19jul2012.
Wat een weer, nare harde westenwind, regen en kamertemperatuur op zijn hoogst. De late lindes met hun zilveren bladonderkant en witte klaver bloeien maar er komt weinig tot niks extra's binnen. Jammer.
Gelukkig was er begin juli sprake van dagen met mooi weer, dus (veel) meer dan genoeg honing om een jaar lang op mijn kwark en brood te doen en genoeg honing in de groeiende volken, voeren is nog niet aan de orde.
De verwerking gaat hier vrij primitief, met een handslinger die ook als afvulvat dient. Een paar avonden ambachtelijk werk.
De teelt gaat dit seizoen niet slecht, doppen worden goed aangenomen. Het bevruchtingssucces is echter vrij laag, regelmatig tref ik huilende moerloze minivolken. Het zou fijn zijn als het 25 graden was en windstil. Nog 1 of 2 series en dan is het klaar voor 2012.
Weer eens een keer een larf in een buis. Dit keer heb ik de onderkant van de cel als bodem in de buis gedaan. Larven in dit soort cellen veranderen en verkleuren door maar sterven tot nu toe altijd in de laatste fase, iets moet toch anders.
Ik ben na 3 jaar erg tevreden over mijn proportionele thermotronic thermostaat en incubator thermometer. De thermostaat regelt een 60 watt Elstein warmtelamp in een 2 compartimenten broedstoof met een computerventilator die de lucht mengt. Als ik de thermostaat instel op 34,4 graden C. dan blijft het ook goed stabiel 34,4 graden C. Komende winter ga ik wel een betere (mooiere) incubator bouwen, lager en luxer, maar dat neem ik me al 2 jaar voor.