zeker weten? geen 0 teveel?2500 Carnica Koninginnen
= ca. 5-10% van het aantal bijenvolken in NL.
zeker weten? geen 0 teveel?2500 Carnica Koninginnen
Nou nou nou, laten we een beetje aardig met elkaar omgaan. Het forum is geen wedstrijd in wie er gelijk heeft of wie er het meest weet. Jelte stelde slechts een vraag en is altijd constructief in zijn bijdrage. Het forum is toch om van te leren en om plezier te hebben met elkaar. Krijg je wel genoeg suiker binnenJaap v.Popering schreef:Jelte .
Er staat geen 0 te veel .
Ik denk niet dat jij enige notie hebt van wat in die wereld omgaat , met name op die bedrijven waar meer dan een bedrijfs-Imker werkzaam is . Hoeveel volken zijn er in Nederland denk jij welke niet geregistreerd zijn ??
Jaap v P
Zoals Marius ook al zei: de wal keert het schip. Je laat twee factoren onbelicht: 1) het ene volk gaat spaarzamer om met zijn stuifmeel en zal meer reageren op wat er binnenkomt ipv gewoon alles op te maken. Uiteindelijk hebben alle volken niets meer. 2) net als dat volken verschillen in het halen van propolis (geef jij niet om, ik wel), legt het ene volk grotere stuifmeelvoorraden aan dan het andere. Op onze eigen stand zie ik deze verschillen ook goed.Alle volken zonder stuifmeel stoppen uiteindelijk met broeden
Van hetzelfde kaliber: uit eigen waarneming weet ik dat het ene volk al veel vroeger (kouder) vliegt dan het andere volk op een enkele stand. Dat kan toeval zijn, maar bij meerdere waarnemingen achter elkaar is dat een eigenschap die ik aan het volk toedicht. Waarnemingen bij regen heb ik niet zoveel. Dat is niet in tegenspraak met jouw stelling, maar er zijn kennelijk volken die langer in hun hok blijven stinken als er niet zoveel te halen valt (nooit de noodzaak van hun voorouders gekend).Als er een hele goede dracht is vliegen alle volken
Typisch voor de Nederlandse situatie en het imkeren met bastaarden, en daarmee een oneerlijke vergelijking. Het gaat over koninginnen bevrucht in een homogene populatie, al dan niet kunstmatig, anders spreken we ook niet van rassen. Om de verschillen beter te zien moet je P moeren vergelijken (in een homogene populatie noem je alle generaties P), al vanaf F1 worden die verschillen steeds kleiner.Bij natuurlijke paring zijn de verschillen tussen volken net zo groot als tussen rassen
Van welk ras waren die raszuivere koninginnen? En waarom koos je die? Dan nog over die 2500 carnica koninginnen. Weet je waarom er voor carnica gekozen is? Waarom bijvoorbeeld niet straatbijtjes? In jouw visie maakt het toch niet uit? Volgens jou zijn toch eigenlijk alle ondersoorten gelijk?Jaap v.Popering schreef: De raszuivere koninginnen waar ik mee imkerde waren geen F1 . Van de buckfast waren de F1 zelfs steekduivels en was dit het volgend jaar zelf in vrijwel alle volken te merken .
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten