Nick,
Je kan mij geloven of niet natuurlijk, maar honing was voor mij alvast niet het motief om met imkeren te beginnen en dat is nog steeds niet mijn drijfveer. Imkeren is voor mij een hobby die in het verlengde ligt van mijn fascinatie voor de natuur in het algemeen (ik studeer immers niet voor niets geologie aan de KUL); die potjes honing die het me oplevert zijn uiteraard wel een mooie bijkomstigheid. Ik haal per volk gemiddeld een 35 tot 40 kg per seizoen (als ik niet reis, anders is dat natuurlijk wel meer); sommigen halen wat meer, anderen wat minder. Dat interesseert mij ook niet, zolang ik voldoende honing heb om mijn cliënteel te voorzien ben ik tevreden en als ik echt meer honing wil, zal ik gewoon met plezier een volk extra houden. Zoals je zelf zegt zijn er inderdaad nog heel wat imkers bij wie het om de kilo's te doen is, maar dat zijn over het algemeen niet diegenen die mij aanspreken om met zwarte bijen te beginnen. En als men mij vraagt naar hoe het zit met de honingproductie van de zwarte bij, dan zal ik daar niet voor liegen. Ik wil immers vooral dat imkers met de zwarte bij beginnen om bewust bij te dragen aan de bescherming van deze bedreigde soort. Moest ik hen gaan voorliegen over de een of andere eigenschap en ze zijn achteraf teleurgesteld, dan laten ze de zwarte bij wellicht gewoon als een baksteen vallen; dus daar heb ik als conservatiegericht imker niks aan. Als het hen om kilo's te doen is kunnen ze inderdaad beter voor de buckfast kiezen; mijn carnica's kwamen immers ook altijd aan een gemiddelde van rond de 40 kg, maar nogmaals: voor mij was dat geen probleem.
Ik heb nooit met buckfast gewerkt, maar heb wel al eens een controle bijgewoond en ik steek niet onder stoelen of banken dat er volgens mij geen enkele zwarte bij of carnica kan tippen aan de zachtaardigheid van een (goede) buckfast. Dat is voor mij ergens ook vrij logisch gezien de gekunstelde oorsprong van dit bijtje. Maar goed, wat ik me afvroeg: met wat voor zwarte bijen ben jij in contact gekomen? Geselecteerd of niet? Raszuiver of niet? En laat u niet zomaar iets wijsmaken eh! Ik zal een voorbeeld geven: ik kom onlangs uit op een zoekertje waarin iemand uit de Vlaanders zwarte bijen te koop aanbied. Ik heb die man vervolgens gecontacteerd omdat ik hem niet kende en nieuwsgierig was naar de achtergrond van zijn zwarte bijen. Bleek na enig lospeuteren dat hij een 7 jaar geleden ergens op een bijenmarkt wat bijenvolken gekocht had en dat de volken die hij nu verkocht daar nog nateelt van waren. De nateelt verkocht hij als 'zwarte bij' maar van een bevruchtingsstation (of KI) had de goede man nog nooit gehoord; maar ze waren volgens hem wel degelijk zwart, want ze hadden zogezegd geen oranje ringen. Ik kreeg daarop nog de kans niet meer om uit te leggen dat een kruising met carnica helemaal geen oranje banden oplevert. En dan zijn er natuurlijk ook nog de imkers die pretenderen de zwarte bij te hebben terwijl ze in werkelijkheid oude carnicawerksters aanduiden die met de leeftijd gewoon hun grijze haar verloren hebben. Dus nogmaals Nick, let goed op en denk logisch na: het spreekt toch ook voor zich dat je slecht tot ongeselecteerde of sterk gehybridiseerde zwarte bijen (of carnica's) niet kan vergelijken met echte buckfasten. Ik weet wat ik hier zitten heb: raszuiver geselecteerde zwarte bijen, en ik weet dat ik er met plezier aan werken kan zoals ik dat met mijn carnica's praktisch gewoon was.
Maar goed, ik ben het met je eens dat een beginnend imker best heel goed geïnformeerd wordt over bijenrassen alvorens een keuze te maken die hem / haar uiteindelijk zal teleurstellen en misschien zal doen stoppen met imkeren. De zwarte bij, zoals ze hier in de tuin zit, is een fijne imkerbij; maar heeft voor de meeste imkers zoals elk ras haar positieve en negatieve kanten. Voor u zal bv. de honingproductie een minpunt zijn daar uw imkerij blijkbaar voor een groot deel draait om honing; ik daarentegen neem genoegen met haar opbrengst. Helaas, en Marc zal dat wellicht wel kunnen beamen, is het niet altijd simpel om als mellifera- of buckfastimker een speld tussen de carnicamolen te krijgen. Maar goed, wat moet komen, zal wel komen.
En dan nog iets, verklein de straal van je vliegomtrek maar tot 3 km in plaats van 5 km. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar dat is iets realistischer voor haalbijen, maar als je nog maar een jaar met bijen bezig bent is een forum als het deze gelukkig altijd handig om bij te leren
Groeten,
Dylan