Dadant Blatt

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door semar »

marc
Is logisch, in een vochtige kast waar het water van de wand loopt is het nog erger voor het volk als dat water niet op de grond kan lopen maar ook nog eens op de bodem van de kast blijft staan.
Zoals Albert al opmerkte wordt met een isolerende kast niet bedoeld een kast met bodemlade maar een volledig geïsoleerd omhulsel voor de bijen. In dat opzicht is het natuurlijk wel waar dat EPS kasten zonder vochtuitwijking naar boven, en dus verplichte open bodems, eigenlijk geen goed isolerende kasten kunnen genoemd worden.
nee met open bodem ís het dus geen isoleerende kast.
Wat is een EPS kast?
Of we het over de kast (de kamer), de tros zelf (de kachel) of desnoods nog verder tot de bij zelf (het gloeiend kooltje in de kachel) hebben, het blijft hetzelfde : wil je een temperatuur met verwarmen handhaven moet je meer energie verbruiken als je kamer niet geïsoleerd is dan wel geïsoleerd. Kan je niet buiten, Dominique
.

de bijen sluiten met hun lichaam de tros of de gebruikte straten af met hun lichaam zodat het warmte verlies minimaal is,waardoor niet de ruimte maar het lichaam (tros, afgesloten straten) worden verwarmt dan maakt dus voor de bijen die isolatie toch niet veel uit? En ja als het -10 is zal de tros meer verbruiken dan bij +5, maar als ik dit dus goed begrijp is die isolatie dus niet voor de bijen maar de imker zijn portomonaije bedoeld (geldige reden trouwens)? In de winter is het meer gebruik in groote volken dan maar minimaal (meer bijen grotere tros in verhouding minder warmte verlies)en ook de besparing dus minimaal.
Eén gaatje in de dekplank laat maar heel plaatselijk vochtige lucht ontsnappen, de rest van de dekplank en zeker de randen blijven nat. Als er trouwens een tochtstroompje is (heeft vooral te maken met schouweffect -laag punt/hoog punt- en stijgende warme lucht) zal dat door de bijen binnen de kortste keren worden gedicht. Hoe meer bakken je onder het broednest zet, hoe groter het niveauverschil tussen inlaat en uitlaat en hoe groter de tochtstroom. Een honingkamer onder het broednest zetten, in kasten met open bodems, is goed om de koudestraling van de bevroren grond minder te voelen, maar dat kan ook simpel met een isolatieplaatje onder de kast
.

geloof me het houd de dekplank droog en de bijen kitten het niet dicht. (tocht het teveel dan zouden ze dit inderdaad dicht kitten).

hoe ik dat constateerde? Simpel ken je de perizine nog die we moesten toepasen in de winter? en het oxaalzuur drupelen. welnu in de tijd dat dit het bestrijdings middel tegen de varoa was, was de dekplank er af en als de dekplank er toch af is kun je meteen kijken hoe het met het vocht staat.Bovendien sta ik me soms een sniekepiek toe in de winter (hoekje dekplank).
Een groot bijenvolk met genoeg honing op een tegen regen en Inslaande wind beschutte plaats kan ook in de open lucht overwinteren, heb daar voorbeelden van gezien en bij de hand gehad met ontsnapte zwermen, waar ik bij werdt geroepen, darentegen een volk in een ruimte waar ze geen tros kunnen vormen te laag, te sma,l zal het loodje leggen (ook voorbeelden van gezien onder dakgooten etc).

Nee ik heb geen ervaring met EPS kasten. sterker ik weet niet waar die leters voor staan (Extra Plastic Spaarkast :think: ) lol.
Zijn dat piepschuimkasten? In dat geval, dat ga ik dat volgend jaar eens probren en kan je dan na een paar jaar meer vertellen.

vraagje:Maar had ik nu goed begrepen dat de voerbesparing en condens dé reden zijn dat je geisoleerde kasten hebt? (geldige reden trouwens)

joselito & bouma

Het ging om een test waarbij 4 kasten productie kasten werden ingepakt met isolatie materiaal, niet om een kastje voor 4 kleine kweekvolkjes. Die gebruikte hij nl. zelf ook.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

semar schreef:Wat is een EPS kast?
Da's een kast van EPS (in de volksmond piepschuim). Zie EPS op Imkerpedia.
Kunststofkasten, zoals de Segeberger en ook de DB plus van Marc, zijn gemaakt uit EPS. Men spreekt in plaats van EPS ook wel eens van styropor maar dat is een merknaam van BASF voor EPS.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dominique :
...EPS kasten. sterker ik weet niet waar die leters voor staan... Maar had ik nu goed begrepen dat de voerbesparing en condens dé reden zijn dat je geisoleerde kasten hebt?
EPS : geëxpandeerd polystyreen, bestaat in zachte uitvoering als bouwisolatie (tss. 15 en 45 kg/m³) tot bijenkasten (85 tot 120 kg/m³)
Redenen :
Gewicht, moduleerbaarheid, vormvast, sponningsysteem, recycleerbaar, geschikt voor voedingswaren, goede isolatie met lagere wandtemperaturen, daardoor veel minder condens (als het vocht langs boven weg kan), minder energieverbruik volk, minder voedselverbruik, betere overwintering, snellere start...
Ik zocht even in het archief naar de voorstelling van de DBplus op dit forum maar zie het niet dadelijk, je kan daarom ook eens hier kijken.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik heb strips besteld bij Marc, wel wat duurder, maar alla, ik wil ook de knieperige imker niet uithangen. Als ik Willem goed begrijp is de binnenkast van zijn beeplus kast 400 mm breed. Een lengte is 452 + 2*12 = 476 mm (bak, uitsparing). Weet iemand daar draadroosters koninginneroosters voor te vinden (invallend dus).
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Plaats reactie