Pak de varroa-tsunami aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door FrancA »

Jaap v.Popering schreef:
FrancA schreef:- tussentijd waarin helaas herbesmetting door darren plaatsvond vanwege het supermilde najaarsweer.
Ten eerste ; op welke wijze heb je vastgesteld dat er een besmetting door darren plaats heeft gevonden , of is dit een aanname . Wanneer de eerste behandeling zijn werk voldoende heeft gedaan is dit toch niet meer mogelijk ??

Ten tweede ; @Wur schrijft ;Het is niet onderzocht of dit in de bijenkast ook gebeurt.

Conclusie ; Er is geen enkel bewijs dat dit door de celwand heen werkt . De kracht van de werking is de tijdsduur .

Jaap v P
Darren komen bij Buckfastbijen vaak het hele seizoen voor, net als broed. Zeker tijdens een milde/zachte herfst/winterperiode.
Hoezo is herbesmetting sep/okt dan niet mogelijk? Die gedachtegang volg ik even niet.

Met WUR heb ik niet zoveel op. In Duitsland zijn ook nog een aantal onderzoeken gedaan waar ik meer vertrouwen in heb dan onze wat eenzijdig georiënteerde WUR.

Jouw conclusie is wat kort door de bocht vind ik, maar het is jouw mening en jouw conclusie en daar heb je natuurlijk recht op.
Mijn ervaring, mening en conclusie zijn anders.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

FrancA schreef:
Darren komen bij Buckfastbijen vaak het hele seizoen voor, net als broed. Zeker tijdens een milde/zachte herfst/winterperiode.
.
Ook in het vuinisbakkenras . Zie waarnemingen in de winter .; http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... emingen+in

Wanneer ik een middel gebruik waarvan de werkzame stof 24 uur werkt , en ik herhaal dit 12 keer , zullen vrijwel alle mijten dood zijn , maar daarom is dit nog geen middel welke werkzaam in het broed door de celwand heen is
.

Jaap v P
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Jaap,
Je verwijst hierboven naar de WUR brochure uit 2003. Inmiddels zijn we een aantal versies verder. In de laatste versie, te downloaden via de site van de WUR, staat klip en klaar op blz 38 dat mierenzuur het enige middel is dat varroa ook in het broed doodt.
Ik kan je, uit eigen waarneming nu, garanderen dat het mierenzuur uit de MAQS inderdaad de varroa in het broed doodt. Hoe effectief, dat kan ik je nog niet zeggen. Ik hoop op meer dan 90%, dat zou vergeleken met andere produkten op de markt, al een mooie score zijn.

Jos
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

JOs .
Zelfs in de brochure uit 2003 staat het zelfs in één zin ; Werkt in gesloten broed , maar dat het niet onderzocht is . en alle verdere enkel over werking in het broed , maar dat de behandeling na een maand herhaald dient te worden .

Maar ik vind dat er genoeg over geschreven is , en zal voor mijzelf volgende zomer een behandeling doen en 10 dagen na het begin van de verdamping een raam darrenbroed controleren of daar werkelijk doodde mijten uit komen .

Zeer positief vind ik dat jij schrijft dat met MAQS dit zeker het geval zal zijn . Dit zou een doorbraak in de bestrijdingen kunnen zijn ,( en net als in de gewasbescherming met systemische middelen ) zullen wij na toelating minder en effectiever kunnen behandelen .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

jossmits schreef:Gerard,

Ik ben vanmiddag weer terug uit het buitenland.
Ik bedoelde inderdaad dit onderzoek.
Vanmiddag gelijk bij de kasten waar ik de MAQS test, de controlebehandeling begonnen.
Over 8 dagen heb ik de resultaten (hoop ik).

Jos
Jos
Die controle behandeling, wat houd dat in?

ad staals
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ad,
Het hele protocol, opgesteld door de FNOSAD, bestaat uit de volgende onderdelen:
dag 0 Inbrengen MAQS
dag 7 uitnemen Maqs
gedurende dag 1 t/m 8 elke dag de gevallen varroa tellen
dag 15 telling van dag 8 t/m 15
dag 23 telling van dag 16 t/m 23 begin controlebehandeling. De controlebehandelin vindt plaats met ectodex (is amitraz) de ectodex wordt opgelost in het vet op de telplaat. de telplaat wordt op de bodem van de kast gelegd, dus niet onder het rooster!
dag 27 telling van de varroa van dag 24 t/m 27. opnieuw de plaat met vernieuwde ectodex inbrengen.
dag 21 telling van de varroa en uitnemen van de controleplaten.
De tellingen van de 2 controlebehandelingen worden beschouwd als de varroa die niet door de behandeling zijn vernietijgd Varroa (residuel)
Aanbevolen wordt om in de broedloze periode nog een oxaalzuurbehandeling toe te passen. Ik kan dat waarschijnlijk niet omdat ik in die periode er mogelijk niet zal zijn. Ik heb met de coordinator van het onderzoek afgesproken om na de tweede ectodex behandeling ik alsnog een apivar behandeling zal toepassen. (mijn andere volken, die niet aan de test meedoen, behandel ik ook met apivar). de varroa die valt met de oxaalzuurbehandeling of in mijn geval de apivar behandeling worden ook beschouwd als "varroa residuel".
Vanochtend de telling gedaan van de eerste controlebehandeling. Mijn eerste conclusie is dat in alle gevallen de effectiviteit boven de 90% zal zijn. Wel wat mij betreft onverklaarbaar grote verschillen tussen de drie volken. Ik weet niet hoe de ervaringen zijn met een gewone mierenzuurbehandeling, of daar ook grote verschillen in effectiviteit zijn.

Jos
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Het resultaat van de drie volken waarmee ik de effectiviteitstest met MAQS heb uitgevoerd. 97%, 95% en 91%. Ik heb nu de apivar strips gehangen. Ik verwacht niet dat daar nog veel uitkomt, de tweede behandeling met ectodex leverde al niet veel op.
Inmiddels heb ik een onderzoek gevonden naar de effectiviteit van mierenzuur in gesloten broed. Het is uitgevoerd door de bekende onderzoeker Dennis vanEngeldorp. Een behandeling van 17 uur met 50% mierenzuur leverde een effectiviteit van meer dan 60% op! De titel van het onderzoek : "Short term fumigation of honey bee colonies with formic and acetic acids for the control of varroa destructor. " met google moet dit onderzoek wel te vinden zijn.

Jos
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Interessante ontwikkelingen ter bestrijding van de varroa
http://www.idw-online.de/-CUq6AA
Using Tapatalk
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ok dat het via feromonen zou gaan dat had ik wel gedacht.
Maar ja uitvindingen moeten worden betaald :think: (octrooi)
Misschien is er wel een filantroop die de bijenteelt op wereld nivo een goed hart toedraagt.
!Hans.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Hans, als ik t geld had, zou ik t eraan besteden.
Using Tapatalk
Plaats reactie