oxaalzuur,
Collega Hennie Kroeze begon een nieuw onderwerp met zijn ervaringen over OXAALZUUR; om te voorkomen dat de discussie zich nu over twee onderwerpen gaat verdelen en omdat het huidige onderwerp alweer ver in blz. 5 zit, lijkt het mij verstandig dit hier af te sluiten en verder te gaan waar Kroeze nu begonnen is. Over het onderwerp OXAALZUUR zijn wij nog lang niet uitgepraat en het is belangrijk genoeg ervaringen te blijven uitwisselen.
Hierbij sluit ik deze reeks af, maar hoop, dat eenieder bij de volgende reeks over Oxaalzuur verder gaat.
beheerder Ziekte: hennie oes.
Plaats reactie