Belgische zwarte bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
nick
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door nick »

hansjochem schreef:Nick, ik zie niet in waarom je teleurgesteld zou zijn na een seizoen. Met mooi weer en een goede dracht haalt een BF wellicht meer dan een zwarte, maar met een kwakkelende zomer moet je er bij de BF toch op tijd bij zijn om te zorgen dat die niet verkommert. Daarnaast past de zwarte bij instinctief de renson methode toe. Het broednest wordt nooit te groot. Het is wellicht waar dat de BF veel vriendelijker is dan de zwarte bij-mijn bf kan ik aaien- maar mijn bf hybriden zijn veel steeklustiger dan mijn zwarte bij. Daarnaast moeten we maar bezien of die vriendelijkheid nog steeds zo n voordeel is als exoten zoals de aziatische hoornaar en de kleine kastkever onze landsgrenzen hebben bereikt. Kortom, en broeder Adam zei het al, de ideale bij bestaat niet. Ik heb zowel carnica s, bf en zwarte bijen en ze hebben allemaal zo hun karakteristieken die, als je ze goed gebruikt, je tot voordeel kunnen dienen.
Zal het jou even anders uitleggen .Je mag zeggen wat je wil .Elke imker geniet stiekem van een grote honing opbrengst .Ook al doe je het voor de bijen zelf .Waar mijn stand is. Bevinden zich een 4 tal imkers zich in de vliegomtrek .Allemaal op 1 na zijn ze spontaan bij mij over de vloer geweest .Dit omwille mijn korven van op afstand te zien zijn .Zelf vind ik dit zeer leuk en super gezellig .Tot ze vragen met welk ras ik werk .En als ik dan zeg met buckfast .Krijg je al een grijns op hun gezicht .Tot hier blijft het nog gezellig . Als we dan over de dracht in de buurt en over de honing opbrengst beginnen .Word de sfeer nog grimmiger .De imkers uit de buurt halen een gemiddelde van 10 kg per kast per slinger beurt . Ik haal een 34 kg per kast per slinger beurt .En dan elke keer zeggen ze .Jij doet het voor de honing. Voor ons is het een hobby .Sorry maar voor mij is het ook een leuke hobby .Ik respecteer alle bijensoorten . Maar het ras waar je mee werkt en ook de werkmethode spelen een grote rol . Ik word met de natte vinger gewezen terwijl je zelf kunt opmaken aan hun uitleg . Dat de imkers uit buurt ook graag zo een groot mogelijke honingopbrengst willen .En daarom dat ik zeg .Als beginnende imker raad ik geen zwarte bijen aan . kwa opbrengst gaan ze dit niet halen .Terwijl het drachtgebied hier enorm goed is. En de kans dat er steeklustige bij zitten is groter .Dus is de kans wel groot dat ze teleur gesteld gaan zijn .Maar mss ook niet omdat ze juist het karakter van de andere soorten niet echt kennen .Heb zelf een 2 de stand waar ik carnica zitten heb . Gebruik deze enkel om mijn volken te versterken en om koninginnendoppen laten in op te trekken .Wou eerst de zwarte bij zetten op mijn andere stand .Maar toen ik eens op bezoek geweest ben bij een imker met de zwarte bij .Was mijn keuze snel gemaakt .Van de 5 kasten die hij staan had waren er 2 handelbaar .De andere 3 waren best wel wat steeklustiger .Maar waren niet te vergelijken met buckfast of carnica .En daarom vrees ik dat een beginnende imker hier in de buurt die dan met de zwarte bij wil beginnen . Dat het voor hen wel eens kan teleurstellend zijn .Maar ik zeg het nogmaals. Door fouten te maken leer je het beste :wink:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

nick schreef: .Waar mijn stand is. Bevinden zich een 4 tal imkers zich in de vliegomtrek .
Wat versta jij onder de vliegomtrek ??

Jaap v P
nick
Contacteer:

Bericht door nick »

Jaap v.Popering schreef:
nick schreef: .Waar mijn stand is. Bevinden zich een 4 tal imkers zich in de vliegomtrek .
Wat versta jij onder de vliegomtrek ??

