Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
Vandaag naar mijn voorraad opgewerkte honing ramen gekeken. Ze waren opgestapeld en alle kieren dichtgeplakt met plakband en in de bovenste bak een bakje met ijazijn en wat Smink watten om te verdampen. Dit procedé doe ik dus al veel jaren en meestal had ik weinig of geen last van de was motten. ben dan ook danig verschrokken dit jaar er waren op verschillende ramen wasmotlarven aanwezig en al ferm wat schade toegebracht. Heb onmiddellijk een nieuwe stapel gemaakt en via een automatische beroker die ik eigenlijk voor niks anders gebruikt heb een paar zwavelstroken verbrand en de nog levende maden hopelijk gedood. Daarna heb ik de stapel wat kleiner gemaakt en er weer schaaltjes ijsazijn op geplaatst om te verdampen, binnen een paar weken opnieuw controle en niet meer wachten omdat ik dacht dat het wel goed ging. VERDOMDE MOTTEN
Collega's imkers controleer dus gerust is je voorraad opgebouwde ramen eer de gulzigaards ze opgepeuzeld hebben.

- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Cyriel,
zie ook mijn bericht van 'help we zitten vast'. Dit komt ook door wasmot!!
Verder kun je de opgewerkte ramen (voor NL: = uitgebouwd) gewoon in het licht laten staan en dan komt er ook geen wasmot in. Ik doe dat bij mij op zolder.
gr.
zie ook mijn bericht van 'help we zitten vast'. Dit komt ook door wasmot!!
Verder kun je de opgewerkte ramen (voor NL: = uitgebouwd) gewoon in het licht laten staan en dan komt er ook geen wasmot in. Ik doe dat bij mij op zolder.
gr.
JP
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Vandaag de voerbakken eraf en bij 21 gr. even de voedselvoorraad bekeken. Mooie grote volken met veel voer en nog steeds aanvoer van stuifmeel. 1 volk nog wat gesloten broed. Deksel erop en lekker inwinteren........ rust voor de meisjes.
Nu nog even het winterdakje voor elkaar maken zodat de bakken lekker droog staan en dan mag het gaan sneeuwen............
Nu nog even het winterdakje voor elkaar maken zodat de bakken lekker droog staan en dan mag het gaan sneeuwen............

Alle begin is (bij) zonder honing.
-
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Kijken naar de 6 ramer in mijn tuin die heel veel invliegende bijen had vandaag mooi om te zien.
ook worden er gigantische hoeveel heden stuifmeel naar binnen gedragen bijna elke bij die terugkomt heeft geel of oranje stuifmeel bij zich.
ook worden er gigantische hoeveel heden stuifmeel naar binnen gedragen bijna elke bij die terugkomt heeft geel of oranje stuifmeel bij zich.
Laatst gewijzigd door FerryB op vr 04 okt 2013, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
En de rest? Ik mag toch hopen voor je dat er grote plakken gesloten broed inzitten!1 volk nog wat gesloten broed
JP
- buzzer
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Niet dus.... Wel heel veel invliegende bijen de laatste week. Voor de eerste week oktober is dit volgens mij niet abnormaal.
Alle begin is (bij) zonder honing.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik heb deze week met de vaste imker van een middelbare tuinbouwschool hun volken nagekeken. Op 1 na was er nauwelijks gesloten broed te vinden, maar wel veel eitjes en larven. Dit kan ik nog verklaren door de groene plaatjes Thymovar? die al enkele weken op de volken heeft gelegen en mijn inziens een duidelijke broedstop hebben veroorzaakt. Een aanslag voor de winterbijen in de toch al niet hele grote volken op die school. Niettemin hoeft dit nog niet desastreus te zijn. Het is waarschijnlijk ook een aanslag voor de varroa.
Al met al bijna geen gesloten broed nu in je volken lijkt mij niet normaal! Juist nu moet er nog verzegeld broed in de volken zitten!
gr.
Al met al bijna geen gesloten broed nu in je volken lijkt mij niet normaal! Juist nu moet er nog verzegeld broed in de volken zitten!
gr.
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
In 2005 was het ook zo'n enorme lange warme herfst (terwijl ik in het buitenland zat).Voor de eerste week oktober is dit volgens mij niet abnormaal.
Afgelopen woensdag vlogen mijn volken ook als gekken. Gisteren en vandaag niet kunnen checken.
Sommige volken raken prachtig vol met bijen en de straatjes raken voller en voller. Goed teken.
Vanavond met de zaklamp wezen voeren (in t-shirtje). Bijna alle volken hadden bijen buiten zitten te ventileren. Het is wel opmerkelijk.
Gr.
JP
-
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
[quote="
gr.[/quote]
JP ik zag bij de laatste controle 1 week geleden nog heel veel gesloten broed in mijn volken en dacht O Jee wat een grote broednesten nu nog!!
maar als ik jou reactie zie nu dan betekent dat juist dat het heel goed is??
gr.[/quote]
JP ik zag bij de laatste controle 1 week geleden nog heel veel gesloten broed in mijn volken en dacht O Jee wat een grote broednesten nu nog!!
maar als ik jou reactie zie nu dan betekent dat juist dat het heel goed is??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Lijkt jou niet normaal, mij wel. Ik heb volken die zijn al enkele weken BROEDLOOS en die komen gegarandeerd goed de winter door.Jelte Pieter Dijkstra schreef: Al met al bijna geen gesloten broed nu in je volken lijkt mij niet normaal! Juist nu moet er nog verzegeld broed in de volken zitten!
gr.

ad staals