Jaap v P
binnen de 5 km vogelvlucht cirkel omtrek .

mvg
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Nick,

Je kan mij geloven of niet natuurlijk, maar honing was voor mij alvast niet het motief om met imkeren te beginnen en dat is nog steeds niet mijn drijfveer. Imkeren is voor mij een hobby die in het verlengde ligt van mijn fascinatie voor de natuur in het algemeen (ik studeer immers niet voor niets geologie aan de KUL); die potjes honing die het me oplevert zijn uiteraard wel een mooie bijkomstigheid. Ik haal per volk gemiddeld een 35 tot 40 kg per seizoen (als ik niet reis, anders is dat natuurlijk wel meer); sommigen halen wat meer, anderen wat minder. Dat interesseert mij ook niet, zolang ik voldoende honing heb om mijn cliënteel te voorzien ben ik tevreden en als ik echt meer honing wil, zal ik gewoon met plezier een volk extra houden. Zoals je zelf zegt zijn er inderdaad nog heel wat imkers bij wie het om de kilo's te doen is, maar dat zijn over het algemeen niet diegenen die mij aanspreken om met zwarte bijen te beginnen. En als men mij vraagt naar hoe het zit met de honingproductie van de zwarte bij, dan zal ik daar niet voor liegen. Ik wil immers vooral dat imkers met de zwarte bij beginnen om bewust bij te dragen aan de bescherming van deze bedreigde soort. Moest ik hen gaan voorliegen over de een of andere eigenschap en ze zijn achteraf teleurgesteld, dan laten ze de zwarte bij wellicht gewoon als een baksteen vallen; dus daar heb ik als conservatiegericht imker niks aan. Als het hen om kilo's te doen is kunnen ze inderdaad beter voor de buckfast kiezen; mijn carnica's kwamen immers ook altijd aan een gemiddelde van rond de 40 kg, maar nogmaals: voor mij was dat geen probleem.

Ik heb nooit met buckfast gewerkt, maar heb wel al eens een controle bijgewoond en ik steek niet onder stoelen of banken dat er volgens mij geen enkele zwarte bij of carnica kan tippen aan de zachtaardigheid van een (goede) buckfast. Dat is voor mij ergens ook vrij logisch gezien de gekunstelde oorsprong van dit bijtje. Maar goed, wat ik me afvroeg: met wat voor zwarte bijen ben jij in contact gekomen? Geselecteerd of niet? Raszuiver of niet? En laat u niet zomaar iets wijsmaken eh! Ik zal een voorbeeld geven: ik kom onlangs uit op een zoekertje waarin iemand uit de Vlaanders zwarte bijen te koop aanbied. Ik heb die man vervolgens gecontacteerd omdat ik hem niet kende en nieuwsgierig was naar de achtergrond van zijn zwarte bijen. Bleek na enig lospeuteren dat hij een 7 jaar geleden ergens op een bijenmarkt wat bijenvolken gekocht had en dat de volken die hij nu verkocht daar nog nateelt van waren. De nateelt verkocht hij als 'zwarte bij' maar van een bevruchtingsstation (of KI) had de goede man nog nooit gehoord; maar ze waren volgens hem wel degelijk zwart, want ze hadden zogezegd geen oranje ringen. Ik kreeg daarop nog de kans niet meer om uit te leggen dat een kruising met carnica helemaal geen oranje banden oplevert. En dan zijn er natuurlijk ook nog de imkers die pretenderen de zwarte bij te hebben terwijl ze in werkelijkheid oude carnicawerksters aanduiden die met de leeftijd gewoon hun grijze haar verloren hebben. Dus nogmaals Nick, let goed op en denk logisch na: het spreekt toch ook voor zich dat je slecht tot ongeselecteerde of sterk gehybridiseerde zwarte bijen (of carnica's) niet kan vergelijken met echte buckfasten. Ik weet wat ik hier zitten heb: raszuiver geselecteerde zwarte bijen, en ik weet dat ik er met plezier aan werken kan zoals ik dat met mijn carnica's praktisch gewoon was.

Maar goed, ik ben het met je eens dat een beginnend imker best heel goed geïnformeerd wordt over bijenrassen alvorens een keuze te maken die hem / haar uiteindelijk zal teleurstellen en misschien zal doen stoppen met imkeren. De zwarte bij, zoals ze hier in de tuin zit, is een fijne imkerbij; maar heeft voor de meeste imkers zoals elk ras haar positieve en negatieve kanten. Voor u zal bv. de honingproductie een minpunt zijn daar uw imkerij blijkbaar voor een groot deel draait om honing; ik daarentegen neem genoegen met haar opbrengst. Helaas, en Marc zal dat wellicht wel kunnen beamen, is het niet altijd simpel om als mellifera- of buckfastimker een speld tussen de carnicamolen te krijgen. Maar goed, wat moet komen, zal wel komen.

En dan nog iets, verklein de straal van je vliegomtrek maar tot 3 km in plaats van 5 km. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar dat is iets realistischer voor haalbijen, maar als je nog maar een jaar met bijen bezig bent is een forum als het deze gelukkig altijd handig om bij te leren :D

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Dylan Elen schreef:Nick,
..... Ik weet wat ik hier zitten heb: raszuiver geselecteerde zwarte bijen, en ik weet dat ik er met plezier aan werken kan zoals ik dat met mijn carnica's praktisch gewoon was.....
Hallo Dylan,
Aangestoken door jou enthousiaste verhalen ben ik weer eens in de zwarte bijen materie gedoken. Op de stek van Kai Engfer (http://www.nordbiene.de) kom ik het onderstaande verhaal tegen.

Eine erstmalige Probe der Belgischen Dunklen Biene aus dem Schutzgebiet um Chimay, Südwestbelgien, kam heute zur Untersuchung mit dem Ziel der Feststellung der Unvermischtheit. Die Königin stammt aus 2013 und wurde auf der Belegstelle in Chimay begattet. Züchter ist Dylan Elen. Auffallend war das durchweg dunkle- Mellifera-typische Erscheinungsbiild aller Einzeltiere dieser Probe. Zur Untersuchung kamen 49 Flügel. Die Bienen wurden wieder von der Wabe abgesammelt. Die Ergebnisse stellen sich im einzelnen wie folgt dar:

Kijk, de bijlage laat iets anders zien, je kunt er natuurlijk leuk mee imkeren, maar raszuiver is het niet.
Zelf heb ik een aantal jaren met de zwarte gewerkt, uit Oostenrijk, Denemarken, Ierland en Belgie. De Ierse werkten het fijnst.
Als alle mensen die zwarte bijen hebben nu eens rond de kerstdagen een monster nemen van 25, liever 50, levende bijen en daarvan de cubitaalindex gaan meten weten we waar we aan toe zijn.
Op mijn computer heb ik nog ergens de programma's staan die onderstaant plaatje kan produceren(was toen free-ware) Als iemand belangstelling heeft stuur me dan een PB met je e-post adres.
Of je stuurt een monster naar de heer Engfer.
Bijlagen
metingen.jpg
Groeten, Willem :violin:
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Willem

Gelieve het eerste bericht in deze rubriek nog eens te lezen, daarin maak ik immers meteen duidelijk dat de Belgische zwarte bij niet meer voor de volle 100% raszuiver is. Ik heb daar zelfs de link naar uw bijlage bijstaan, dus het is niet dat ik iets heb willen achterhouden ofzo eh. Echter, het pollutieniveau is vrij gering (genetisch onderzoek Garnery et al.) waardoor de benaming raszuiver toch nog het meest geschikt is volgens mij. Ondertussen ben ik zelf in het bezit om dergelijke gedetaileerde metingen van de vleugelindices te doen, juist speciaal met het oog op mijn selectieprogramma.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Jaap v.Popering
Contacteer:

nick schreef:
binnen de 5 km vogelvlucht cirkel omtrek .

mvg
Om verschillen in het halen van honing te bepalen zal je de verschillende rassen naast elkaar dienen te plaatsen , en ook op dezelfde wijze met de volken imkeren .
Het verschil in dracht kan binnen dat gebied gigantisch groot zijn , de honingopbrengst wordt door meer factoren bepaald dan alleen het bijenras .

Ten slotte , Om de zachtaardigheid van bijen te bepalen zal je voor volken welke een natuurlijke paring krijgen , binnen een straal van 10 Km geen buckfast volken moeten hebben omdat deze daar een negatieve invloed op hebben . ...Om deze reden ervaren de bijenhouders welke verschillende rassen op hun stand hebben de buckfast als het zachtaardigst .

Jaap v P .
nick
Contacteer:

Bericht door nick »

hallo jaap wat jij daar verteld klopt wel .ben ook de enige hier in de buurt die met broedbeperking werkt .En De kasten waar ik mee werk. zijn echt prachtig ontworpen en lenen zich daar perfect toe om er zo mee te werken .Maar het bijenras doet er toch ook wel wat aan . ik zie hier vaak als er wat motregen valt .vliegen mijn buckfasten nog buiten . de carnica vliegt dan niet meer .en de zwarte bij dat weet ik niet . heb ik geen ervaring mee .

@ dylan . Ik weet perfect wat je wil zeggen dat je hier geen steek tussen krijg met die pro carnica imkers . Heb zelf bang genoeg dat ik op een dag eens alles ga dood aan treffen .Heb wel bewondering dat jij daar zo veel tijd en moeite voor doet om de zwarte bij . Maar stel mij wel de vraag .Hoeveel zijn er hier in de omstreken die er zo ver in gaan om die zwarte bij zogezegd te redden . Je weet dat er altijd wel eens iets kan misgaan met de moer . Ga jij dan altijd naar cimey rijden voor een ander gaan te halen ?Ik zie mijn buren dat niet echt doen . je kunt er mss wel wat reserve op jou stand hebben .Maar dit is dan genoeg voor alle imkers uit de buurt die dan eventueel met de zwarte bij zouden willen beginnen ? En ze gewoon laten bevruchten hier in de buurt dat weet jij ook .Dat het dan niet lang meer zuiver is .Weet zelf hoe makkelijk het is als je even dringend een moer nodig hebt om een volk te redden .Dat je even naar een collega imker kunt bellen of ze geen kunnen missen . Nu nog een voorbeeld .Dit jaar had ik hier op mijn stand een moer verwijdert omwille het volk heel steeklustig waren .En dit was heel vroeg op het jaar dat ik dit gedaan had . na 9 dagen doppen gebroken ...... je kent het wel . Heb hier tot 3 maal een ander raam ingehangen met broed van een ander volk . Door mij eigen fout was ik 1 dop vergeten .ze deden hier dus niks mee met het broed .de moer die hier van verder gekomen was. Moest op zen minst al een f3 of f4 geweest zijn . Maar is wel 1 van mijn beste moeren nu op mijn stand . Zeer zachtaardig . Allemaal mooi oranje buckfast . Als je nu zo iets zou voorhebben met de zwarte bij hier bij ons in de buurt . zou het dan nog echt zuiver zijn ? en de kans dat een f3 of f4 ook nog zo zachtaardig is . hoe groot is dat bij de zwarte bij ? Ik weet je moet er ook een beetje geluk bij hebben .

mvg
Jaap v.Popering
Contacteer:

nick schreef:. ik zie hier vaak als er wat motregen valt .vliegen mijn buckfasten nog buiten . de carnica vliegt dan niet meer .en de zwarte bij dat weet ik niet . heb ik geen ervaring mee .

mvg
Ik heb dit jaar aan stuifmeelonderzoek meegedaan en is weer eens bevestigd dat volken welke naast elkaar staan niet altijd op het zelfde drachtveld foerageren . Ook ik heb geconstateerd dat mijn straatras door de motregen en zelfs bijna in het donker op pad gaan om nectar te verzamelen . Er is dan één ding van belang ;....Er zal een goede drachtbron in de directe omgeving moeten zijn ,en het betreffende volk zal daarop moeten foerageren . Vliegt een volk wat er naast staat een geheel andere richting , zullen zij ongeacht het ras , deze bron niet vinden en binnen blijven .

Jaap v P
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

@ Dylan ben even teruggegaan in de tijd en je eerste bijdrage alsnog gelezen. (maart 2014)
Voor mijn gevoel ben je niet kritisch genoeg, als je uitgaat van gehybridiseerd materiaal blijft het klunelen.
Volgens mij is de enige goede benadering: echte raszuivere moeren aanschaffen en daarvan doortelen.
Maar dat lukt je niet alleen en er zijn helaas maar weinig (of geen) gelijkgestemde zielen.
Groeten, Willem :violin:
Plaats reactie